Min husfabrikant har ritat avloppet fel med 30cm:s avvikelse och nu är klinkergolvet lagt och köket monterat. Jag har hela tiden påpekat att det suttit fel då jag bygger stomrest, men enligt byggarna så är det rätt satt. Dock visar det sig att det är felritat av hustillverkarens VVS-are. Nu hamnar röret precis i skarven mellan vaskskåp och diskmaskin. Med hjälp av en del böjar har dom lyckats få in röret och diskmaskinen, men vad gör jag när jag behöver byta diskmaskin om x antal år? Vad göra?
Ekonomisk kompensation? Är ju inte så pigg på att riva köket och låta dom bila i golvet (golvvärme). Vad hade ni begärt för ersättning?
 
Hej Crille

Detta är typiskt en arkitekt (VVS) att göra sådana fel, jag håller själv på att bygga hus och råkade ut för samma problem, pratade då med en kompis som är VVS-are och han sa att det nästan alltid blir något fel. jag kunde lösa det genom att bygga ett hölje för röret så att det inte syns. Problemet med dom som gör dessa ritningar är att dom bara ser ett streck på sin dator (Ironi) och inte tar hänsyn till var vad skall stå. Jag tycker du skall påpeka detta till hustillverkaren (Dom du köpte huset av) när det sedan gäller kompensation så är det alltid lättare att få virke till sitt hus än pengar. Lycka till ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.