Hej alla hjältevadshusbyggare!!! Markarbetet för vårt björken ska snart sätta igång!!! Den markentreprenören som rekommenderas har gjort visninghuset på vårt område. Det jag har lagt märket till är att krypgrunden är en traditionellt uppmurad krypgrund!! De hemsidor jag sett på nätet med andra som byggt hjältevadshus så har de flesta nån form av färdiga grundelement!!  
Är det någon som har erfarenhet av denna typ av grund?
Vem tillverkar dessa!!  
Vilken grund variant har ni valt?
Priser?? Fördelar respektive Nackdelar??

tacksam för svar!!!
 
Vårt Hj-vadshus har Leca-uppmurad krypgrund och enligt de "oberoende" byggkunniga jag pratat med så skulle ALLA välja en traditionellt uppmurad grund pga att leca har lite bättre värmeisolerande egenskaper än färdiga betonggrundelement. Dessutom är ju den gamla metoden bra mycket mer beprövad än prefab-varianten. Det finns säkert andra här på forumet som har 1:a-hands kunskaper i detta, eller hur?!
 
Vi har de färdiga "grundelementen".
Trots stränga minus 27,5 grader i ett par dagar nu senaste veckan så har vi haft fortsatt behagliga golv att klampa runt på (vet inte om jag missuppfattat ditt inlägg om de isolerande egenskaperna "bebben"). Då ska tilläggas att vi inte har värmegolv.

Vänligen

/Mia
 
Mia vet du vem som är tillverkare av era element??
 
Som sagt så har jag inte kunnat kontrollera själv huruvida Leca-block kontra prefab-betong verkligen innebär ngn skillnad i isolering, det är endast vad folk i byggbranchen har sagt till mig. Det verkar ju uppenbarligen som om det fungerar alldeles utmärkt med prefab-grundelement oxå! ;)

/bebben
 
Mia vet du vem som är tillverkare av era element??
Inte för att jag är Mia. Men jag kan ju ändå framföra vart vi köpte våra färdiga betongelement. Det var av ett företag som heter Lättklinkerbetong.
www.lkb.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.