Alltså, det måste vara nåt fel på oss, som är immuna mot de blå mäklardunsterna och inte faller som furor i storm över vitblaskade väggar och skinande badrumskakel...
Varför renoverar man ett badrum för ~150' och sedan inte sätter dit den där ventilen för 35 spänn? För mig ringer alla varningsklockor, har man slarvat med det lilla som syns. vad har man då mer slarvat med som INTE syns? :@

Var på husvisning igår, ser busfint ut, och prissatt därefter (=dyrt), men, det visade sig att det enda som höll uppe (de snyggt & piffigt målade) ytskikten verkade vara guds försyn och taklisten! Noll vidhäftning i väggen!?
Och en massa annat sånt där av "skaka på huvudet i förundran"-karaktär, men vad det verkar var det ingen av de övriga på visningen som reagerade, utan det var en massa "Ooooh", och "Aaaaaah" rakt över?! Har de inte ögon att se med? Eller är vi unika och alldeles för kräsna?

Ska vi aldrig hitta ett vettigt hus? Det bästa huset vi tyvärr förlorade i budgivningen var ett hus i mer eller mindre 70-talsoriginalskick, välskött sådant, men prissatt därefter och du fick det du såg! Jag vill ha ett sånt hus!

Så nu, till saken... Området där vårt "förlorade hus" ligger är till stor del bebott av äldre, som alltså byggde husen själva på 70-talet, så ett generationsskifte skulle kunna tänkas vara nära förestående.
Skulle det vara en bra idé att författa en brev a la "funderar ni på att sälja, kontakta oss" och lämna i brevlådan till våra sex favorithus i området, och därmed kanske kunna undvika dessa sönderrenoverade objekt bebodda av TCP/IP-klåpare med Timell-ambitioner?

Är det någon som testat det? Fungerade det?
 
  • badrumventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Filurskan skrev:
Är det någon som testat det? Fungerade det?
Har ingen aning om chansen till framgång men har du något att förlora på att försöka? Varför inte testa!

Vore jag en av de befintliga husägarna skulle jag bli glad över att någon gillade det jag hade (gjort). Sen kanske någon blir stött, vad vet jag.
 
Är ganska vanligt sätt i min kommun....men jag tror det är ganska dåligt utfall.....alla tror att dom ska få mycket bättre betalt om man använder mäklare....själv hade jag tur....satte upp lappar med mobilnr på och en med dåliga erfarenheter av mäklare ringde nästa omg... :)
 
Redigerat:
Filurskan skrev:
Är det någon som testat det? Fungerade det?
Det finns trådar.
 
Du tycker husen är för dåliga och att ingen ser felen som ni ser, och så blir du upprörd när hus som ni tycker är bra även andra tycker är bra, och priset blir därefter? ;)

Om någon lägger en lapp i lådan, så kan det trigga igång en försäljning. Men jag hade nog använt mäklare i alla fall, för om du är intresserad, så är säkert fler det också.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Du tycker husen är för dåliga och att ingen ser felen som ni ser, och så blir du upprörd när hus som ni tycker är bra även andra tycker är bra, och priset blir därefter? ;)

Om någon lägger en lapp i lådan, så kand et rtigga igång en försäljning. Men jag hade nog använt mäklare i alla fall, för om du är intresserad, så är säkert fler det också.
Haha...nu börjar det nog närma sig sanningen... :)
 
Filurskan skrev:
Alltså, det måste vara nåt fel på oss, som är immuna mot de blå mäklardunsterna och inte faller som furor i storm över vitblaskade väggar och skinande badrumskakel...
Varför renoverar man ett badrum för ~150' och sedan inte sätter dit den där ventilen för 35 spänn? För mig ringer alla varningsklockor, har man slarvat med det lilla som syns. vad har man då mer slarvat med som INTE syns? :@

Var på husvisning igår, ser busfint ut, och prissatt därefter (=dyrt), men, det visade sig att det enda som höll uppe (de snyggt & piffigt målade) ytskikten verkade vara guds försyn och taklisten! Noll vidhäftning i väggen!?
Och en massa annat sånt där av "skaka på huvudet i förundran"-karaktär, men vad det verkar var det ingen av de övriga på visningen som reagerade, utan det var en massa "Ooooh", och "Aaaaaah" rakt över?! Har de inte ögon att se med? Eller är vi unika och alldeles för kräsna?

