Hade en vvs gubbe här och frågade om det kan funka att sätta in ack tank till vedpannan som är från 59. Finns ingen tank alls idag.

Han visste inte riktigt..sa att man kan ju börja med en på 750 liter och se hur det fungerar. Det skulle kosta 25-30 000KR.
Tanken kostar runt 12-15 sa han. Men kostar den 12 ska dem alltså ha 13-18 000 för jobbet, det låter ju löjligt i mina öron hehehe men i era ni som kan då?
 
Låter inte helt orimligt. Men en "vedpanna" från 1959 ska du omedelbart förpassa till skroten då den är helt otjänlig att elda i. När du får eldningsförbud och blir tvungen att skaffa en normal panna blir du ändå nödsakad att skaffa en större tank.
 
Har ved och el, just nu är elen på. Dem innan har eldat och sotaren hade sagt att det var en bra panna.
 
(Antar nu att du inte gör varmvatten i pannan).

En oisolerad acktank på 750 liter kostar mindre än 4500 hemkörd !! Sen reglar du upp en "bur" runt tanken och fyller med mineralull (Efter rördragningen gjorts) = en kostnad på kanske en tusenlapp i mtrl. Du behöver också en "laddomat21" eller liknande (< 3000), samt en massa rör/rördelar/skarvar/ventiler & flytta cirkpump & shunt till acktanken från pannan. Bara tanken kostar alltså inte 12 000...no way.., men rördelar är ganska dyra, så man kommer nog upp i 12 000 + bara på dessa om man ska ha ny shunt & cirkpump ventiler etc också...

Ganska enkelt att göra själv egentligen om man använder klämringskopplingar....(ännu billigare med kappillärlödda skarvar, men inget jag rekommenderar för novisen...)

Men som sagt en panna från 59 ???? Den kan knappast vara "bra"... (Om man inte med bra menar att den fortfarande är hel)...
 
Kan man elda rätt så funkar en gammal panna med ;)
Jag har då sett gamla pannor som funkat bra :cool:
Särskillt i lag med acktank d^_^b

Du kan ju börja med att få en tank gör det du . Pannan kan du byta nått år senare så slipper du ta allt på samma gång ;)

Så skulle jag gjort :rolleyes:

Klart en nyare är lite bättre men gamalt kan duga så länge .
Kan du elda din gamla panna så röken blir osyndlig så är förbränningen ok ;)

Kolla med annan rörfirma med på vad de vill ha för jobbet då :cool:
 
Köpte mina tankar begagnade på blocket, sedan köpte jag rördelar och kopplade ihop själv + reglade upp en vägg runt och fyllde med lösull runt tankarna. Totalpriset blev ca 12.000kr
 
Jo varmvattnet kommer från pannan. Har ju el på nu som sagt, inte testat att elda ännu men vattnet håller sig varmt nån minut när man duschar...så det är kaaaaalllt.

Koppla in nåt själv nej det är inte min grej, jag har noll koll, vet inte ens vad det är man ska ha el vad något heter.

Får ta hit ett par till och be dem kolla

Tanken är ju att någon gång byta hela pannan såklart men har inte råd med det ljust nu.
 
Börja med tank först du ;)
 
Och hitta en som vill ha mindre än en halv månadslön för att koppla in den....
 
Var bor du någonstans? Kanske finns någon här på forumet som kan hjälpa dig med installation..
 
Skåne, en liten bit från Hässleholm. Kanske någon bor neråt och kan rekomendera vem jag ska ringa?. Dem som va här har inte hört av sig.
 
Du skulle kunna kolla med Glimåkra Värme 044-422 49 men jag vet att dom har mycket att göra innan jul sen vet jag inte.
 
Installerade en ny panna (viadrus 30 kw )och ack,tank (750 l)på sommaren och installationskostnaden blev på lite över 9000 kr.
 
Vad är det för märke/modell på din vedpanna? (ta gärna bilder) Om den är från 1959 så är chansen stor att det fungerar ganska bra att elda ved i den. Det var senare på 60 och 70-talet när man enbart körde på olja som dom här värdelösa dubbelpannorna kom.
Dessutom är det troligen en gjutjärnspanna, och då kan den hålla lika länge som om du installerade en helt ny.
Om du kompletterar din panna med en dragbegränsningslucka och kanske lite eldfast tegel så tror jag att du kan få en rätt så hyfsad vedanläggning.
Om det visar sig vara en dubbelpanna med värdelös förbrännning så kan man även fixa förbränningsutrymmet i dessa med hjälp av eldfast tegel.
Ett till alternativ är att köpa en begagnad vedförugn och docka den mot pannan(men du bör fortfarande ha en ack-tank). Då får du riktigt bekväm vedeldning, en förugn har stort vedförråd så du behöver inte besöka pannrummet så ofta.
 
Jag är totalt okunnig....har inte ens vågat testa att elda ännu.. ska fixa bilder :) är tacksam för all hjälp :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.