Hej

Jag undar lite, har lecablock som väggar i källaren, tänkte slänga på lite puts å sedan silikatfärg. är inte ute efter att få jätte jämna å fina väggar, utan mera att täppa till håligheterna. vad bör jag använda då? något som e relativt lätt att slipa.

Mvh Jan
 
Puts går inte att slipa utan då får du spackla men det tycker inte jag är lämpligt i en källare utan kör på vanligt Putsbruk C istället, vill du ha en finare yta så kör 1mm fraktion och filta det.
 
ok, filta det?
hur kommer det sig att det inte är lämpligt att spackla? våtrums spackel kanske? släpper det genom fukt?
 
Maxfix är ett cementbruk som inte är slipbart och dessutom extremt dyrt om du har stora ytor, kostar typ 100kr för 2,5 kilo. Du får 50 kilo puts för samma pris. Det går åt ca 20 kilo torrbruk till att putsa 1 kvm med 1 cm tjockt lager.
 
ok, men läste på weber`s hemsida å därasväggspackel verkar funka på leca. jag är inte ute efter att lägga 1cm tjockt lager, utan mera att bara fylla i håligheterna i lecan innan jag målar med silikatfärg. men är däras väggspackel också ett cementbruk? tack för snabba svar!
 
D
Jag använde weber 133 på leca. Det är ett finkornigt kc-b bruk har jag för mig.
 
ok, går det att slipa om man skulle vilja det?
 
D
Jag förstår inte varför man skulle slipa? Man får en putsad yta med en fin kornighet som det går att måla på direkt. Det går säkert att slipa på detta, men jag vet inte om resultatet skulle bli speciellt annorlunda jämfört med vad en bra putsning ger, då jag antar att kornen lossnar vid slipning och inte "delar sig". Men det är klart om man gör en ojämn putsning, så går det nog att slipa bort knölar och sådant.
 
Mikael_L
JKHANSSON skrev:
ok, går det att slipa om man skulle vilja det?
Nej, det vill man inte.

Vad har du för vägg/jord-konstruktion?
Måste dina väggar vara diffusionsöppna sen? Har du utvändig isolering utanför källarväggarna, platonmatta, osv osv ...?

Behöver dina väggar andas så gör du som redan föreslagits, putsar med bruk, ett finare om sådan yta önskas, sen målar du med silikatfärg.

Behöver inte väggarna andas har du lite mer alternativ på insidan, då kan du troligen måla med andra färger, klä väggarna med skivor och sånt. Men var öht försiktig och restriktiv med allt sånt under mark.

Jag kan inte ge några bra råd om vilka putsbruk och ev grund du behöver.
Själv fuskade jag med garagets LECA-sockel och struntade i grund och putsade med ganska blaskigt blandat B-bruk. Och detta var nog inte efter regelboken, men har hållt än så länge.
Sen är det nog lite skillnad på produkter lämpliga för inomhus resp utomhusbruk.
 
jag antar att jag inte behöver slipa, tänkte bara ifall att man vill snygga till det lite. har aldrig gjort detta innan som ni kanske förstår =)
har ingen platon utvändigt så färgen måste kunna andas, där av valet av färg.marken är väldigt murän (eller hur det stavas), tidigare husägare har satt tapet direkt på putsad vägg i källaren å det finns inga spår på att det har blivit angripet,dom hade även satt gipsskivor direkt på leca väggen över tapet på vissa ställen, ser inga fuktskador,gamla som nya. fixar nu iordning för en försäljning efter en seperation, men vill göra allt riktigt, förstår mig inte på folk som fuskar så att andra får lida, som jag har fått.
tack för alla svar och åsikter! jag gör så att jag köper mig ett finkorningt och testar på en vägg helt enkelt =)

Mvh Jan
 
D
Gipsputs är inte lika bra om det finns risk för fukt.
 
Putsbruk C och sedan köra med rivbräda om man vill ha slät yta...eller borsta med blöt borste om man vill ha det utseendet och sedan måla med silikat.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.