Hej!

Jag har tagit in 3st offerter på Bergvärme till mitt hus och fått lite olika alternativ att ställa mig till. Tänkte ställa några frågor till alla experter på detta forum. :)

Huset är ifrån 1965 och är en 1-plansvilla på 108m3 boyta.
Det är ett enrörs värmesystem som idag värms med en el/oljepanna som börjar bli dålig (oljedelen har ej använts på flera år.).


För det första: Borrdjup
Finns det någon tumregel för hur djupt man bör borra för att vara på den säkra sidan?
De 3 offerterna jag har fått rekommenderar 100, 110 och 130m borrdjup, det känns lite lite men alla 3 hävdar att det räcker väl. Alla 3 vill sätta in IVT:6 6-Kw bergärmepump, 2 vill sätta HT Plus E6 och en vill sätta HE E6.
Priserna för extra borrmeter varierar mellan 240-285kr/m i berg och 600-675 Kr/m rörfodrat. Alla 3 offerterna har 6m rörfodrat i offerten.

Om jag lägger till 10m extra borrning med rörfoder (borde ej bli mer baserat på närboendes borrdjup till berg) och att borra till 150m på alla 3 offerterna så hamnar priserna efter rot ungefär 5 000 kr isär på alla 3 firmorna.

2 av firmorna räknar också rot på ett annat sätt än den 3;e. Den 3;e räknar rot på procent av totalkostnaden enligt någon kalkyl medans de andra 2 räknar vad arbetet kommer kosta och lägger 50% rot på det. Finns det någon risk i det för mig?

Mvh
 
50W/m borrdjup är väl någon slags tumregel har jag hört. Det skulle då endast räcka till 5 kW i de grundare fallen. Själv fick jag något djupare än 140 m till min HE E6.
 
Eller 140kwh/år teoretiskt möjligt räknat på borrdiameter 127mm så 140x100m=14000kwh vid aktivt hål.
 
Ok, bra då vet jag det.

Ingen som har någon kommentar på Rotavdraget?
 
1/3 av totalkostnaden anses vara arbetskostnad enligt Skatteverket.
 
Stickan56
Själv ökade jag från rekommenderade 120m till 140m på en 5 kW pump.

MVH Stickan
 
Redigerat:
Ang. ROT delen. Värmepumpsbranschen har en deal med skatteverket om att shablonmässigt räkna med att 30% av totalkostnaden är arbete. Som jag förstår det så är det OK att istället räkna faktisk arbetskostnad. När det gäller borrningen så blir det ju vanskligt att bedömma hur arbetskostnaden skall beräknas. En bergvärmeborrning av ett hål på 200m (som hos oss) utfördes på ca 10 timmars effektiv tid, och jag bedömmer att det kanske var 12 mantimmar, en extra person kom vid uppsättning och nedplockning. Till det kom det kanske ytterligare 2 - 3 timmar för grävning till hus och håltagning in i källaren.

Så om vi antar lite generöst 20 mantimmar. Ett sådant hål kostar ca 70 000. Vet ej hur mycket materialet (400m slang) kostar, men om vi gissar på 20 000 inkl. brinevätskan och diesel till kompressorn. Då återstår 50 000 i "arbetskostnad", dvs ca 2500 kr per timme. Det mesta av det går givetvis till avskrivning och räntekostader för borraggregatet. Jag tror inte att man kan få räkna så hög timmkostnad för ROT.
 
Min leverantör räknade rot på det "klassiska" viset, dvs utan schablonen, gjorde ca 5-10000 i pris jämfört med de andra som hade offererat. En HE pump skall vara ca 7-8k kr dyrare än en vanlig HT pump. Dessa pengarna anser inte jag att man tjänar in. Är lite hugget som stucket, du tjänar kanske 500 kw per år. max.
 
Planerar du att i framtiden öka energiförbrukningen tex genom att bygga till huset så kan det ju vara lämpligt att välja ett något djupare hål så att det finns marginal. Lite svårt att göra hålet djupare om det inte räcker till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.