Ska vi aldrig hitta ett vettigt hus? Det bästa huset vi tyvärr förlorade i budgivningen var ett hus i mer eller mindre 70-talsoriginalskick, välskött sådant, men prissatt därefter och du fick det du såg! Jag vill ha ett sånt hus!

Så nu, till saken... Området där vårt "förlorade hus" ligger är till stor del bebott av äldre, som alltså byggde husen själva på 70-talet, så ett generationsskifte skulle kunna tänkas vara nära förestående.
Skulle det vara en bra idé att författa en brev a la "funderar ni på att sälja, kontakta oss" och lämna i brevlådan till våra sex favorithus i området, och därmed kanske kunna undvika dessa sönderrenoverade objekt bebodda av TCP/IP-klåpare med Timell-ambitioner?

Är det någon som testat det? Fungerade det?
Det verkar som det fungerade för oss....fast tvärtom då, vi hade ett brev utanför vår dörr, för en månad sedan eller så, som triggade igång vår lust att sälja och leta nytt. Tycker ni gott och väl skulle kunna göra försök, men kanske inte till en massa hus i ett område, utan en eller ett par...så att de känner sig "utvalda".

Annars kan jag hålla med dig om att det ibland känns som om vissa husletare faller för billiga knep (läs homestaging etc).

Själva letar vi hellre ett hus där vi inte behöver betala för kök, badrum etc som är hypermoderniserat (vare sig med professionell hjälp eller timell wannabees) utan där vi kan ha fria händer att sätta vår egen prägel.
 
Sålde ni via mäklare, bonnier?
 
Vi har inte sålt ännu eftersom de presumtiva köparna väntar på att få sitt hus sålt. Om allt klaffar så kommer vi knappast gå via mäklare utan be banken sköta pappersjobbet.
 
Vi har lite gått i samma funderingar, och satte upp lappar om att vi ville köpa, men fick inget napp. Vi har också funderat på att knacka lite dörr, men så långt kom vi aldrig.

Fick lite ont i ögat av badrumsbilden du visade, så jag skall gå och vila nu...
 
Redigerat:
Vad är definitionen på en TCP/IP-klåpare med Timell-ambitioner?

Jag tycker också det är jobbigt att dåligt skit lönar sig... Men jag tror att det är "känslan" som styr priset... Sol/blommande träd/drömmar är viktigare än BKR beskrivningar. Dessa kan man blunda för...
 
Lapp i brevlådan kan visst funka. Jag hjälpte en kompis att sälja för en del år sedan. Tog in anbud från ett antal mäklare men innan något kontrakt skrivits på låg lapp i brevlådan där en granne ville ha huset till sin dotter. Det gick mycket smidigt och både grannpappan och säljaren blev mycket nöjda.
 
Filurskan skrev:
Var på husvisning igår, ser busfint ut, och prissatt därefter (=dyrt), men, det visade sig att det enda som höll uppe (de snyggt & piffigt målade) ytskikten verkade vara guds försyn och taklisten! Noll vidhäftning i väggen!?
Och en massa annat sånt där av "skaka på huvudet i förundran"-karaktär, men vad det verkar var det ingen av de övriga på visningen som reagerade, utan det var en massa "Ooooh", och "Aaaaaah" rakt över?! Har de inte ögon att se med? Eller är vi unika och alldeles för kräsna?
Har haft samma disskussion med min kompis som länge gick på visningar på begagnade hus där han efter bra råd kollade efter det som verkligen var väsentligt och inte på om det var hembakta bullar och fina tapeter. Men han blev efter ett tag helt galen på att som han upplevde det att många spekulanter inte insåg de dyra renoveringarna som krävdes och därmed knäckte honom i budgivningarna. Men efter ett tag så kom han till sans med att han inte kan buda ikapp med köpare som inte inser att taket är slut, dränering behövs och att badrummet är 30 år och snart ska göras om så han byggde nytt för ett fast pris istället, vilket i jämförelse med priserna på begagnade hus var ett rent lyckodrag.
 
Inte konstigt att ni har svårt att hitta hus om ni dömer ut det pga. hängande färg. Tycker personligen det är sånt man får acceptera om man ska köpa ett begagnat hus. Troligen vill man ändå måla om. Och hur vet man om den nygrävda dräneringen är ordentligt gjord?
 
Är det inte vi i Sverige som är intresserade av kvalitén på bygget/renoveringen. Utomlands är det ännu mer design?

I England lägger de en ny heltäckningsmatta över den gamla i badrummet så är det renoverat... Men den är snygg. Heltäckningsmattan alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.