Hej!

Efter mycket om och men har jag kommit i kontakt med en leverantör av ICF block (typ legolit, thermokub, jackon osv) fast ifrån utlandet. Trots att jag behöver importera blocken från utlandet så är prisskillnaden i vissa fall upp till 1/3 av priset hos de svenska konkurrenterna. Så långt är ju allting kanon, problemet är kontakten med bankerna..

BANK1: Ingen respons överhuvudtaget, verkar totalt ointresserade av att låta mig bygga med nytt material, hör inte ens av sig, trots upprepade försök.

BANK2: Väldigt intresserade, tagit kontakt med ingenjörer osv för att kolla upp materialet, ville dock INTE låna ut pengar pga att jag inte kunde lämna några "svenska" referenser (just detta system/leverantör finns inte i Sverige, mitt hus är det första). Tog då kontakt med leverantören angående detta, fick ett par exempel på referenshus som byggts runt om i Europa, skicka dessa vidare till banken med svaret om, "jag ska kolla upp detta och återkommer.. " sen dess har jag inte fått svar och nu är han på semester.

BANK3: Svarade att de inte är intresserade att kolla på saken innan jag är helkund hos dom, vilket inte är aktuellt.

BANK4: Har svarat, bett om att få återkomma, har sedan varit iväg på semester, återkommit med svar om att få återkomma, sen åkt iväg igen osv.

Så ni som byggt denna typ av hus, vilken bank har ni vänt er till? Jag vet att ett liknande hus uppförst i Ronneby (Energibo) men har ingen aning vilken bank det är, ska jag försöka ta kontakt med de banker som finns i Ronneby kanske, trots avståndet dit (ca: 15-20 mil från där jag bor?)??

Eller är det bara så att folk är tröga? Som sagt, det mesta av papprerna är klara, det jag behöver är ett godkännande av lån så alla detaljer kan bli klara. Min preliminära produktionskostnadskalkyl hamnar jag på ca: 2.000.000 kronor inkl tomt med en preliminärvärdering på ca: 3.500.000 - 3.700.000 kronor.

Hoppas någon har något tips, vill så gärna komma igång med denna typ av verksamhet :)
 
Hur kommer det sig att du har sån ingående teknisk diskussion med dina banker? När jag lånat pengar för att bygga hus är det aldrig någon som frågat VAD jag tänkte bygga huset av.
 
Det jag fick höra var att man med bakgrund enstegsprincipen, alltså puts direkt på cellplast som lagts mot gips och de tillhörande fuktskador det lett till, så "ville man inte riskera bankens pengar... " samt "min vän som är byggnadsingenjör har aldrig hört talas om denna typ av material..."

Men jag har ju läst på forumet om flera som använt sig av denna typ av material, vilka bank kontakter har ni? Kan ni kanske PM:a mig om dessa så jag kan snacka med någon som arbetat med denna typ av husbygge tidigare?

Ha de fint!
 
Jag använde mig av SEB. Gjorde ansökan online, dom hade inga frågor angående val av material, utan var endast intresserade om kalkylen går ihop.
 
Jag får helt enkelt försöka gå via "nätet" precis som du och hoppas på det bästa. Tack för informationen :)
 
Vilken leverantör använder du? Hemsida?
 
vad skulle isoleringens placering ha för betydning ?? Det är bara tjocklek och värmeledningsförmåga som påverkar. Inte placeringen in/ut-sida.
 
largab skrev:
vad skulle isoleringens placering ha för betydning ?? Det är bara tjocklek och värmeledningsförmåga som påverkar. Inte placeringen in/ut-sida.
Ja, för egen del skulle jag vilja ha det så. Om det är rätt eller fel vet jag inte, men, min tanke är som följer.
Betongen skall magasinera värmen för att få ett bra inomhusklimat. Enligt mitt tycke bör den då isoleras mot framför allt kyla från utsidan. Med mer isolering utåt torde väl även värmen ha lättare för att stanna kvar i väggen. Mindre isolering invändigt tycker jag även borde vara positivt för att lättare värma upp betongen. Har även fått för mig att det är lättare att fästa apparatdosor/kopplingsdosor direkt i betongen.
 
OK, jag är med !
 
largab skrev:
OK, jag är med !
Då är vi två. d^_^b
 
Sent from my Blade using Tapatalk
 
JanneL skrev:
Kan det vara denna: [länk]

Tycker det ser mycket bra ut. Den mesta isoleringen på utsidan. Förstår inte t.ex Dorotherm som har lika mycket på in och utsidan. Kylan, liksom värmen (varma sommardagar) kommer väl utifrån.
Nej, det är inte den leverantören även om det var en mycket intressant sida faktiskt. Har du själv varit i kontakt med detta företag? Vet du någonting om priserna? Vore mycket intressant att följa upp detta
 
bastubyggarn skrev:
Vilken leverantör använder du? Hemsida?
Jag har varit i kontakt med företag både från Kanada, Tyskland, Italien, Spanien, Bulgarien, Polen och givetvis Sverige. Tyvärr krascha min dator så de flesta uppgifter försvann, men det tål att jämföra priser sinsemellan företagen.

Hade en prisjämförelse, där samma tillverkare låg bakom, men där leveransen skedde från olika grossister/leverantörer, och där priset skiljde med ett par hundra kronor / m2.

Då en del andra saker kommit i vägen har projektet tyvärr dragit ut på tiden, men just för tillfället har jag tät kontakt med ett företag som visat stort intresse av att både leverera materialet och ta hand om själva uppförandet.

Jag återkommer med mer information när allting är klart.

Ha de fint!
 
hyweu skrev:
Nej, det är inte den leverantören även om det var en mycket intressant sida faktiskt. Har du själv varit i kontakt med detta företag? Vet du någonting om priserna? Vore mycket intressant att följa upp detta
Nej det har jag inte. Precis som du så funderar man, men, har inte kommit så långt i processen ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.