Gauge-måtten är lite dumma, ju högre siffra desto mindre mått i mm.
Lätt att förväxla, jag har själv kört Ga18 stift i Ga16 pistolen flera gånger, det går inget vidare :)
 
Matti_75 skrev:
Glespanel ska spikas med 2st 4" spik i varje takstol. Respons ska spikas med 3" spik, inte med dyckert.
Bror på funktion, eller?

Träguiden skiver;

Om glespanel ska uppfylla reglerna för skydd mot genomtrampning ska den spikas med 2 stycken 100-3,4 trådspik i varje balk. I normala fall räcker det med 75-2,8 trådspik. Stålprofiler och skivmaterial monteras enligt respektive tillverkares anvisningar. Spontad träpanel spikas dolt i sponten med dyckert, eller synligt med vanlig trådspik.
 
Tiger79 skrev:
Har du testat kompressorn?
Nej har inte haft tillfälle att göra det. Men i helgen ska det bli av:)
 
Kan nån hitta en paketlösning åt mig där jag får kompressor, dyckert/klammerpistol och stomspikpistol för max 3000:- då? Kan förvisso skruva glesen, men har lite brått och det kommer oxå en utbyggnad till våren som stomspikaren skulle passa fint för.
Har läst mig till att man behöver en luftmängd runt 200 l/min för en stomspikare iaf...
Dyckert ska jag främst ha till att spika i sponten på 13 mm vitvaxad takspont samt till en "råspontinnervägg" av tunnare natur. sen ska det byggas garderober och bokhyllor etc...
 
Det billigaste vettiga alternativ jag kan hitta är dessa tre:

http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-20-25-17638/
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Luftdriven-spikpistol-15520/
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Luftdriven-dyckertpistol-15540/

för totalt 3297:-
Sedan tillkommer några hundralappar för slangar också.

Spikpistoler förbrukar inte speciellt mycket luft per skott, ifall kompressorn räcker eller inte beror helt på hur snabbt du spikar.
 
men då är jag inte "framtidssäkrad"...
 
Jag har byggt ett garage i lösvirke och sätter nu det sista av lister och foder i huset. Efter många timmars användning är mina erfarenheter:

Stomspikaren
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5770
Funkar rätt bra. Blir nåt enstaka blindskott ibland men inte så man blir arg. Kan troligen åtgärdas med lite maskinvård/rengöring/smörjning. Den trycker lätt in en 100mm spik i feta reglar, men kan också ställas att slå in lite varsamt så att skallen stannar på ytan som tex när jag spikade panel med 3" spik. Överlagt mycket nöjd, speciellt med att den inte väger så mycket.

Dyckerpistol från Clas:
Katastrof. Jag fick låna den av farsan, annars hade jag köpt en egen dyrare. Ibland får man skjuta 6-7ggr innan det kommer en spik. Eftersom den även kan ta klammer så är slagstiftet inte runt utan en bred plåt. Det som då händer är att man får ett centimeterstort intryckt hack i sitt lackade dörrfoder. Vi kommer få gå runt i hela huset och dutta med fog och färg för det ser fördjävligt ut. Djupstoppet har ingen effekt heller. Med tiden lär man sig hålla pistolen i en vinkel för att minimera skadan vid blindskott men det är en riktig skräpprodukt.

Kompressorer:
Körde en ABAC 3hk/50L från Jula som jag lånat av farsan när jag byggde garaget. Den gör sitt jobb utmärkt och har kapacitet nog för att spika råspont med högt tempo. Gick sedan över till en liten plutt som en snickare hade slängt i containern pga trasig reduceringsventil. Den lagade jag och den blev en ny favorit. Tanken är på max 5L och den har väldigt låg kapacitet men ack så portabel. Jag har haft den till hela altanbygget med stomspikaren och alla lister med dyckerpistolen i huset. Hade jag haft den när jag spikade råspont och liknande stomjobb hade jag dock blivit lite trött på den låga kapaciteten. Men som sagt, ska man skjuta 5-6 spik och sedan såga upp ett nytt foder eller ny golvregel så hinner den ju ladda upp trycket emellan.
 
Lars_Gisela skrev:
om jag struntar helt i stomspikare så är väl det här ett bra paket?
[länk]
Den kompressorn kan du inte ha till något annat än pumpa däck och en minimal spikpistol.
Jag hade lagt lite extra pengar och köpt en "riktig" kompressor med tank.

Köper du denna:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-20-25-17638/

Och en sådan här:
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Luftdriven-dyckertpistol-15540/

Så kommer du under 2000:- med lite slang också.

Ett par hundralappar till så har du en klammerpistol också.

Kombinerade klammer och dyckert-pistoler fungerar inget vidare så jag hade rekommenderat att ha två separata.
 
Lars_Gisela skrev:
Fixar denna en stomspikare? [länk]
Jadå, du måste bara tänka på att låta den få upp trycket då och då.
 
låter som det blir affär på den...
 
Jag tycker absolut du skall köpa en spik pistol som man kan ställa slagdjupet på.
tycker aldrig att det funkar bra med att hålla på att ändra trycket på kompressorn för att få lagom islagna spikar.
Vet inte om det finns på biltemas pistoler, vet att det inte finns på biltemas klamerpistol, som jag har vilket gör det helt oanvändbar om man skall använda den till något tunnare material.
 
ja, vilken miss... jag har köpt biltemas grejer nu och de har ju precis som du säger ingen reglering i pistolen... så jag måste alltså köra med en reducerare på kompressorn?

Nu är det så att den verkar inte heller orka skjuta i en 90mm spik helt ens när kompressorn är "full".
Kanske ska jag reklamera dessa 2 och köpa någon annan? Den där Gebe:n - är den bättre?

Jag vet att jag inte köpte nån värstingkompressor, men pickan ska väl orka skjuta de 2 första spiken helt när trycket är 8 bar åtminstone?

hur kan man ställa om kompressorn så den börjar bygga upp tryck tidigare. som den är börjar den inte förrän vid 5,5 bar nu?
 
Viktigt är att välja rätt spik till stompickan, själv kör jag bara med gunnebo, de funkar.
Rörande det med glesen så kör man med varmförzinkat så biter spiken fast, blankförzinkade är totalt värdelösa här och till mycket annat om man inte vill ta isär det igen, typ provisorisk byggställning av reglar (som man givetvis aldrig bör använda *S*)
/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.