Hej,

har köpt ett radhus. byggt 1968 som vi får tillträde i vid Mars. Våningsplanen är på 54kvm vardera.

Planerar att flytta toaletten till andra sidan bredvid trappen, märkt matplats, samt riva alla övriga väggar på bottenplan.

Går det med hjälp av ritningar nedan räkna ut hurvida de väggarna är bärande eller ej?

Källare
471201171040P0c57.jpg

Bottenplan
501201170801P581c.jpg

Övervåning
4a1201171143P5e15.jpg

Tack på förhand.

Mvh
 
Omöjligt att ge säkert besked med bara dessa skisser. Troligen hittar du konstruktionsritning tillsammans med bygglovshandningarna från 1968 i byggnadsnämndens arkiv.

För övrigt GISSAR jag följande: Om huset alla mellanbjälklag består av betong gissar jag att byggnadens enda bärande väggar är de lägenhetsskiljande. Fönsterfasaderna döljer då ett icke bärande regelverk, och inte heller mellanväggarna är bärande. MEN om mellanbjälklaget (mellan våning två och tre) är av trä kan vardagsrummets innervägg vara bärande.
 
harry73
Jag kan inte tänka mig att det finns bärande väggar på bottenplan och ovanvåningen förutom de lägenhetskiljande väggar (så då är det redan 2 som tror det). Men det är möjligt att mellanväggen i källaren är bärande
 
Var på kommunen går men tyvärr fanns det inga handlingar alls på något av husen i längan, de skulle leta lite mer och återkomma.

Bjälklag var enligt annons lättbetong och trä.

Så troligen så är bjälklag mot källare lättbetong och till övervåning trä så är troligen vägg mot vardagsrum bärande?
 
harry73
Nej Jag tror inte att väg mot vardagsrum är bärande. Balkarna går nästan säkert från lägenhetsskiljande vägg till lägenhetsskiljande väg och jag ser inga andra väggar som kan vara bärande.

Golvet på bottenvåningen består antagligen av rätt så korta lättbetongelementer. Därför finns det i källaren ett bärande vägg precis mellan båda lägenhetsskiljande vägar.
Eftersom det inte finns en annan vägg placerad precis över denna extra väg i källren, tror jag inte att det finns fler bärande väggar
 
Redigerat:
Ok, tack för hjälp. Låter lovande :)
 
Hej,

efter att ha rivit allt ytskikt av golv, väggar och tak konstaterades det att alla väggar på bottenplan var bärande.

Åsar gick åt olika håll, var skarvade och innehöll en hel del specialiteter. Se bifogad bild.

1d5201211275364b3.jpg

Mvh
 
Där ser man ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.