Om man köper ett hus för t ex 1 000 000 som har ett taxeringsvärde på 800 000kr och har kvar 700 000kr att betala på lånet, kan man då tvingas att ta topplåna av banken?
Huset skulle kunna säljas för 1.2 då den köptes till väldigt bra pris...om det skulle spela någon roll?

Jag själv trodde att man bara behövde ta topplån ifall man hade lån på huset över taxeringsvärdet?
 
Taxeringvärdet har väl ingen betydelse när det gäller lån. Normalt kan du få bottenlån på 75% av marknadsvärdet. Sen får du lägga 10% av köpeskillingen kontant (ibland 20% har jag hört).
Resten blir topplån om du inte kan eller vill lägga en större kontantinsats.
Nu har många banker andra alternativ till låneupplägg, så det bästa är att kontakta din bank för ett lånelöfte.
 
Begreppet topplån finns väl inte längre?
Man kan låna med huset som säkerhet upp till 85% av marknadsvärdet, dom övriga 15% får man hitta andra finansieringsformer för... Cash, blancolån, borgenslån etc.
 
Svårt att förstå vad du skriver om taxeringsvärde o hur mkt ni vill låna.

Över 85 % har FI satt som regel att säkerhet ej kan tas ut i fastigheten = blancolån över detta. Vissa banker lånar ut 75 % av värdet i bottenlån och 10 % i topplån. Andra lånar ut hela 85 % i bottenlån.

Taxeringsvärdet är oväsentligt så det man ser är marknadsvärdet på fastigheten. Om inte ni visar värdering (som banken godkänner) på 1,2 miljoner så räknar de med inköpsvärdet som marknadsvärde
 
ok, då är det alltså kvar under 80% kvar att betala på huset och jag borde få det till det lägsta räntan?
 
Förstår inte hundra vad du menar. Är huset värt 1 miljon så kommer vissa banker erbjuda 850 000 kr i bottenlån - resten är egen insats eller blanco

Andra lånar ut 750 000 kr i botten och 100 000 i topplån - resten egen insats eller blancolån
 
jag menar att om det finns under 80% kvar att betala på det så borde man inte behöva ha något topplån?
 
Det är i slutändan upp till varje bank vad man erbjuder. Det vanligaste är 85 % eller 75 %. Har ni obundna lån så är det bara att kolla runt och byt bank om ni inte är nöjda
 
A-O skrev:
jag menar att om det finns under 80% kvar att betala på det så borde man inte behöva ha något topplån?
80% av vad?
Hur definierar du topplån?

Du är väldigt luddig i dina formuleringar vilket gör det svårt att ge ett korrekt svar. Tror dock att svaret du söker finns inläggen ovan
 
Alltså om du menar att du köper ett hus för 1 mille och tar över ett befintligt lån på 700.000, så lär du inte behöva topplån om du hostar upp resterande 300.000 kontant.
Detta förutsätter ju att 1 miljon stämmer med marknadsvärdet, och inte är ett överpris
 
Jag tror jag förstår TS fråga. Huset köps för 1 mille och befintligt lån som ska övertas är på 700 000. Bottenlånet kan normalt höjas till 850 000. Om banken inte vill ge bottenlån upp till 85% utan vill ha en del som topplån till högre ränta så byt bank.
 
lordi skrev:
Alltså om du menar att du köper ett hus för 1 mille och tar över ett befintligt lån på 700.000, så lär du inte behöva topplån om du hostar upp resterande 300.000 kontant.
Detta förutsätter ju att 1 miljon stämmer med marknadsvärdet, och inte är ett överpris
exakt!

men man bli iaf blåst av banken...säg att man betalar hela huset efter att ha betalat på lånet i 5 år, då har man betalat mkt mer i ränta än deras "3.xx%" eftersom man betalar en stor del ränta och amorterar lite i början?
 
Det beror ju helt på hur ditt lån är konstruerat. Det du beskriver med låga amorteringar i början som sedan succesivt ökar, är ett annuitetslån, sådana förekommer i princip inte alls på hus. Du (och i viss mån banken) väljer vilken amorteringsmodell det skall vara på ditt lån.

Man kan få amorteringsfritt, man kan amortera på 50 år 30 år och så vidare.

Men du kan inte säga att du blir blåst av banken, du väljer själv om du vill amortera mera.
 
vad ska man välja för sorts lån då om man funderar att betala huset kontant efter säg 4-5år och inte vill betala så mkt ränta fram tills dess?
 
Rörligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.