Har tagit in offerter från 3 dräneringsföretag, som samtliga verkar professionella och har mängder med referenser. De ger dock 3 olika förslag.

vi har ett hus med 50% källare och 50% krypgrund. På krypgrundssidan ligger befintlig dränering, dock högt. Lergrund. Hur lägger man dräneringen för detta hus?

Grävare 1 säger att det behövs bara dränering på källarsidan, den högre befintliga dräneringen räcker på den sidan och det gör ingen nytta att gräva runt.

Grävare 2 säger att såklart ska man gräva en ring runt huset, men på krypgrundssidan gräver man en bit bort för att skydda stommen, men det gör inget att den ligger lite längre bort. Den kan ligga rätt långt borta.

Grävare 3 säger att självklart måste dräneringen ligga intill huset, max en meter ifrån, och det är absolut ingen fara att gräva så nära på krypgrunddsidan.

Djupet lär bli ca 2,5 meter ner, krypgrundens stomme går en meter ner i marken ca. Jag blir lite nervös. Prismässigt är grävare 2 dyrast per meter, och grävare 3 billigast.

Vilken teori satsar ni på?
 
Hej! Generellt så säger man att dränering skall ligga så att den i sin helhet hamnar som högst jämnt med underkant av botten plattan det gäller även vid sulan som krypgrunden vilar på. Självklart skall den ligga invid bottenplatta/sula.För att säkerställa att hela dräneringen blir bra så gräv runt hela huset men inte djupare en att ledningarna hamnar på rätt nivå. Se till att man använder tvättad makadam runt rören och uppåt samt en fiberduk under och runt hela paketet ända upp till marknivån.Närmast huset skall man självklart inte lägga sand eller jord för att plantera för då förstör man dräneringen mycket snabbare.Återanvänd inga gamla massor runt dräneringen.De tre svar som du lämnat ovan har en del frågetecken som borde rätas ut, framför allt grävningen vid krypgrund för att skydda stommen.Om stommen måste skyddas så gör man det efter det behov som finns och det är inte att gräva längre bort dessutom var det huset som skall dräneras och inte tomten. Det låter som du behöver fler och kunniga entreprenörer för din offert skall bli rätt, samt innehålla rätt material, både kvalitet på ingående delar och mängder,fraktioner av massor samt borrtransporter.Och glöm inte återställandet av tomten som bör avtalas likt det andra i kontraktet.
 
Resten av den tekniska biten är inget problem, jag har kollat upp detta ordentligt, det är alltså bara hur man ska hantera läggningen av dräneringen på krypgrundssidan som jag undrar över. Saknas litteratur på detta, alla lägger det vid husväggen utan vidare motivering, troligen för att att det är effektivast och det är bra att skydda källarväggen.

I detta fall läggs ju dräneringen oavsett hur man gör det en bit från källarväggen, krypgrundsmuren ligger ju 6m från närmsta källarvägg och tanken är ju att sänka grundvattennivån lokalt.
 
Att lägga dräneringen runt källarens alla väggar är ju så klart optimalt men det går ju inte i ditt fall. Därför måste du bestämma vad du vill göra och tror är nödvändigt.
Är det relativt tort vid källarväggen mot krypgrunden kanske du klarar dig med att bara gräva djupt runt källaren (+ ett par meter).
Har du därimot riktigt fuktigt och du misstänker att vatten trycker på från krypgrundssidan är det nog bäst att dränera lika djupt runt hela huset. Så nära som man vågar utan ras.
När du bestämt dig kan du begära in nya offerter från alla tre.
 
Det behövs dränering av källaren, så mycket är klart. Som jag har förstått det måste dräneringen ligga runt huset, annars får man inte sänkningen. Jag tycker att detta låter logiskt, men jag har inte sett någonstans uppgifter om vattenprofil kring dräneringen. Som jämförelse kan nämnas det "punkt-dränering" i form av en grävd brunn med pump som finns i källaren. Den går rätt ofta men löser helt klart inte problemet, vatten rinner ju till från alla sidor och den pumpningen klara inte av att ändra vattentrycket under huset.

Är det bara källarväggarna som dräneringen klarar att skydda? Jag hade en tanke att det skulle förhindra uppträngande vatten även från golvet. Om det bara är källarväggarn är det logiskt att lägga dom så nära som möjligt, annars borde det snarare baseras på diametern på dräneringsringen runt huset. Ett riktigt stort hus har ju samma diameter som ett ett litet hus där slangen ligger ett par meter från fasaden. klarar det att dränera det stora huset borde ju det lilla huset kunna dräneras med en stor cirkel!

Det känns som att jag missat något. funderar på att ringa till geo på lth...
 
Kapillärkraften i leran gör att det alltid kommer att tränga upp fukt i golvet hur bra du än dränerar. Frågan är bara hur mycket.
 
