Hej forumgudar och allvetare

Håller precis på att montera in en Jötul S16 murspis med en i400 kassett.

Går skapligt tycker jag men nu har jag tre frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig att klura på.

1. Går in i en kanal i murstocken som tidigare använts till en köksspis i källaren. Måste jag fimpa köksspisen och mura igen hålet i källaren för att den nya kaminen ska godkännas vid slutbesiktning? Nya kaminen står alltså en våning ovanför.

2. Hur långt in ska rökröret i kanalen i murstocken? Går in 45 grader vilket gör att rökröret sticker in några centimeter mer i underkant än överkant. Men ska det gå plant med innerväggen i murstocken?

3. Isolering mellan rökrör och murstock verkar vara en fråga med många svar. Eftersom jag går in med en 45:a så blir hålet inte symmetriskt. Det innebär att jag på sidorna har mellan 1-2 cm glipa. Har tänkt att fylla glipan med stenull (vit isolering som vissa kallar det) och enligt vissa så ska detta räcka. Men vad tycker ni?

Tacksam för hjälp!
 
1) om det finns en gammal anslutning bör den kanske muras igen, men en sotlucka bör ju alltid finnas längst ner i en kanal. Risken för rökspridning en våning ner även om sotluckan inte är hundra tät, obefintlig risk.

2) varför kapar du inte röret i 45 grader, så får du det att sluta ganska slätt mot kanalens innersida. Det underlättar sotning om inte annat. Några mm in i kanalen kan väl vara ok att den sticker in, men inte gärna flera cm.

3) normalt murar man fast en inmurningsstos, dvs en ring av plåt/stål som är någon cm större diameter än rökröret. Sedan tätar man de mm det är kvar med isolerfläta (glasfiberfläta). I ditt fall borde även denna ring vara kapad i 45 graders vinkel så passar den väl.
 
Tack Norrbottenstorpet för dina genomtänkta svar!

Kommer ringa sotaren på måndag och förhoppningsvis får jag lite mer klarhet i hur jag ska göra med spisen i källaren. Enligt kaminbutiken som jag var i kontakt med tidigare fanns det risk för att jag inte bara måste fimpa den. Jag kanske måste mura igen kanalen från nya kaminen och neråt. Men det känns ju som lite väl overkill. För att inte tala om att det skulle krångla till det när jag ska sota då jag behöver en helt ny sotlucka någonstans.

Angående röret så är det nu kapat någon millimeter innanför kanalens innervägg.

Och infästningen löstes genom att jag tejpade på en wellpapp runt rökröret som jag sedan murade tätt emot. Det blev en 2-3mm glipa vilket jag sedan kommer dreva med stenull. Enligt flera forum ska detta vara en okej metod som dessutom kommer stå emot rörelser på rökröret.
 
Var köper du stenull? Jag behöver täta runt mitt rör som går in i skorstenen...
 
kulle
Mimi skrev:
Var köper du stenull? Jag behöver täta runt mitt rör som går in i skorstenen...
vilken byggfirma som helst, men lättast är väl om någon bekant som isolerat fått lite över. Det behövs ju så otroligt lite och att köpa en hel bal är ju onödigt. ;)
 
Mimi skrev:
Var köper du stenull? Jag behöver täta runt mitt rör som går in i skorstenen...
Jag handlade mitt på Eldabutiken där jag handlade kaminen. Men som tidigare sagts, det kan man nog få tag på lite varstans.
 
Norrbottenstorpet (eller andra experter)

Har tvingats justera om klockan och insett att jag kan använda ett kortare rör in i murstocken. Det sticker in fem centimeter i överkant och går alltså inte hela vägen fram till kanalen (se bild).

Det är fullt tillräckligt för att effektivt kunna dreva tätt. Men duger det eller ska jag trots allt sätta på ett längre rör som går ända fram till kanalen?
 
  • rokror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.