thx
 
http://www.norgips.se/kundservice/montage/vatrum

Jag satt också våtrumsgipsen med en glipa mot golvet! Fattade att man skulle göra så?

5. "Min 10 mm fog mot golv fylld med plastisk fogmassa. Anslutning mot golv görs i övrigt efter aktuell föreskrift".

Plastik fogmassa är väl samma som latexfog? Så ska man fylla springan mellan våtrumsgipsen och golvet med latexfog eller som många av er förespråkar, snabbspackel typ ardex 828? ardex 828 är väl ett cementspackel?
 
Redigerat:
http://se01.webdms.sika.com/fileshow.do?documentID=1819

Verkar inte vara så lätt att välja rätt fogmassa heller? Vilken "fogmassedjungel"? Förstår nu varför man helst borde ha satt våtrumsgipsen direkt mot golvet och bara smetat dit "guckan" och duken. Får man fel fogmassa så släpper väl tätskiktet i vinkeln vägg/golv?

Såg nu att ardex 828 är ett gipsbaserat spackel så kanske bäst att smeta dit det eller något liknande?
 
Redigerat:
Mikael_L
Tja, jag blir inte riktigt klok på norgips rekommendationer ... :S

Jag har förstått det som att man inte ens får ha vanligt sandspackel bakom tätskiktet för att det inte har nog styrka att kakla på. Hur kan man då få ha mjukfog bakom? :x
 
Plastisk fogmassa (HusAMA grupp 53, 54 och 55) finns i olika typer; skinnbildande (53), icke
torkande (54) och segplastisk (55). Plastisk massa uppför sig något annorlunda än elastisk massa. Vid stora rörelser blir det en deformation i fogmassan som inte återgår när rörelsekrafterna upphör. Plastiska massor används i allmänhet till täckta fogar (runt fönster och dörrar, under täcklister) eftersom massan är känslig för yttre åverkan (ej petsäker) och åldras då den utsätts för väder och vind samt UV-strålning. Plastiska massor är ofta billiga i inköp, men kräver i gengäld större fogdjup, dvs större materialåtgång och därmed ökade kostnader.

Inte lätt det här om man ska följa Norgips rekommendationer? Vanlig "latexfog" som man brukar använda till lite allt möjligt är ju en sk elastisk fog? Men det är ju en plastiskt man ska ha? I Sika´s sortiment av fogmassor så är det ju en elastisk man rekommenderar för gips/skarvar?

http://se01.webdms.sika.com/fileshow.do?documentID=174

http://swe.sika.com/sv/solutions_products/02/02a012/02a012100/02a012101.html

Ja inte är det lätt detta..
 
Redigerat:
nino skrev:
det får ju vara max 1-2mm glipa i badrum så samma bör väl gälla även i tvättstuga
antingen spacklar du med 828 eller a45 eller också så drar du i latex
Någon som kan länka eller visa vart man kan läsa om detta?
 
bkr.se branschregler minns inte vilken sida med det står där, fast det nämns i samband med rörgenomföringar
 
nino skrev:
bkr.se branschregler minns inte vilken sida med det står där, fast det nämns i samband med rörgenomföringar
Tack för svaret! :) Har hittat det nu.

Helt klart bäst att sätta våtrumsgips direkt eller väldigt nära golvet. Tror både Norgips och Gyproc borde se över sina monteringsanvisningar för sina våtrumsgipsskivor? Är ju lätt att man följer deras anvisningar i tron att det är det bästa? :(

Blir nog att åka in på Beijer och köpa sig en säck ardex 828 istället för att chansa bland 100 olika fogmassor som ingen kan peka exakt på vilken tub man ska köpa? Ingen i Norgips support vet heller? q(;^;)p Bör jag spackla över och jämna till skarvarna (försänkningen) mellan gipsskivorna också?
 
när du ändå är igång och om spacklet räcker så spackla skarvarna också. blir lite enklare att sätta folien om det är slätt
 
Mikael_L
Exakt.
Och bara för att alla som läser ska ha klart för sig, man använder aldrig vanligt sandspackel där det sen ska kaklas eller klinkras efteråt. Oavsett vad den trevliga killen på Bauhaus påstår.

Utan det ska vara cementbundet spackel eller gips. Dvs grejer som brinner/härdar efter en liten stund, oavsett om det ligger i luft eller tättslutet.
 
Och våtrumsspackel kan vara sandspackel, läs på burken först.
 
Lånar denna tråden lite med en liknande fundering. Jag skall snart sätta norgips humid på mina väggar och hade tänkt att flyta golvet efteråt. Mest eftersom det blir så lite kvar annars av den liggande regeln som ligger mot lättbetonggolvet som man ska skruva fast skivorna i (45mm). Är detta mot gvk:s regler då.....?
 
Tack för hjälpen grabbar!

per-o,

Kan du inte lägga på 45mm-regeln så den blir högre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.