Jag har genom hela köksplaneringen tänkt att sätta en kombinerad tvättmaskin/torktumlare i köket under en bänkskiva (ek 40 mm från IKEA) precis som man sätter en diskmaskin under en bänkskiva. Och utrymmet är förberett, det var bara maskinen som fattades...

Nu har jag av tillverkaren fått reda på (när jag mailade dem och frågade om exakta mått på maskinen) att man absolut inte ska sätta en sådan maskin under en bänkskiva eftersom det blir för instängt för den och den kommer att bli överhettad!! Så nu är hela min idé i spillror....sätta bara en tvättmaskin där eller placera alltihop i källaren där vi inte egentligen vill ha tvättavdelningen eftersom källaren är rätt skruttig? (Vi har nu tvättmaskinen i badrummet, men där tänkte vi att vi äntligen skulle få plats med ett badkar i stället.)

Nu säger min kollega att han (i sin nybyggda bostadsrätt) har torktumlaren under en bänkskiva utan problem.

Vill höra om någon annan har erfarenhet av att ha tvättmaskin/torktumlare placerad så här?  
 
Jag hade nog inte satt in tvättmaskin o torktumlare i köket om jag fått råda. Dels pga av ljudet och dels pga av värmen från tumlaren.
Jag har själv en både tystgående tumlare och tvättmaskin men har dessa i tvättsugan i källaren.
Tvättmaskinen går som max på 1200 varv och jag lovar att den hörs om man står i tvättsugan. Inget jag skulle kunna tänka mig i köket.
Kanske inte så kul när man har gäster eller middagsbjudning eller liknande och tvättmaskinen går för fullt. Då helt plötsligt så måste man planera sin tvättning så att den inte krockar med gästerna.
En annan sak. Jag som har barn, två pojkar, som nästan dagligen har gräsfläckar eller jordiga o smutsiga kläder o skor. Då är det nästan ett måste att skölja av dessa eller skura och förbehandla fläckar i tvätthon innan man tvättar det i tvättmaskinen.
Inte så roligt att stå o göra det i kökshon, där man håller på med mat o sånt.

Så satsa hellre på att fräscha upp källaren lite och ha tvättstugan där. Bara mitt råd...:)

Vicki

 
Ja, jag börjar mer och mer fundera på om det var så smart tänkt...
:surprised:
 
Det är inte bara värmen som kan ställa till problem.
Det är inte alla tvättmaskiner/tumlare som har obalansbrytare som bryter centrufugeringen om maskinen börjar skaka. Om då tvättmaskinen står i ett utrymme där den inte kan röra sig, så slår den sönder skåpsväggarna. Jag har sett skräckexempel!

Förresten, skulle du köpa en kombinerad tvätt/tumlare?
Om du bor i ett hus med plats är det väl bättre att köpa separata maskiner.

Nej, mitt råd är att köpa separat tvätt och tumlare och installera dom i källaren. :)
 
Jaha, jag trodde den risken var överdriven? Nya maskiner trodde jag inte skakade så förbaskat, men det kanske de gör?

Men vi har pratat och funderat och det blir inte bra hur vi än gör, så det blir nog till att köpa två maskiner som du säger och ha dem kvar i badrummet. Vi får väl se i stjärnorna efter ett badkar.. :-/

 
Nya maskiner skakr mindre (så länge dom är nya), men ibland ger sig även våran nya tvättmaskin ut på vandringstur över källargolvet.

Vid ett tillfälle hade den vandrat själv 20 cm, då har vi ändå torktumlaren stående ovanpå. Vågar inte tänka på hur skåpstommarna skulle sett ut om den varit inbyggd. Vår gamla maskin vandrade också omkring fast mycket oftare.

 
Tyvärr!
Utan obalansbrytare blir det som hempularen beskriver.

Bara en tidsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.