9x21 känns mest praktiskt, men jag tycker dörren känns lite för stor.
Fungerar det att köra 8x21 i ett helt hus, tänkte mest praktiskt och så?
 
varför inte. dock bör wc vara 90karm, så att det är handikappanpassat(nybygge) om jag minns rätt,
 
Jo det kan man kanske fundera över, men en 80 dörr "ser" mindre ut än vad den är, dörrbladet = ca 720mm. Som nämns skall 1 toadörr vara 90.

Annars var det ett tips för några år sedan, då en byggmästare i Danmark hade så smala dörrar, att när Fogden kom för att mäta ut bohaget, gick det inte att få ut möblemanget.........
 
Mikael_L
MrTim skrev:
9x21 känns mest praktiskt, men jag tycker dörren känns lite för stor.
Fungerar det att köra 8x21 i ett helt hus, tänkte mest praktiskt och så?
Handikappreglerna tvingar dig att ha minst 9-modul bred dörr till åtminstone badrum och ett sovrum, samt de övriga utrymmena som man behöver nå för att kunna leva ett liv, dvs kök, tvättstuga m.m.

Vi kör då med 9x21 överallt, tycker det blir skitsnyggt. Precis den storlek och de proportionerna jag är van att se och röra mig i. :)
 
Pga snedtak etc. väljer vi M8x20 till vår övervåning till bad och stora sov. Lilla sov får bara M7x20...
 
Skulle nog säga att visst kan en 8x21 se bra ut.. Men man kommer att sakna 9x21 så fort stora saker skall bäras in eller ut genom dörren. Har själv nästan enbart 8x21 i huset.. Men när det skall byggas om framöver så kommer jag att sätta 9x21. Hade 7x21 i min gamla lgh, vilket var på tok för litet. Lgh-dörren var dock 9x21, men även den kändes liten då fort man bar in större saker.
 
W
9x21 tycker jag oxo är snyggast och mest praktiskt. Helst ännu bredare om det passar. Många soffor är idag bredare än 90 på alla ledder, i vilketfall de vi har köpt och det e ju kul att få in dem ;)
Själv har vi ett äldre hus där dörrbladen är 100cm och det är fantastiskt skönt att kunna bära det mesta rätt genom dörren utan att behöva bära på höjden eller vrida och trixa.
80 dörrar och mindre är skit enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.