Håller på att planera inför sommarens stora underhållsarbete som är att gräva runt hela huset, isolera källaren samt ordna dränering. Samtidigt kommer vi passa på att byta oljetanken eftersom den passerat bäst-före-datum. Nån som har nån aning om hur lång tid vi bör beräkna för detta jobb?

Jag har fortfarande inte beslutat mig för om vi ska leja bort hela jobbet, ta det själva eller välja en mellanväg, t ex själv ta grävningen och låta proffsen ta isoleringen och rördragningen. Nån som har några goda erfarenheter i nåndera riktningen?

 
Om det inte är så att du har tillgång till en grävare så är grävningen det tyngsta, tristaste och mest tidsödande. I det läget skulle jag leja ut grävningen och göra resten själv. Isoleringsleverantörerna brukar ha bra beskrivningar av hur man gör.
 
Gjorde själv motsvarande jobb för några år sen.
Hyrde in en grävare m maskin, en hjälpgubbe och sen hjälpte jag till efter förmåga.
Det tog knappt tre arbetsdagar hela jobbet.
 
Jag hyrde in en firma för grävning och köpte även mtrl från samma ställe. Dränering, pordrän, fyll med singel, mm, gjorde jag själv. Sedan återfyllde man med maskiner och men jag var själv med och hjälpte till, bl.a. körde jag bort mtrl som blev över och större stenar (grävfirmans lastbil och mitt lastbilskort).
Hus som är 15*8m och ett grävdjup på ca 2,5m. Jag fick hugga bort två gamla gjutna yttertrappor och en misslyckad gjuten koloss till altan (förra ägaren)
Jag arbetade parallellt så det tog nog 2-3veckor, men minnet börjar svikta då det är nästan 20år sedan.
Det tunga arbetet är att gräva och jag provade att köra bobcat'en men har man har ingen vana tar även det tid, samt att jag var på väg att dra ned den i det grävda diket.
Men jag har hård mark som man måste använda korp och spett till, har du bara sand är det mycket enklare. Du behöver gott om plats att lägga grävmassorna och räkna med att behöva transportera bort x kubik, jag tror jag körde bort 15-20m2. Bl.a. därför att man läger singel i botten och att det inte blir lika komprimerat.
 
FemTummar skrev:
Håller på att planera inför sommarens stora underhållsarbete som är att gräva runt hela huset, isolera källaren samt ordna dränering. Samtidigt kommer vi passa på att byta oljetanken eftersom den passerat bäst-före-datum.
Vad ska du isolera med??

Jag har samma planer för sommaren o tänkte köra med Ecoprim källarvägg 100 mm..

Byta oljetank.. :surprised:
Du har inte funderat på att byta värmekälla??
 
Har inte börjat sätta mig in i vilka alternativ jag har för isolering än... Har varit husägare i ca tre månader så detta är ett nytt kapitel för mig. Har du några goda förslag på nätadresser att läsa in sig på?

Visst har jag värderat alternativa uppvärmningsmetoder, men vi har en panna som klarar ved, el och olja och som enligt besiktningsmannen håller många år än. Köper olja för 6,5 kkr/m3 (bor i Norge) och har förstått av min far att priset är högre i gamla Svedala.

Har kikat på pellets, men dels är det inte lika utbyggt i Norge som i Sverige, dels kräver det en del förvaringsutrymme och slutligen har jag fått uppfattningen av vänner som gått över till det att det är ett jox att få brännaren att fungera som den ska.
 
Hej,
Har precis påbörjat mitt dräneringsprojekt. Tänkte först gräva själv och anlita firma för dränering och isolering. Men efter att ha tittat på både Isodrän (www.isodran.se) och Pordräns (www.pordran.se) websidor så gick jag över till att göra allt själv. Gick till en lokal uthyrningsfirma för att höra mig för om priser på minigrävare och det skulle hamna på ca. 4000:- över en helg för en större modell som klarade att gräva 2 meter + att den skulle ta större stenar som jag vet finns intill väggen.
Fick istället kontakt med en grävare som grävde hos ett par längre ner på gatan och han skulle ta 500:-/tim och beräknade jobbet till 10-15 timmar. Ska jag som ovan gräva själv skulle det säkerligen ta minst 2 helger. Så det slutade med att jag låter en som kan gräva göra jobbet och en granne som är fd. rörmokare hjälper mig med dräneringen och jag själv fixar putsen och plattorna och öser tillbaka massorna själv.
Tiden beräknar jag till 5-6 veckor efter att grävarn satt skopan i marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.