Såhär i vintertid kollar man in lite extra hur det är med ventilationen. I källaren (där det endast finns pann- och snickarrum) har jag två kanaler i takhöjd som är smutsiga runtomkring på insidan. Här dräller kylan in. Luften stiger troligtvis genom trappan upp i huset (b.å. 1933 i trä, självdrag)
Frågan e om det ska vara såhär? eller e det meningen att jag ska stänga igen vintertid (alternativt skaffa kallrasskydd) I övre våningsplan finns det tilluftskanal i köket samt inte så isolerande fönster.

Input någon?
 
Kör du pannan på el? Isåfall skulle jag stänga tilluften för vintern.
Eldar du med något bränsle så måste pannan få luft till förbränningen.

Hur huset än är byggt så ska inte tilluftskanalerna i källaren sörja för tilluft
på andra plan. Är det byggt 1933 så får du det aldrig tätt genom att stänga ventilerna
i alla fall :)
 
Vi har precis flyttat in i ett liknande hus som du beskriver och jag undrar också hur mycket man ska låta det dra ut genom ventilerna egentligen.

Kör också pannan på el, men det finns ju en slags frånluftsventil i källaren.
Sedan finns det ju ett antal ventiler på övervåningen.
Risken är väl bara att varmluften gå ut runt de inte alltför täta fönstren om man stänger till dessa ventiler helt, eller?
 
Då du stängde av oljepannan så stängde du i princip av ventilationen i huset :( även om det drar lite genom ventilerna i källaren.
Som du vet så stiger varm luft, värme som förut kom från den varma goda skorstenen då oljepannan gick. Kika ner i skorstenen så ser du hur många frånluftkanaler det finns, utöver den från oljepannan och eventuell öppen spis. En bit på vägen skulle vara att sätta en s.k. självdragshuv på skorstenen. Se exempel här: http://www.ventbutiken.se/
Du lär behöva ventilation året runt. Att fixa det i gamla hus är varken lätt eller billigt.
Lyxvarianten är att installera luftvärmeväxlare, men där börjar materialet på ca 20.000:-, då skulle jag hellre satsa de pengarna på en bra värmepump.
 
Men... hur funkar det här egentligen?

Måste man ha drag upp genom skorstenen, om man kör pannan på el?
Jag har nu satt igen en ventil som går ut i källaren (de blåste ju in kall-luft där förut).
Sedan har jag stängt till några ventiler som går in i murstocken uppe i huset. (Detta går inte överallt). Har dessutom dragit till ytterligare en ventil på övervåningen som gick upp på vinden (och ut?).

Det är ju naturligtvis kallt i källaren fortfarande, denna tänker jag inte heller värma upp.

Är det nån fara med att stänga iegn så här? Tycker ändå vi har självdrag så det räcker...
 
Genom att stänga ventilerina in i skorstenen och den som gick upp på taket har du troligtvis skaffat dig övertyck i huset. Det kan medföra problem med mögel i isoleringen eller på insidan av yttertaket.

Gå upp på din vind och kolla vart luften från ventilen tar vägen. Den ska går ut, i ett isolerat rör, för att det ska vara ok.

I vilket fall så är det viktigt att du har koll på din kallvind för att se att du inte får mögelproblem där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.