Thomas59
hedde skrev:
Saken är den att det just nu endast är två plattor som ärhelt loss, flera verkar vara på g då fogen runt om börjat släppa. Vissa plattor har även spruckit. Så då behövs ju hela golvet så att säg bytas helt o hållet, vad det gäller plattorna alltså.
Ok, mer info du kommer med.

Är det mer än enstaka plattor bör du väl fundera på att göra om badummet vad det lider. Ingen panik dock och dolt fel kan du nog glömma då detta fel (lösa plattor/bom) lätt går att konstatera vid en besiktning.
 
Thomas59 skrev:
Äh, fäst plattorna och foga om. Det är nog lugnt. Siliconet bör du väl kanske också ta bort och ersätta med fog, men det är inte nödvändigt.

En flaska fogrengöring skulle nog också göra gott :D och gör det även lite lättare att få den nya fogen i nyans med den gamla.
Ja, nu har vi mest låtit det varit då vi väntat på hur det skall bli, men tyvärr så finns det inga plattor kvar som kan ersätta de som spruckit, så vi måste köpa nytt.
 
Thomas59 skrev:
Ok, mer info du kommer med.

Är det mer än enstaka plattor bör du väl fundera på att göra om badummet vad det lider. Ingen panik dock och dolt fel kan du nog glömma då detta fel (lösa plattor/bom) lätt går att konstatera vid en besiktning.
Vid besiktningen så knackades det på plattorna o ingen bom konstaterades då. Men sen friskriver dom dig genom att skriva att det inte finns några garantier då det är hempulat så att säga.
 
Om jag nu bara skall byta plattorna på golvet, är det något jag kan anlita en firma att göra? Det viktigaste är ju att tätskiktet inte bryts.
 
Men om nu plattor gick att ta bort helt. Varför mätte då inte Ocab mannen om det fanns fukt under tätskiktet? Eller gjorde han det?

Jag har lite svårt att köpa att plattor bara skulle lossan sådär helt utan orsak, de satt ju tydligen fast från början.

Så det borde vara något fel i underlaget, antingen en fuktskada eller att golvet inte är tillräckligt styvt.
 
I min gamla förening gjordes samtliga badrum om av en riktig firma.. en av de större i Göteborgstrakten. Vi pratar om över 500 badrum.
Genomgående för alla badrum är att i alla hörnen, dvs vägg/vägg, vägg/golv och vägg/tak drog man silikon.
Denna lösning är inga problem att göra. Runt golvbrunn är det dock inte så vidare bra.
Vi har även haft ett fåtal badrum där kakel har släppt, pga att fixen var för torr.
 
Thomas59
hedde skrev:
Vid besiktningen så knackades det på plattorna o ingen bom konstaterades då. Men sen friskriver dom dig genom att skriva att det inte finns några garantier då det är hempulat så att säga.
Ok, ja bom verkade det ju ha varit i alla fall. Nej några garantier finns ju inte då det är hempulat men det utesluter ju inte dolda fel - troligen inte aktuellt i detta fallet dock.
 
Thomas59
hedde skrev:
Om jag nu bara skall byta plattorna på golvet, är det något jag kan anlita en firma att göra? Det viktigaste är ju att tätskiktet inte bryts.
Javisst - det fixar dom snabbt.
 
Thomas59
hempularen skrev:
Men om nu plattor gick att ta bort helt. Varför mätte då inte Ocab mannen om det fanns fukt under tätskiktet? Eller gjorde han det?

Jag har lite svårt att köpa att plattor bara skulle lossan sådär helt utan orsak, de satt ju tydligen fast från början.

Så det borde vara något fel i underlaget, antingen en fuktskada eller att golvet inte är tillräckligt styvt.
Han ville väl inte göra hål på tätskiktet i onödan och han mätte ju tydligen från undersidan så det anser jag vara ok.

