Håller på och fixar tvättstugan och blev slutligen tvungen till att reda ut den halvmystiska extra golvbrunnen i rummet. Tvättstuga i källaren, hus byggt 67. I källartrappan utomhus är spygatt monterad som leder in till en försänkt golvbrunn inomhus. Brunnen är kopplad på det vanliga avloppet. Normalt ligger det ett skapligt tätt gjutjärnslock över hålet.

Efter att ha städat ur golvbrunnen och röret från spygatten från en massa jord och elände förväntade jag mig att hitta en tämligen skabbig, kanske till och med trasig, gjutjärnsbrunn. Det jag fann ser ni på bilden (inte läge för finfotosession :) ):

golvbrunn.jpg

Inkommande rör från spygatt syns till vänster. Golvbrunnen saknade metallproppen till spolhålet. Proppen fanns inte med bland skiten jag grävde upp. Anslutning till avlopppet verkar fungera då det är luftdrag och avloppslukt ur spolhålet. Nu till det märkliga: vattenlåset i brunnen är igengjutet.

Förutsätter att det är medvetet gjort. Skrapar man i botten på brunnen ser man alltså cement/betong/bruk/whatever. Skapar man med en mejsel kan man sakta jobba bort bruket. Frågan är om någon här kan lista ut varför man valt att göra på detta vis? Funderar kring följande:

- Är det kanske resultat av misslyckad gjutning/avjämning vid bygget av huset?
- Är det en lagning av en sönderrostad botten på golvbrunnen?
- Är det ett vedertaget sätt att tillverka någon form av avskiljare för att slippa få skit från spygatten i avloppet och i stället låter vatten rinna ut genom spolhålet? Om så är fallet struntar man ju i vattenlås med risk för avloppslukt i spygatten samt inomhus då locket till brunnen inte är helt tätt.

Någon som råkat ut för något liknande? Funderar på att försöka krafsa bort bruket i botten men risken är kanske att botten på brunnen är sönderrostad, alternativt att man inte vill ha vattenlåset för att man inte vill riskera skit i avloppet.
 
Kan det vara för att det (potentiellt) kommer mycket grus med från källartrappan och att man velat avskilja det innan istf att få det i avloppet?

Kan det också vara så att man velat göra något med luftningen genom att ha hålet där?
 
Två bra tankar tycker jag. Grus lär det komma, vet inte när någon grävde ur eländet senast men jag plockade upp ungefär två liter jord. En del krafsade jag ur inkommade rör. Där är mer i röret då det tar en liten stund för vatten att rinna från spygatten till brunnen.

Även en vanlig golvbrunn med vattenlås ger ju viss avskiljning även om det inte är mycket.

Luftning? Tja, finns ju luftning på avloppet men den sitter faktiskt inte på den stamförgreningen som jag tror denna brunnen sitter på.
 
Att luftningsskruven fattas är inget ovanligt. Troligen borttagen för att vattnet skall kunna rinna ut.
Är verkligen brunnen igengjuten? Jag tror den är fylld med fin sand. Det kan bli som betong om det har funnits där länge.
 
Det skulle mycket väl kunna vara fin sand, drar jag med en mejsel ser det jag får loss ut ungefär som uppblöt gipsputs eller liknande. Inte riktigt som någon cementprodukt.

Det är dessutom möjligt att det kan ha lämnats så här länge länge länge. Förra ägarens son, som hade bra koll på allt i huset, kunde inte riktigt minnas brunnen alls. Förvisso kan det varit ett enkelt sätt att inte nämna eventuella problem. Vill dock minnas att den gamla tvättmaskinen stod om inte mitt på locket så i alla fall i vägen för det.
 
Kan vara så att någon har hållt på med betongarbeten och spolat av verktyg, baljor, hinkar mm i golvrunnen eller spygatten. Jag hade ett vattenlås i en ho i garaget som var mer eller mindre igenproppad med cement.
 
Det är också en bra gissning. Visst skulle det kunna vara fallet men man tycker att det hade varit troligare att de i så fall spolat av dem över den vanliga golbrunnen två meter bredvid.
 
D
Jamen kanske ville de inte stöka ner och spolade av dem i "brunnen" utanför i källartrappen?
 
Mycket möjligt, ska skrapa mer i botten ikväll och se om jag kan få brunnen att fungera som den ska med vattenlås. Hade varit det bästa, då vet man att den fungerar och är hel.
 
Krafsade en massa i botten på brunnen ikväll. Det kan inte vara packad sand eller liknande. Det är någon form av cementbaserad produkt. Om det sedan är resulatet av en medveten handling eller dassiga byggare vet jag inte. Låter eländet vara och ser till att locket i tvättstugan är tätt så man slipper avloppslukt. Har det fungerat i många tiotals år fungerar det säkert ett tag till.
 
Troligtvis nån Kakel-Frasse eller liknande som har hällt fix i brunnen. Du kan ju prova att luckra upp det lite försiktigt med ett borr (utan att borra igenom brunnen)
 
Att det skulle vara kakelfix ser jag som otroligt, däremot möjligen någon annan cementprodukt. Gav som sagt upp det hela och i helgen regnade det faktiskt samtidigt som det blåste österifrån (tämligen ovanligt i Skånes snålblåst) så det rann ner några deciliter vatten i källartrappan. Detta fyllde vattelåset och överflödet rann ner i avloppet genom renshålet i golvbrunnen. Det verkar fungera även om det finns en risk för avloppsluft via spygatten. Det struntar jag i :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.