Är det någon här som vet vilka regler som gäller för placering av avloppsbrunn med filtrering är det hela tomten som får utnyttjas eller är det dom berömda 4,5 metrarna som gäller där med??
Måste grannen godkänna??


 
Fråga miljökontoret i din kommun. Det finns förmodligen flera saker man måste tänka på när man ska placera en avloppsbrunn.
 
Hemmakatten
Precis, ta kontakt med miljökontoret. Det finns MASSOR med påverkande faktorer, tex. markens lämplighet och beskaffenhet för infiltration, närhet till sjö eller vattendrag, tomten/infiltrationens lutning, närhet till dricksvattenbrunn, avrinningsmöjligheter. Det krävs ALLTID tillstånd att anlägga en avloppsanläggning.
 
Ibland kan dom vara riktigt trevliga. När mina föräldrar skulle installera 3 kammarbrunn fär ett antal år sedan, så kom det ut en kommunkille som skulle kontrollera grundvattendjupet, det ligger väldigt högt i området. öch marken består av flygsand (nära stranden). Han såg direkt att det här blir nog problem. "men om jag går bort och mäter djupet uppe från kullen några meter bort så går det nog".

Tillägas att det är kommunalt vatten i området så ingen granne har brunn.
 
Lite beror det ju också på om ni eller grannar har eget vatten (egen brunn) då har jag för mig att det finns något riktvärde på att infiltration ska ligga minst 50 meter från vattenkälla (hur många som kan lösa detta på egen tomt vet jag inte men lite lurigt kan det nog bli)...

//Markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.