Vi brukar ta allt vi handlar på kredit så jag tror jag har 7 stycken kreditansökningar bara detta året. Nu till problemet. Vi betalar till 99 % av dem i förtid dvs lägger mer pengar den månaden vi har råd till det och då är lånet över fortare. Skönt att bli av med det och sen brukar vi inte spara utan köpa precis det som faller oss in, blir en hel del dyra saker men det är så vi är helt enkelt. Nu till saken, tror ni detta skulle kunna försvåra för oss att få lån?
 
Banken ser till era inkomsten kontra skulder, om ni har råd att betala räntorna och avgifterna under tiden huset byggs. Man lägger ju upp ett bankkreditiv där byggfirmans räkningar betalas ifrån och detta bankkreditiv kostar er pengar att lägga upp samt alla andra räkningar såsom bygglov, el, vatten och avlopp etc... Så länge ni inte har betalningsanmärkningar eller något sådant så ser banken på inkomst kontra utgifter och ser om ni klarar av detta. I verkligheten så blir det en markant ökad kostnad under byggtiden - se det som dubbelt boende - då vet ni om ni klarar av det. banken ser även på hur mycket slutbelåningen torde bli och om ni klarar av att betala denna. Hur ni sköter er hushållsekonomi just nu är inget som man behöver prata om. De har egna schabloner för hur mycket ett hushåll har att klara sig på. Däremot är det inte bra att ligga efter med massor av räkningar om man skall bygga hus.
 
Var beredd på att ert kosumtionsmönster kan hamna på "minuskontot" när de bedömer er kreditvärdighet.
Visst, det första som avgör är såklart om du har betalningsanmärkningar samt förhållandet Inkomst/Kostnader/Skulder/Tillgångar men blir det ett gränsfall så kan det vara bra att ha en god förklaring i bakficaken till varför ni tar allt på kredit istället för spara.
 
För att slippa spekulera tycker jag att ni skall boka ett möte med banken. Inför mötet bör ni tänka på att på en kreditupplysning syns inte bara utnyttjade krediter utan även beviljade. Har ni 10 st beviljade krediter á 20 000 kr skulle ni teoretiskt kunna komma upp i en skuld på 200 000 kr. (Med 35% ränta blir det en slant per månad) Även om ni inte utnyttjar krediterna så har banken det i åtanke när de tittar på era lånemöjligheter. För att göra banken lite gladare så är mitt råd att så fort som möjligt avsluta de krediter som ni kan undvara. Annars kommer säkert banken att ha det som krav för att bevilja lån.

 
Osten3:

Du menar alltså att om man tex har ett statoil kort ( eller liknande) som är kredit på , även om den inte används, kan ses som ett minus?Det är alltså inte utnyttjade krediter som räknas utan krediter du har möjlighet att utnyttja helt enkelt?

Om har tex statoilkort, kort från tex elgiganten samt ett AMEX kort= totalt 30 k i kredit, som inte utnyttjas. Då är det alltså bättre att avsluta krediterna innan ansökan om lån?

Har aldrig funderat på det utan bara sett det som att utnyttjade krediter räknas.
 
Jag har haft ett bra krediter kvar från diverse köp under livet som varit avbetalt sedan många år tillbaks (soffa, cykel mm) och varje gång jag varit på banken för att ansöka om lån så har de alltid frågat angående dessa. Så ja, de verkar uppmärksamma alla krediter man har tillgång till. Avsluta allt som du inte behöver innan bankbesöket är mitt råd :)
 
I mitt fall har de aldrig diskuterat frågan om min kortanvändning. Misstänker att lagom är okey. Visst handlar vi på kredit men det är mera som ett sätt att slippa kontanthanteringen. Krediter kan man nog ha men då skall man också räkna med att kunna betala av dem samt överleva månaden utan att gå back. Allt beror på hur mycket man tjänar och hur stora skulder man har.
 
Du menar alltså att om man tex har ett statoil kort ( eller liknande) som är kredit på , även om den inte används, kan ses som ett minus? Det är alltså inte utnyttjade krediter som räknas utan krediter du har möjlighet att utnyttja helt enkelt?
Bensinkort har ju de flesta idag så där är det nog lugnt.  ;) Men det är helt klart så att man ligger sämre till om man har många fullt utnyttjade krediter. (Banken ser både beviljade- och utnyttjade krediter när de tar en upplysning)  Jag menar är att det är onödigt att behöva förklara för banken varför man har kvar krediter som man ändå inte har användnig för.

Själv märkte jag nyligen att jag sedan flera år tillbaka hade ett konto med kredit hos en Radio/Tv kedja. Jag har för mig att jag var tvungen att ansöka om deras kort för att få ta del av något slags erbjudande de hade. Jag betalade hela beloppet när fakturan kom men krediten finns kvar tills man själv säger upp den.
 
ok, då ska jag nog genast säga upp min som bara ligger då för de användas inte mer och det kanske ser bättre ut som sagt hos banken om man inte har några alls :)
Statoilkortet får nog bli kvar av en enkel anledning, allt jg köper till mina bilar hamnar där så det är lätt att hålla koll på hur mycket som köps/tankas .
De övriga är från precis de du sade, erbjudanden som innefattade att man tog ett kort med...ävenom varan e betald sedan länge så ligger det där o stör då.

Tack för tipsen...viste jag inte om serru ;-)
 
Är det stora lån (i miljonklassen) som ni diskuterar, när ni menar att krediter i tusenkronorsklassen skulle kunna vara avgörande? Kan väl inte vara så jäkla farligt om man ska köpa t.ex. bostadsrätt för kanske 100-150 tusen? Eller...?
 
tror inte det är summorna i sig som utgör "felet" utan det blir en fråga ang. levernet och ekonomiska strukturer hos den sökande. Mycket liggande/utnyttjade krediter tyder ju på att personen intekan sköta sin ekonomi på tillfredsställande sätt och då börjar nog banken fundera. Jag antar att det är lite det frågeställningen handlar om.

OBS: Intejag som ifrågasätter eller tycker så utan jag förmodar att banken resonerar på det sättet ;-)
 
Hur mycket skulder/lån/tillgångar har ni haft som INTE fått fler lån beviljat?
 
När vi tog huslånet så hade jag 36 förfrågningar på mitt uttdrag.. fick då genast nej från vissa banker som inte ens orkade kolla igenom vad som stog på lappen...
 
ejwbegysv skrev:
När vi tog huslånet så hade jag 36 förfrågningar på mitt uttdrag.. fick då genast nej från vissa banker som inte ens orkade kolla igenom vad som stog på lappen...
Vad blev lösningen då? Bluestep?
 
Stryker75 skrev:
Vad blev lösningen då? Bluestep?

SBAB först i 2 veckor sen bytte vi bank till Nordea..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.