Jag tycker generellt att jag har bra koll på bilar - men nu är jag ute på djupt vatten och behöver lite input!

Har förlikat mig med tanken att min mycket trevliga Audi A6 3,2 Quattro med det mesta man vill ha inte är tillräckligt praktiskt för oss och måste bytas ut. Vi behöver under ytterligare några år framöver ha tre bilstolar i baksätet. Det är ett himla bök med bälten, trångt och eländigt. Barnen kan inte knäppa fast sig själva etc etc. Detta bottnar, antar jag, i att mittenplatsen i de flesta personbilar endast är av "nödkaraktär".

Jag får bita i det berömda äpplet och bli busspappa. En biltyp som jag inte direkt är sugen på - men det får väl gå för att det ska vara praktiskt ett tag. Mig veterligen är det bara familjebussarna som har tre lika breda platser i baksätet - eller tre separata stolar eller liknande. Jag behöver egentligen inte större bagage, bara större baksäte.

Vilka modeller ska man kika på? Har för rätt länge sedan haft en Ford, de har ju Galaxy och S-max, som har fått bra kritik - men stämmer betygen? VW har Sharan och Touran, hur är de? Franskt är jag inte så sugen på överlag. Japanskt? Har inte hittat någon kandidat ännu.

Vad ska jag kika på? Vad ska jag glömma direkt.. ?
Glada tillrop för att boosta bilhumöret behövs! ;)

Tänker mig en begagnad bil med några år på nacken, 5-12000 mil ca.
Pris 50-150000 give or take... (jodå, rätt stort spann, jag vet)
 
Redigerat:
Volkswagen Multivan är ett alternativ.... går att hitta tämligen välutrustade med en hel del av det lull lull man hittar i en "vanlig" bil. T5 karossen ska det ju vara i så fall & diesel såklart.
Finns även med fyrdjulsdrift.
Synnerligen praktiska då man själv avgör hur man vill anpassa passagerar fåtöljerna & soffan...dvs de är inte fixerade till ett specifikt läge i bilen (skenor längsgående i golvet).

Har en sådan själv & det enda jag ångrar så här i efterhand är att jag inte valde just fyrdjulsdrivet som utrustningsalternativ.
Hamnar väl i övre delen av ditt prisspann & kanske lite därtill....

Nu har vi inga barn men behöver utrymmet pga 2st stora hundar men, Multivanen måste vara suverän med tanke på barn då den har skjutdörrar på bägge sidor (man behöver aldrig lasta ur passagerare/na på den sida som trafiken är på...

Kan väl säga så här, är du van vid att köra en A6á så kommer du att sakna den....inget snack om saken, vilken "familyvan" du än väljer....å andra sidan.... behöver man utrymmet så är Multivanen en lyckad kompromiss.
 
Det där var trist..

Får jag förslå en SUV? Hade tre barn samtidigt i min Ford Explorer under hela deras uppväxt. (Det här var i USA, där en man skulle dö av skam i en minivan. Även i en kombi, för den delen..)

Än bättre är en lite större SUV vilka har ofta en tredje sätesrad. Barnen älskade den Ford Expedition som vi hade som hyrbil någon vecka.

Inget sparförslag, det medges, men betydligt coolare än en minivan.:cool:;)
 
God morgon,
Multivan är ju klart flexibla och rymliga, men inte estetiskt tilltalande, men det kvittar väl när man ändå är i träsket. Hittade vid midnatt igår en Multivan som sattes ut vid 20 tiden på blocket, T5 08:a, diesel, 4Motion som gått 6000 mil, för 126000:-. Ehhh... Drygt 100 000 under värderingen på bilpriser... Behöver jag säga att den är borta nu? Antingen insåg säljaren att priset var helt fel och tog bort annonsen, eller så har någon gjort ett klipp!

En macho SUV ! Hm. har inte kikat på dem ordentligt, de jag har kikat på, Q7, X5, XC90, SantaFe, etc etc har varit för små i baksätet, de räcker inte till stort sin storlek, XC90 är iståfall närmast enligt vad jag sett.Man måste kanske kliva upp ytterligare en storlek till XXXL, Men det finns iallafall roliga motorer till dem om man vill åka V8 t.ex! d^_^b
Ock en bonus blir ju att jag då kan ploga min 80 kvm parkering med ett sånt där fint plogblad son du har tillkopplat på din avatar "mycket_nu" !!

Hmmm
 
Ja vi har också tre små barn med bilbarnstolar så vi fick göra samma resan. Vi valde dock ännu större av flera anledningar

1 Skulle vi köpa en tråkbil kunde vi lika gärna gå hela vägen och få rikligt med utrymme

2 Med barn som är nära i åldrarna så ville vi inte att de sitter bredvid varandra och kan bråka, trängas mm.

3 Jag upplevde mer lyx i en riktigt välutrustad av de största minibussarna än i en sharan eller liknande.

Vi kör dock Caravelle ombyggd av Carsport Design för vi inte gillar Multivanens planlösning med stolar som ändå kräver fällning för att komma åt bakre raden. Istället kör vi 7 sitsigt med tom yta vid skjutdörr för att enkelt kunna lasta barn och ändå ha plats mellan dem som buffertzon eller om nån behöver åka med.

