Om man ska sätta glespanel, takpanel (spontad), råspont etc. Vad rekommenderas då för en hobbyrenoverare som mig?
Och kanske spika lite mdf etc.

budget kring 2000 kanske exkl dyckert och klammer då...

Tacksam för tips och råd.

Övriga verktyg går i blått och grönt (bosch) samt en liten sänksåg från Makita etc...
 
Redigerat:
En stomspikare, dvs 90mm 21⁰ och en dyckertpistol 50mm. Du kan köpa Biltema/Classe/Jula/Haralds standardmodell av respektive pistol.

Förutsätter att du redan har kompressor. Annars kan det bli svårt att klämma in allt i budgeten. Det kan gå om du väntar in någon kampanj.

Sen har du alltid alternativen att beställa något från Staterna, om du vill ha saker med ingjutna firmanamn.
 
behöver man ha en stomspikare för att sätta 28mm gles? tänkte att behovet skulle täckas av samma "picka"...
och nej, ingen kompressor finns.... men nån liten som klarar dyckert är väl inte så dyra?
 
Glespanel ska spikas med 2st 4" spik i varje takstol. Respons ska spikas med 3" spik, inte med dyckert.
 
Glespanelen bör du egentligen skruva, inte spika.

Jag har en liten billig pistol från Bauhaus, har för mig att hela paketet med kompressor och pistol kostade ca 1000kr. Men det är då bara en dyckert pistol, max 50mm. Kompressorn tror jag är för klen om jag skulle vilja skaffa en stomspikare också. För mig var det viktigt att kompressorn inte tar för mycket plats när den inte används.
 
Varför bör man skruva glesen?????
 
Nu är jag ingen jätteexpert på det, men en snickare hävdade det.

Skälet är att taket kan komma att väga ganska mycket (då var dte iofs gipstak) och glesen har relativt få fästpunkter per kvm.
 
Det jag skrivit ovan är det som står i Hus AMA. Det behövs inga skruv.
 
hempularen skrev:
Nu är jag ingen jätteexpert på det, men en snickare hävdade det.

Skälet är att taket kan komma att väga ganska mycket (då var dte iofs gipstak) och glesen har relativt få fästpunkter per kvm.
...tycker det låter som en orolig snickare... ;)
 
Och att sätta takpanel med 1,2mm dyckert är ej heller godkänt. Skall vara minst 1,6 om jag inte minns fel.
Alla lite billigare dyckertpistoler är oftast 1,2mm.
 
Ska spika takpanel också så jag köpte stanley 24 lit på jula förra veckan för 1499:- nedsatt från 1995:-.
Pistol vart det en 16ga från biltema.
 
Mattias_Pettersson skrev:
Ska spika takpanel också så jag köpte stanley 24 lit på jula förra veckan för 1499:- nedsatt från 1995:-.
Pistol vart det en 16ga från biltema.
Har du testat kompressorn?
 
Mattias_Pettersson skrev:
Ska spika takpanel också så jag köpte stanley 24 lit på jula förra veckan för 1499:- nedsatt från 1995:-.
Pistol vart det en 16ga från biltema.
16gauge är 1,2mm dyckert . Alltså för klent
 
verktygsgurun skrev:
16gauge är 1,2mm dyckert . Alltså för klent
Mina Ga16 dyckert är 1,6*1,4mm.
 
Nu blandade jag ihop det, det är 18 ga som är 1,2mm. Daniel78 ar rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.