Ja fel i underlaget är det man först misstänker men med tanke på plattornas storlek och fogens tjocklek skulle man kanske kunna tänka sig att plattorna i huvudsak satt fast genom fogen. Om golvet skjuter loss plattor genom fukt som gör att underlaget sväller eller om underlaget sviktar så att plattorna lossna borde fix finnas kvar på plattornas undersida tycker jag.
 
Thomas59
frohike skrev:
I min gamla förening gjordes samtliga badrum om av en riktig firma.. en av de större i Göteborgstrakten. Vi pratar om över 500 badrum.
Genomgående för alla badrum är att i alla hörnen, dvs vägg/vägg, vägg/golv och vägg/tak drog man silikon.
Denna lösning är inga problem att göra. Runt golvbrunn är det dock inte så vidare bra.
Vi har även haft ett fåtal badrum där kakel har släppt, pga att fixen var för torr.
Att det är en "riktig firma" och många badrum gör ju inte att det bli rätt. Silicon bör inte användas i golv/väggvinkeln. Något direkt förbud fnns ju inte och använder man silicon måste man se till att den inte bottnar, vilket ju är svårt.

Någon förhöjd risk för fuktskador innebär det dock inte om tätskiktet i övrigt är ok men det bör som sagt undvikas. Risken är att vatten blir stående med åtföljande risk för mögel och unken doft. Tilläckligt fö att man ska undvika det tycker jag.
 
Thomas59 skrev:
Javisst - det fixar dom snabbt.
Då skall jag nog försöka gå hit en plattsättare som får göra en koll o sen ge mig en offert på att ta bort alla plattor på golvet o sedan sätta dit nya utan att skada tätskiktet.
 
Tänk bara på att när du skall rätta felet så skall de utföras enligt gällande regelbok. Annars är du bara tillbaka på ruta ett om något annat uppstår

BBV 10:1 ersätter BBV 07:1

Mjukfogar eller ej?

Mjukfogar bör endast utföras där de är
konstruktivt motiverade på grund av väntade
rörelser.
Mjukfogning bör bland annat normalt
utföras:
– I hörn och vinklar där underlaget på båda
sidor är betong, gjuten mindre än ett år
före plattsättning.
– I nyproduktion då risk för rörelser i
underlaget kan väntas. Till exempel vid
väggvinklar då skivkonstruktion möter
betongvägg, eller skivkonstruktion möter
skivkonstruktion.
– Vid övergång till andra material i väggar
såsom dörrfoder, fönsterkarm,
dörrkarm och tröskel.
– I tak/väggvinklar

Mjukfogning ska inte utföras:
– I underkant keramisk väggbeklädnad som
överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och
klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn.
– I normalfallet, golv/väggvinkel.
Det är en fördel om entreprenör och
beställare går igenom och kommer överens
om var mjukfogar ska förekomma
innan arbetet påbörjas.
*
 
Ok, så för att sammanfatta all fantastisk hjälp jag fått idag, så kommer jag att kontakta en firma som får komma hit o kolla o sedan begära in en offert för att byta ut plattorna på golvet?
 
ursäkta men jag läste för fort och blandade ihop ocab och anticimex.
Kan vara svårt att få tag på en plattsättare som tar på sig att plocka upp alla plattor och lägga nytt golv, pga det är svårt (om det är rätt gjort) att inte förstöra tätskiktet, heller då ett nytt golv ovan på..

Anledningen att några plattor lossnat kan ju vara dels att fixen har torkar för mycket och om plattorna sitter på nät så kan plattis ha missat att trycka fast alla plattor, kan vara lätt hänt...

Ang. att det var fel att siliconera alla 500 badrum så kan det ju ha blivit gjort innan BBV 10:1 då var det inga rek att undvika silicone.
 
nino skrev:
Ang. att det var fel att siliconera alla 500 badrum så kan det ju ha blivit gjort innan BBV 10:1 då var det inga rek att undvika silicone.

Helt riktigt.. Våra badrum gjordes gissningsvis enligt samma regelverk som det som TS har i sitt boende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.