Är i planeringsfasen att bygga badrumsmöbler, bland annat ett högskåp där jag ska använda två gamla fönster som dörrar.

Vilket material ska jag välja för att försäkra mig om att det håller så länge som möjligt? Jag är lite inne på på typ furu av bänkskiveform, alltså stavlimmat? Är jag helt fel ute?

Frugan vill ju då, som alla kvinnor idag, ha en gammal, rustik look på hela bygget, så för hennes del så skulle jag gärna stavlimma obehandlad furu till skivor =) Så att det blir lite lagom kvistigt, stickigt och rustikt och jävligt.

Skåpet blir väl runt 200 cm högt och 35-40 brett och lika djupt skulle jag tro, om det nu spelar någon roll.

Ge mig era tankar och funderingar.....
 
Limfog är ett bra material att jobba i. Det finns ju om inte annat så i form av hyllplan i olika dimensioner på de flesta byggshoppar. Hur länge det håller beror mest på hur du ytbehandlar. Är hållbarhet i fuktig miljö det absolut viktigaste får du använda marinplywood.
 
Att jag inte tänkte på det, bla Rusta eller byggmax har ju dessa till mycket tacksamma priser. Någon skillnad i kvalitet på deras mot t.ex dyrare bygghandlares? Borde ju vara det men man vet aldrig.

Hur rekomenderas att man ytbehandlar furu för att det ska hålla så länge som möjligt?
 
Ska möbeln vara direkt utsatt för vatten? Då kan du gå till nån båtaffär och köpa båtlack.

Annars kan du måla med vanlig färg, eller olja trät.
 
Det finns MDf som är "fukttrög". Den är grön i färgen och går att använda utomhus. Den ska fungera bra med rätt ytbehandling.
 
Jag tänkte på dessa "hobbyskivor" som en del kallar det för eller limträskivor. Skivor som sälges som bänkskivor måste vara limmade med någon form av vattenfast lim. Är det någon som vet vad dessa billigare skivor är limmade med för lim?. Kan kanske vara bra att veta innan man använder dessa till badrums möbler.

Hdf är mera vatten tålig än vanlig mdf. Hdf används bland annat i ytterdörrar.



Mvh Pär H
 
I samband med att vi byggde om badrummet/tvättstugan totalt satte vi dels in en fuktstyrd Pax-fläkt, dels en luftavfuktare.

Från att tidigare haft mögelpåväxt på målade ytor, har vi nu ett tak av pärlspont som torkat isär kraftigt och allehanda inredningsdetaljer i trä (obehandlad furudörr, målade skåp, etc) som är helt opåverkade av fukt efter ett år trots att vi har lång-duschande tonåringar och torktumlare.

Så -- kontrollera miljön istället så är det inga som helst problem.
 
Limträ blir äl snyggast till gamla fönster. Har gjort ett sådant högskåp en gång i tiden. Renskarapade fönster och vitlaserad limfogskiva. Hade det i badrummet i fyra år utan problem.
Nu är skåpet sålt till en inredninngsbutik. Men dina ideer fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.