Skulle behöva täta lite springor runt eldosor hemma i huset. Dosorna sitter i spån- samt spån+gips-väggar och trots vissa försök att få det tätt med den gamla 60-talsplasten bakom spånet gick det åt skogen. I dagsläget drar det lite väl mycket på sina håll. Tänkte därför täta eländet (kom nu inte och gnäll över diffussionsplasten, den är redan borträknad av andra anledningar).

Springorna är 3-10mm breda och 12-25mm djupa. Väggarna på insidan, varifrån jag tänkte täta, har slutfinish. Hade tänkt mig en fogskumsliknande produkt, helst någon som inte expanderar så fort och jäkligt som just fogskum. Det skulle gå med fogskum men helst slipper jag allt maskeringsjobb det skulle innebära. Ett alternativ skulle kunna vara någon icke-expanderande produkt på tub såsom latex eller liknande men helst vill jag ha något som expanderar och som går att få in i relativt smala springor.

Hjälp mig att hitta rätt produkt :)
 
Tec7 har ett fogskum som de säger slutar expandera vid motstånd. ~160 kr flaskan för 37 liter skum. De påstår även att de går att vända tuben 360 grader vilket i mitt fall inte stämde, men väl 90 grader, dvs spruta med tuben horisontell.
 
Essves MEGA foam funkar antagligen, har dock inte provat själv.
 
Hiltis fogskum är rätt för detta, expanderar inte så mkt och är mycket lätt att applicera.
 
P
Mycket intressant tråd men man saknar inköpsställen
 
Tvåkomponents brandskyddskum har de egenskaper du vill ha. Nackdelen är att du bara har fyra minuter på dig att tömma flaskan, från det att du aktiverar den. Skummet härdar sedan mycket snabbt. Finns på Bauhaus och är dyrt, något över 200 spänn om jag minns rätt.
 
Latex. Vill du fylla ut tomrummet bakom så använd mineralullsdrev. Ingen risk att få utskriken förstörda med den metoden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.