Har nyligen blivit med vedspis och letar nu reservdelar. Vattencisternen sjuger på sista versen och frågan är: var hittar man en ny?

Kan ni tipsa om en firma som har Bolindersreservdelar, eller
en annan passande lösning?

Förslag tas tacksamt emot!

/ama
 
Tack för tipsen, jag har skickat frågor till båda.
Jag tror att dessa firmor ev nytillverkar på beställning, jag fick frågor om mått och ifall jag kunde skicka in den gamla, så lagervara är det nog inte. Den gamla cisternen är på väg att smulas sönder, så postpaket är inte tänkbart. Jag bor i Göteborg och det är en bit till östkusten, så det bli nog i samband med en Stockholmsresa i så fall.

En sak som slog mig, en plåtslagare borde väl kunna nytillverka en efter mått? Materialet verkar vara rostfritt, har ni någon uppfattning om ifall det går att beställa en sådan till rimlig penning (=lite dyrare, samma eller lägre hos t ex Spisgubben)? Tanken mår inte bra av många flyttar fram och tillbaka, så ju närmare hemmet lösningen finns, desto bättre.

/ama
 
A ama skrev:
Tack för tipsen, jag har skickat frågor till båda.
Jag tror att dessa firmor ev nytillverkar på beställning, jag fick frågor om mått och ifall jag kunde skicka in den gamla, så lagervara är det nog inte. Den gamla cisternen är på väg att smulas sönder, så postpaket är inte tänkbart. Jag bor i Göteborg och det är en bit till östkusten, så det bli nog i samband med en Stockholmsresa i så fall.

En sak som slog mig, en plåtslagare borde väl kunna nytillverka en efter mått? Materialet verkar vara rostfritt, har ni någon uppfattning om ifall det går att beställa en sådan till rimlig penning (=lite dyrare, samma eller lägre hos t ex Spisgubben)? Tanken mår inte bra av många flyttar fram och tillbaka, så ju närmare hemmet lösningen finns, desto bättre.

/ama
Lite sent kanske, men har en Bolinder vattentank i koppar, med utstick fram för påfyllnad.
 
  • Äldre Bolinder vattentank i koppar med påfyllningsutstick placerad på en vedspis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D debbo skrev:
Lite sent kanske, men har en Bolinder vattentank i koppar, med utstick fram för påfyllnad.
D debbo skrev:
Lite sent kanske, men har en Bolinder vattentank i koppar, med utstick fram för påfyllnad.
Tack men stugan sålde vi när sonen var 2-3 år. Saknar fortfarande vedspisen den var underbar!

Tank med utstick skulle tyvärr inte fungerat, jag lägger till länk på en motsvarande spis man fyllde på uppifrån:

https://commons.m.wikimedia.org/wik...rs_nya_kokspis_nr_2026,_1940-talet,_2014a.jpg
 
Oj, värsta moderniteten, var lite fundersam när du skrev att den inte var i koppar, är väl alla äldre modeller.
 
D debbo skrev:
Oj, värsta moderniteten, var lite fundersam när du skrev att den inte var i koppar, är väl alla äldre modeller.
Jupp, sattes troligtvis in på 1940-talet, men stugan var äldre, hann aldrig leta i arkiv, men 1800-tal. Västkustsk dubbelstuga och ovanför/bakom Bolindern fanns den vedeldade bakugnen.

Saknar stugan, men småbarn och två hus och heltidsarbete går inte ihop.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.