Hejsan,

Jag bor idag i ett 112kvm stort radhus med 4 ganska små sovrum. Vi överväger nu att flytta väggen i ett av rummen för att renovera badrummet och på samma gång göra det större (det är ca 3kvm idag). Det får som konsekvens att ett av sovrummen blir så litet att det inte går att ha kvar längre utan får slås ihop med ett annat sovrum. Dvs vi skulle då få 3 sovrum.

Är det som de säger på hus-programmen att värdet på huset automatiskt minskar om vi väljer att ta bort ett sovrum?

/Jonas
 
Ett stort härligt badrum höjer väl värdet precis lika mycket.

Det finns säkert husköpare med liten familj som inte behöver så många sovrum.
Skulle nog oroa mig mer för höjda räntor (lägre huspriser).

Protte
 
harry73
Huset ska funka för potentiella spekulanter. Om ni gör badrummet och ett sovrum större blir huset bättre för ettbarnsfamiljer eller par utan barn som vill ha gästrum eller arbetsrum. Om det finns tillräckligt med såna spekulanter borde ni kunna sälja huset utan problem.

Jag trodde att mäklare framförallt baserar en taxering på boyta och standard
 
Vilken typ av familjer är det som bor runt omkring?
 
P
Hade du tänk att sälja huset direkt? Eller varför inte tänka på vad ni vill ha just nu och inte vad andra tycker i framtiden?
 
Jag tycker det låter som en värdehöjande åtgärd, särskilt om badrummet är det enda badrummet.
 
Jag gissar att du är 32 år ung.? :) Räcker med att du får tre barn, så är det kört (på sikt). ;)
 
P
-MH- skrev:
Jag gissar att du är 32 år ung.? :) Räcker med att du får tre barn, så är det kört (på sikt). ;)
Med 112kvm så anser man (idag) att det är trångt med 5pers så vid tredje barnet har man nog flyttat
 
Det spelar ingen roll för TS vad "man" skulle gjort, det är inte "mans" hus.
 
Det troliga är att du inte alls får en värdeminskning.
Skulle våga påstå att antalet intresserade vid visning snarare ökar än minskar med ett större badrum och 1 större sovrum, (de två andra berörs ju ej).
4 små sovrum på 112 kvadrat. 112kvadrat är inte vad en 3barns familj tittar efter, knappt med två barn ens.
 
Jag läste att engelska hus får en värdeökning desto fler sovrum dom har. Brasklappen är då att sovrummen var så små att det i princip inte fick plats någonting i dom. Tydligen gick dom mer på antal sovrum än kvadratmeter. (Kan ha varit SvD men jag minns inte)
 
  • Gilla
Wasa84
  • Laddar…
Hej och tack för alla svar!

Precis som jenssoderberg skriver så har jag nog fått min uppfattning från England, i från dom där käcka renoveringsprogrammen på 9an :) De avråder alltid från att ta bort sovrum.

Vi tänker inte sälja huset på ett bra tag framöver, kanske om 20 år möjligtvis. Då är inte badrummet nyrenoverat längre och ger kanske inget extra mervärde så som ett extra sovrum kanske gör. Men å andra sidan är det fortfarande större! Även om det är långt till en försäljning så vill jag inte känna att vi sänker värdet på huset.

3 barn kommer inte vara aktuellt, kanske 2 men det går ju :)

Tack för svaren, då vet jag att det åtminstonde inte är någon vedertagen sanning att man automatiskt förlorar i värde på färre sovrum! Vi hörs i nån badrums-renoveringstråd framöver, för jag lär behöva en del hjälp ;)
 
ds99jove skrev:
Precis som jenssoderberg skriver så har jag nog fått min uppfattning från England, i från dom där käcka renoveringsprogrammen på 9an :) De avråder alltid från att ta bort sovrum.
Käcka, ja. Inspirerande till och med. Men innan du börjar slå ner väggar, ställ frågan på nytt och formulera dig annorlunda denna gång. Bärande vägg, bjälklag, hur många barn? Allt det här spelar in. :)
 
Tror det är lite skillnad mellan Sverige och England här. I England säljer man oftast hus och lägenheter efter antalet "bedrooms" om det sen är en 3 bed som är 100 eller 120 kvm spelar inte oftast jättestor skillnad i priset, och en 120 kvm 2 bed är med stor sannolikhet billigare än en 100kvm 3 bed! Inte alltid det är så men rätt ofta när man kollar på annonser i England.

I Sverige är man ofta lite mer rationella och kikar på antalet kvm, i England framgår det inte alltid ens en gång av annonser och mäklare vet ofta inte hur många kvm en lägenhet är om man frågar!
 
sin skrev:
Tror det är lite skillnad mellan Sverige och England här. I England säljer man oftast hus och lägenheter efter antalet "bedrooms" om det sen är en 3 bed som är 100 eller 120 kvm spelar inte oftast jättestor skillnad i priset, och en 120 kvm 2 bed är med stor sannolikhet billigare än en 100kvm 3 bed! Inte alltid det är så men rätt ofta när man kollar på annonser i England.

I Sverige är man ofta lite mer rationella och kikar på antalet kvm, i England framgår det inte alltid ens en gång av annonser och mäklare vet ofta inte hur många kvm en lägenhet är om man frågar!
Vill nog påstå att vi svenskar är lite m2 fixerade medans övriga världen är lite mer rationella och börjar leta efter hus baserat på antal sovrum vilket naturligtvis är helt logiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.