hur hög/låg rökgastemp är "optimalt" tänkte liksom att viss har ju längre/smalare än andra..

hur mäter man upp vad man skall ha ut från pannan lr mäter man skortstens temp?

och när man väl har justerat till "optimalt" blir de någon skilnad om man monterar drag begränsare?

allt detta gäller vedpanna
 
Jag har för mig att nån skrev att 80c 100 meter ner i skorsten är bra.
 
och de är liksom optimalt de då? oavsett längd lr area på skorsten?
 
som jag fattar de. va har du för panna o skorsten? För hög rökgastemp visar väl på att pannan inte tar upp så mycke värme, för låg rökgas temp så är väl risken för kondens i skorsten hög.
 
Göran.W
70 grader i toppen ska det minst vara för att undvika kondens.
 
har en 45 kw panna och 2m3 acc volym.. varför jag frågar är ju för den skall "trimmas" in till de bästa som jag kan få ut ur den. skall även montera en drag begränsare framöver.
men skall mäta upp idag förhoppningsvis hur pass hög temp jag har
 
Bara för att förtydliga lite så menar nog obbe inte att du ska mäta 100 Meter ner. En halvmeter ner brukar väl vara en mer rimlig mätpunkt. :)
 
Göran.W
Ska pannan trimas in till bästa verkningsgrad görs det helt och hållet i pannrummet.
Man ställer helt enkel in den så den får så bra förbränning som möjlig.
Detta kan man inte se i skorstens toppen.
Temperaturen i skorstens toppen brukar väl inte vara något problem om man inte eldar helt fel.
 
efter en mätning nu på eftermiddagen vid ca 5 plus grader panna eldad ca en timme murstocken varm och fullt drag i pannan.. hela 213 grader ca en meter ner i skorstenen ut från panna ca 350 då. efter lite justeringar på drag sek/primär luft (blålåga) så kommer ja ner på ca 153 grader. i skorsten och ca 270-300 grader ut ur pannan röken har lätt grå till vit/genom skinlig färg

vad gör man mer för att förbättra?
 
Rökgastemp vid märkeffekt brukar finns hos tillverkaren och kan variera kraftigt, men moderna effektiva pannor har sällan rgt över 200C, oftare mellan 150-180C. Rökgastemp över 350C ska alltid undvikas eftersom dessa gör att om du har otur & skorsten är dåligt isolerad så kan det bli brand i bjälklag o.s.v.

Har du "för" effektiv pannan så att rökgastemp blir för låg, så kan man hantera detta genom t.ex. en Dragex, det denna gör är att den "späder ut" luften/gasen genom skorsten så att kondenseringstemperaturen sänks, alltså kondenserar inte rökgaserna förrän de kommit ut i fria luften.

För hög rgt beror på nåt av följande eller en kombination
-fel bränsle
-för mycket bränsle (för hög effekt)
-felaktig förbränning (luftmängd)
-sotig panna
 
Redigerat:
Göran.W
270-300 gr är lite mycket men det behöver inte vara fel för vissa pannor går bäst vid dom temperaturerna.
Jag hade provat minska primär luften ännu mer.
Sekundär luften behöver man inte laborera med så här i början utan bara se till att den får nog med sekunder luft så man får fin blå låge förbränning.

Primär luften styr hur mycket ved gas som bildas så det är den man ska ändra i första hand om man får för hög rökgas temperatur.
Sekundär luften har till uppgift att ge syre till ved gaserna så dom förbräns på ett bra sätt.
 
har ju fått lärt mig ja av alla forum eldare att man aldrig skall strypa draget (vilket är primär?) för då får man tjära och massa dynga i pannan.. akall ja liksom testa dra ner "draget" på pannan för och få ner rökgas tempen? pratade även med gamla sotarmästarn i kommunen och han trodde ja skoja då ja sa ja hade 213grader rgt.. men sen när ja sa att ja hade stålpipa insatt så var de ju ingenfara iogentligen.. men vad/hur får ja ner rgt? lr finns de fler tips man kan få om huruvida man kan testa? har testat allt utom att bygga om pannan vilket ja tycker är i sista laget

mvh snigel
 
För att sänka rökgastempen brukar man sätta fler/längre tubulatorer(?) i rökgastuberna i pannan, då stannar mer värme i pannan. Draget kan dock påverkas negativt, men har man sugande fläkt brukar detta vara standardåtgärden om man justerat in förbränningen optimalt och rökgastempen fortfarande är för hög

Sen får man förstås åter justera spjällen för de ändrade dragförhållandena (om man inte har lambdastyrda sluftspjäll)
 
Ja och förstås : SE TILL ATT PANNAN ÄR VÄL SOTAD !! (framför allt tuberna..)
 
ny sotat panna ingen fläkt styrning inga turbolatorer lr liknande.. (finns ej plats)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.