Hej!

Jag ska byta en syll (timmerstock ca 15x15 cm) under en bärande innervägg i ett tvåvåningshus med torparegrund. Syllen är 2 meter lång och vilar på grundstenar i båda hörnen (varav den ena sticker ut från murstocken). På syllen finns tre stående reglar (10x10 cm), två av dem står i respektive hörn på syllen, den tredje i mitten. Syllen är ganska murken så jag gissar att det inte kan vila så mycket vikt på den mittersta regeln. De andra två står över grundstenarna så på dem kan det säkert vila en hel del vikt.

Min idé är att fästa två horisontella 45x220 brädor på var sida om reglarna. Sedan tänkte jag använda 4 st 20 tons domkrafter (en i varje hörn) och lyfta i dessa, ta bort den gamla syllen och sätta dit en ny. Jag måste antagligen lägga något under 220 brädorna och lyfta i för att komma ut lite från syllen (den är ju bredare än de stående reglarna), jag tänkte ta en liggande 45 mm tjock bräda under varje domkraftspar. Jag hoppas det går att förstå hur jag tänkt mig :). Tror ni att det kommer fungerara?

Jag tycker domkrafterna bör klara lyftet utan problem.
Det jag funderar på är om 220 brädorna klarar det?
Jag funderar också på vad jag ska fästa 220 brädorna med i reglarna. Fransk skruv? Eftersom jag kommer åt båda sidorna av väggen så skulle jag också kunna använda genomgående gängstång, blir det starkare än fransk skruv? Vilken dimension på skruv/gängstång skulle ni ta?

En annan fundering är om murstocken kan vara något problem? Den ena stående regeln står precis vid murstocken. Eftersom jag lyfter så lite (borde väl räcka med några mm) så hoppas jag att den inte ska påverkas.
 
Flertalet franska skruv borde funka, eller möjligen genomgående M12 gängstång, självklart så tajt som möjligt. Det är nog ordentligt med last som ska tas upp och man vill inte att det rasar samman mitt i arbetet.

Domkrafternas kapacitet låter väl tilltagen. Däremot bör du vara mycket försiktig kring murstocken. Det behövs inte mycket rörelse kring en murad konstruktion för att det ska börja röra sig i fogarna.

Lycka till.
 
Tack för svaret! Hur många franska skruv skulle du ta i varje regel och i vilken dimension?
 
Nibbbottenstorpet har rätt i det han säger men jag skulle slå ett extra slag för gängstång isf fransk skruv.

Med gängstång får du ett oerhört mycket kraftigare "nyp" mot regeln.

Om jag skulle använt mig av skruv skulle jag tagit 10-12 x 120 mm samt en rejäl bricka (50x50mm) under skallen. Förborra med 8-10 mm borr för att förhindra sprickbildning. Två till tre st per regel och sida. Placera plankorna på olika höjd för att inte trasa sönder reglarna totalt när 4-6 skruvar kommer in på samma ställe.


/Vojma
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.