Hej
Vi har två tvättmaskiner som behöver stå på höjden.
I badrummet är det gjuten golv och relativt rakt där de ska stå.
Vad blir bästa lösnignen enligt er?
Lättbetonghylla att ställa den andra på?
Typ som på bilden: http://gds.se/badrum-och-toalett/skapa-en-helt-ny-tvaettstuga-goer-en-hylla-till-tvaettmaskinen
I detta fllet blir ju höjden betydligt högre - hur blir stabiliteten?
Eller finns det stativ/ben som skulle klara av en 7 kilos direktdriven LG?
Finns de jag läst som använt ställbara ben köpta på byggvaruhus samt bords/bänkskiva - men i mitt fall blir höjden 60-70 cm.
Jag vill ju inte riskera få den nya tvättmaskinen i duschkabinen =O)

Tacksam för era funderingar
/Henrietta
 
Spontant så känns det som om lättbetong är rätta vägen att bygga med men det kommer behövas förankring i väggar.
Men jag blir nyfiken.... Varför behöver du två tvättmaskiner?
 
Så att man kan tvätta dubbelt så mycket på en gång. =) det är det bästa vi har gjort.

Hela veckans tvätt på två dagar =)
 
Jasså, då sitter ni med dubbla torktumlare, jättelika torkställningar, dubbla strykningsset osv...

Vi kör normalt 5-6 tvättar per helg och har aldrig upplevt att tvättmaskinen skulle vara en flaskhals.
 
Fanns en i huset men köpte en med bättre centrifug. 1000 varvade att hänga upp går inte i ett gammalt hus. Och nej - vägrar använda tumlare - den åkte ut bums!
Men kommer att använda den gamla till våra oljiga arbetskläder från garagemekandet! Och till hund och katt och annat skit.
Samtidigt får man upp arbetshöjden perfekt för mig.

Därför.

/Henrietta
 
Det finns nog bättre sätt att rengöra hundar, katter och skit än i en tvättmaskin.;)
 
  • Gilla
Anjaiw
  • Laddar…
Håller helt med om dubbla tvättmaskiner. Vi har när vi renoverade vår tvättstuga satt dubbla tvättmaskiner och ångrar inte det för en sekund. Räcker för del med en stor tumlare och bra upphängning.

Vi har dock valt att ha tvättmaskin o tumlare i en pelare bara som de flesta har men skulle också välja lättbetong om du ska ha upp dem. Annars går det bra att köra köksskåp under ev med nån extra regel baktill för stadga, då får du en snygg och enhetlig lösning för hela tvättstugan med förvaring under maskinerna
 
  • Gilla
hosterlu
  • Laddar…
Själv skulle jag alla dagar i veckan välja dubbla diskmaskiner bland vitvaror, där har man en riktig fördel.
 
Nu var ju inte frågan om ni ville ha en eller två maskiner hemma själv. Vill man ha det så låt det vara så..
Suck..
 
Benny_o_Lina skrev:
Nu var ju inte frågan om ni ville ha en eller två maskiner hemma själv. Vill man ha det så låt det vara så..
Suck..
Då TS fråga blivit besvarad.... Vad var då syftet med ditt inlägg?
 
Hej Henrietta,

jag är ingen expert på materialen, men som rikt linje kan du ju tänka att maskinen väger 70-80 kg, tvätten 7 kilo pch så har maskinen som mest 30 liter vatten inne. Den "hylla" du bygger bör ju klara 130 kg för att du ska vara säker.

PS. Du kan inte ställa maskinerna på varandra (så att den övre maskinens tyngd vilar på den undre) för då blir balansen fel och då riskerar du överdrivet slitage på den undre och mer vibrationer och ljud.
 
Två tvättmaskiner i bredd är inga problem....jag har ibland använt mig av överskåp till kyl/frys från IKEA och en extra bänkskiva....eller bara bänkskiva med IKEA ben till köksinredning...sist byggde jag av råspont och en golvspånskiva att ställa maskinerna på...men skulle inte ställa en tvättmaskin ovanpå en anna tvättmaskin pga tyngden....
 
Diskmaskin va då? Kör diken i den ena tvättmaskinen på vittvätt så är garanterat diken fixad för alltid!
 
Hej och tack för svar

Ja - hade jag haft 120 cm i bredd hade det inte varit problem. Nu finns det 85 cm.
Då höjden på den underdelen - den bärande - blir ca 60 cm litar jag inte riktigt på köksskåp och liknande.

Men en lättbetongfundament borde inte vara så svårt. En bänkskiva ovanpå.
75x200x600 mm block. 9 st närmare sagt borde bli lagom. Tre st på var sida och bak.

Vi har aldrig murat. Och det känns slöseri att köpa en säck sättlim för ändamålet.
Kan man använda PL600 t ex för ihopsättning?
Det är inget fall på golvet - inget som verkar vara planerat iaf =O)

Fortsatt tacksam för era funderingar!
/Henrietta
 
Jag använde 60-40-10 block för att höja 40cm. Sedan la jag en gummimatta under blocken för att skydda klinkers samt minska vibrationerna. Jag limmade fast blocken mot en Ikea bänkskiva med pl200 då detta lim tål vibrationer bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.