Precis! jag vill ha någon som kan kan visa en vattenprofil, hur vattentrycket ändrar sig när man rör sig från dräneringen. Helt säker på att kunskapen finns någonstans, men det vanliga internetsökningen lyckas jag inte med. I vanliga fall kan man ju hitta något på utvecklingsavd på tillverkaren av produkten, men dränrör verkar vara för lowtech för ett inhouse RD.
 
harry73
Om du har lera är det svårt att dränera öht. Lera är tätt och vatten strömmer bara långsamt till dräneringen sen gör kapillärkraften att fukten finns kvar i marken. En punktdränering är inte heller optimal av samma anledning.
Det bästa är nog att dränera bort vattnet i gränsskiktet lera och källarväg och lera plattan (eller helst gruset som ligger under plattan).

Jag vet inte om det hjälper så mycket att dränera runt hela huset på 2,5m djup, men jag skulle i alla fall inte gräva för nära huset om jag gräver under grunden, om leran blir instabil under dräneringsarbeten rasar hela huset. Och om man skulle kunna dränera bort allt fukt ner till 2,5 m och leran skulle torka, då minskar volumen och kan man få sättningar i husdelen med krypgrund.

I det här fallet skulle jag börja med att dränera runt de 3 källarväggar som går att nå, vänta ett år och om man inte får önskad resultat skulle jag även dränera krypgrundssidan men då enligt grävare 2s förslag
 
ja, lera har betydligt högre kapillärkraft, det är också en av aspekterna jag funderar på. Man ska nog inte alls räkna med något kapillärbrytande lager under källargolvet, huset är byggt 1903, så frågan är om man överhuvudtaget får någon påverkan på grundvattnet.

tiden är dock ingen aspekt för regnvatten, det är ju jämvikten som uppstår som är intressant, rinner ner gör det förr eller senare. där har jag fått uppfattningen att det påverkar antalet cm pordrän som krävs med så högt vattentryck. Men jag har tänkt lägga extremt fall bort från huset, och låta det mynna på en trädgårdsgång som lutar ner mot gatan.

Det är endast grävd källare på en sida av huset, lite krypgrund och trappor på kortsidorna. Så av ca 50m fasad kommer man åt 17 meter. I källaren så är det inträngande fukt från hörnorna (ska byta dagvattenrören) och lite pölar ibland på golvet.

Jag skulle vilja skjuta upp det hela och testa det etappvis, men jag är så himla taggad på att få börja med trädgården, det är bara tråkig gräsmatta överallt.

harry73, har du några bra argument/frågor till grävare 3 om varför det inte är lämpligt att gräva så djupt på krygrundssidan?
 
harry73
lavin skrev:
harry73, har du några bra argument/frågor till grävare 3 om varför det inte är lämpligt att gräva så djupt på krygrundssidan?
Om man gräver 2,5 m djup bredvid en krypgrund som är ca 1m djup, då kan man vara rätt så säker på att man gräver bort den marken huset står på. Och då finns det risk att huset rasar. Även om man nu inte skulle gräva under den nivån, ändras spänningar i jorden. Marken under ditt hus får mindre sidostöt som kan leda till sättningar.

Om det är relativ torr under dräneringsarbeten är det kanske inget stort problem, men om du skulle få otur med mycket regn kan leran bli instabil med sätningar till följd
 
nej, och med tanke på att det ser ut såhär är det ens frågan om det är lönt att komma så nära..... Återigen mkt sugen på att låsa källaredörren och slänga bort nyckeln.
 
  • källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
harry73
Finns det möjligheter att göra källarenn vattentät från insidan?
 
Vilka metoder finns det för att göra källaren vattentät från insidan?

Vi roade oss i helgen med att pumpa ur de brunnar som fanns i källar golvet. När jag hinkat upp allt slam fanns där... inget! Visar sig att det troligen är någon form av dräneringsbrunn. Föregående ägare påstod att de släppt ut vatten från tvättmaskinen där till avloppet. Brunnen är ett betongrör med gjuten botten, ca 1.50 djup.

Vi tänker köra ett testår med fuktmätare och pumpar i dräneringsbrunnarna och hoppas på hårda regn, så får vi se om det fungerar. Ska begära in offerter på att bara dränera längs ena långväggen, där källaren har yttervägg, så kan jag iaf färdigtställa marklutningen där och lägga nya dagvattenrör.

Nån som känner till någon typ av mätelement för hemmabruk som man kan borra ner i betonggolvet? Brunnarna ligger mitt på golven så det hade varit intressant att jämföra fukthalten nära väggarna.
 
Hej och hå, nu har företag nr 4 varit här, och en sympatisk äldre räv blev väldigt tveksam om det överhuvudtaget gick att gräva på källarsidan eftersom vattnet kan stå så högt. Han ville inte rasera vårt hus och ville alls inte lämna något anbud. Han tänkte också att om man tar ut vattnet i leran så försvinner trycket mot grunden och det blir sättningar.

Får en bild i huvudet av semester och en spade....
 
lavin skrev:
Får en bild i huvudet av semester och en spade....
Försvinner rasrisken av att du står och gräver själv med en spade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.