Men vi kör mkt långa resor plus 20 mils resor minst 1-2 ggr/vecka så det kan vara så att ni inte upplever behovet av utrymme på samma sätt
 
Hej, vi kör Vw Sharan sedan 1 år tillbaka och är grymt nöjda. Vi fick tvillingar i januari -10 och hade en flicka sedan tidigare och behövde 5 BRA platser i bilen + stort bagage till tvillingvagn. Efter att ha scannat av marknaden så återstod (för oss) bara 2 bilar, Sharan och Ford S-Max/Galaxy. Sharan:en knep segern till slut och det blev en diesel 140hk, DSG och lite lull-lull. Går snålt och bekvämt. Vi kör 5-sitsigt men 2 extra stolar ligger nerfällda i bagaget så dom går att trolla fram vid behov! Alla 3 platser i baksätet är likadana och går att justera i längsled och lutning på ryggstöd.

// Stefan
 
Vi hade en Q7 i ca ett år 4,2l V8 bensinare, 5 sits, eller 4,5 eftersom mitten bak som sagt inte erbjuder någon större komfort.
Förutom den höga förbrukningen, var det hela tiden något elfel. Bakluckans automatik, värmen i backspeglarna, innerbelysningen och annat som jag förträngt. Bilen var från 07 och hade gått ca 4500mil, alltså enligt min mening inte befogat med en massa elstrul.

Bytte till sist till en chrystler voyager 7 sits och är mycket nöjd! Sätena är som små fåtöljer med armstöd och går att fälla ner i golvet så det blir en helt plan yta bak.
Perfekt med skjutdörr bak så kan inte barnen slå upp dörren mot bilen bredvid.
 
Kan rekommendera lite mindre bilar, fast med tre (separata) säten bak: Toyota verso och volkswagen Touran. Alla säten går att förflytta, och luta individuellt. Känns väldigt flexibel.

Vi köpte verson ny. Gav på kampanj 210 för minsta dieseln. Var sugen på touranen men den var lite dyrare, och kvaliten är väl inte det bästa på dom (jämfört med toyotan).

Båda dessa bilar har även två "nödsäten" i bagaget, och blir därmed 7-sitsig för kortare sträckor.

Mycket nöjd förövrigt, och känns som en bra affär. Tre barnstolar bak är inget problem.
 
Jag har tre små barn, varav ett sitter i babyskydd än så länge. De andra två i såna där bilstolar som kan vändas både framåt och bakåt. Alltsammans i en VW Golf '09! Får in tvillingvagn samt en enkel singelvagn i bagageutrymmet också! Funkar bra faktiskt, fast jag är nu ute efter något större, och har sneglat lite på Nissan Qashqai +2 som är sjusitsig...
 
Lancia Grand Voyager eller Fiat Freemont, så sticker du ut lite från det grå Audi-träsket. :D
Den senare är sjusitsig (två längst bak). Vänta ev. på snåldieslarna annars får du i och för sig den trevliga Pentastar-V6:an i båda.
 
Udda bilar är lite kul... Har tidigare lite halv på kul sneglat på en Fiat Multipla. Okonventionell men i detta fallet rätt tänk. d^_^b

Tre i bak i en golf, en variant gissar jag? Annars borde du starta en kurs i packningsteknik. Hm, jag har sett till att de framåtvända stolarna är av de mindre slaget på marknaden, men den vi har bakåtvänd är rätt stor, en av de större. En mindre bakåtvänd stol är troligtvis inte tillräckligt mycket mindre för att klara sig utan krångel. Möjligtvis om soffan bak är helt platt och tillåter att stolarna på kanterna är duktigt långt ut mot dörren. Men det känns inte säkerhetsmässigt strategiskt.

Alla bra uppslag borgar för fortsatta sena kvällar med slösurfning...
 
Haha, Rebranding är lattjo!
Lancian och Fiaten är ju en Chrysler respektive en Dodge! Och Chrysler och Dodge är väl samma sak - fast i olika delar av världen?

Fast utan tvekan blir man lite udda!
 
anden213 skrev:
...Tre i bak i en golf, en variant gissar jag? Annars borde du starta en kurs i packningsteknik...
Det är en hatchback :D
 
En fundering - går det inte att byta ut bilstolarna mot andra varianter som passar bättre? Eller låta en vuxen åka i baksätet och ett barn i framsätet? Eller byta till bälteskudde om något barn är stort nog för det?
 
anden213 skrev:
Haha, Rebranding är lattjo!
Lancian och Fiaten är ju en Chrysler respektive en Dodge! Och Chrysler och Dodge är väl samma sak - fast i olika delar av världen?

Fast utan tvekan blir man lite udda!
Nära så, men så mycket har hänt på två år sedan Fiat tog över Chrysler att det är helt andra bilar idag. Med betoning på byggkvalitet och materialval. Designen kommer senare. Chrysler och Lancia är samma bilmärke idag. Chrysler finns inte i Europa längre. Samma med Dodge.
Så, rebranding, nja. Det är samma nyutvecklade bil med olika justeringar för olika marknader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.