Har nyligen råkat ut för ett rätt allvarligt problem.Tror mansardtaket på hustoppen rör på sig för det har nämligen visat sig på innertaket på övervåningen där skarvarna mellan gipstaket har släppt.Samtligen så knarrar det ororväckande på kortsidan av huset (där vinden ligger på).Har känt o lyssnat och när man tog bort taklisten så försvann ljudet men likväl borde ju något vara fel eftersom sprickorna i taket finns ju kvar.Vad gör man??? Någon som har något bra förslag?:S
 
Redigerat:
Mikael_L
Hej, liiite mer info tack ... :)

Nytt/gammalt hus?
Är det mixtrat något med konstruktionen, dvs tillbyggt takkupor, stora fönsterpartier osv.
När började det, lite om händelseförloppet.

sen ligger väl tråden tokfel? vatten/avlopp ...?

PM'a en moderator och be att den flyttas.
 
Joo jag var trött som attan när man la in den inatt så jag tänkte mig inte för så den råka hamna under mitt gamla inlägg.Ska ta o flytta den senare här nu när man piggnat till.
Till saken så är det från början ett gammalt hus (timmer)där gamla övervåningen var totalt genomrutten och fallfärdigt och det beslöts att kapa hela övervåningen och installera nya takstolar modell mansardtak (brutet tak)
Sagt och gjort så vart det nytt lertegel,ny fasad,nya fönster osv osv.Nu har huset stått några år men nu inatt så började det knaka o spricka i taket på flera ställen i gipsskarvarna och då börjar man ju fundera lite.Det råder just nu storm här i trakten och huset ligger lite på en kulle som vetter mot ett öppet gärde och det blir vääääldigt mycket sug i taktassen.Det konstiga är lite att det har stormat 100 gånger värre än den här lilla brisen ofta sååå är det någe fel eller ska det strävas mer eller någe?Jo glömde säga att det är råspontat tak också.
 
Göran.W
Kan det vara så att dom slarvat med spikförbanden och bara spikat med vanliga spik.
Lite bilder så kan nog någon som är mer hemma i det än jag hjälpa dig.
 
Mikael_L
Jaa, jag vet inte vad jag säga eller tro.

Men att det knakar och knarrar beror nog ofta på rörelser, inget konstigt med det.

En lite halvblåsig dag under byggtiden märkte jag och irriterande mig på ett knarr i stommen.
Jag hade nyligen avlägsnat en snedsträva på en vägg, så det endast fanns en enda sträva kvar för hela väggen. Jag spikade upp strävan igen och det blev tyst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.