Nu tänkte jag ta upp ett problem som jag haft länge & som jag tänkte att ni på forumet kanske kan hjälpa mig med.
Det råkar vara så att ute i min sommarstuga så har jag en 8 kantig vedeldad hemmabyggd bastu som jag vill ha bra belysning i.
I dagsläget så kör jag med värmeljus i plåthållare med typ stjärnor hjärtan & ja dom är inte så säkra å kan ramla ner om dom inte släcks först så man får ha lite uppsikt.

Jag söker nu alternativ & undrar därför vad finns det att välja på om man dessutom också är utan el?
Finns det några lampor man kan ha inne i en vedeldad bastu som det också brukar bli både varmt samt fuktigt i en rimlig prisklass?
Billiga solcellslampor att hänga upp på väggen eller nåt?
 
  • Gilla
jesper_t
  • Laddar…
Då måste ju jag svara eftersom jag har en vedeldad sexkantig bastu utan indragen el:D

Aldrig att jag kommer att dra in el heller, inget slår mysfaktorn med ljus!

Vi kör med låga stenkrukor ca 20cm i diameter, mitt i dom ställer man ett vanligt stearinljus typ 70mm diameter sen fyller man upp krukan med små snygga runda/polerade stenar.

Den breda foten och tyngden ger mycket bra stabilitet, och om ljuset brinner ut eller börjar rinna (Vilket inte hänt på ca 150 bad nu) så hamnar allt i krukan utan att ställa till med något farligt.
 
Hej!
Ja det låter som en bra lösning med stenkrukor har ja inte provat.
Ifs så står mina lyktor i fönstret så dom kanske är lite utsatta & blir det för mycket fukt så kan dom slockna.
Har temperaturer mellan 60-130 grader & blir det för varmt så kan man knappt dom där plåtlyktorna.
Nej någon el ska inte dras in & skulle jag ens vilja ha en elcentral upp till backen vid stugan så skulle det gå på över miljonen då det måste dras så pass lång sträcka så jag har aldrig brytt mig om det.
Å egen brunn har jag ju också så någon el saknar man inte.

Det jag däremot tänkte på i lampväg förutom ficklampa som ja brukar ha när ja går mellan stugan å bastun det är någon typ av lampa man kunde hänga upp men som man då enbart lät solen ladda upp batterier till för att ha någon typ av ledljus.
Att ett värmeljus börjar rinna är inte så ofta däremot kan dom slockna om det blir för fuktigt.
Är man uppe i 60-70 i temperatur så är det ganska lätt att man kan ha typ 70-80% luftfuktighet & då kanske dom slocknar å är omöjliga att tända igen pga självsläckande veke.
 
En kompis har ett bilbatteri som han har kopplat till två lampor som lyser upp i bastun.
Han har byggt en bastu i en husvagn.
 
Ojdå det lät roligt.
Husvagnsbastu har jag aldrig provat nån gång.
Men med mitt glesande golv & allt vatten så blir det nog svårt för mig med bilbatteri.
Ja har nån enstaka gång provat med batteri belysning typ clas ohlsons variant som man trycker på för att få lyse men då va jag tvungen att byta batterierna ganska så ofta.
 
Själv kör jag med fotogenlyktor på utsidan vid fönstret. Och några värmeljus i lycktor i relaxen. Och sen en pinne bastuugnen så brukar det blysa upp.

8-kantig bastu låter häftigt.
Blev sugen på att se bilder på din bastu. Går det ordna?
 
  • Fotogenlampor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag ska se vad jag kan ordna!
 
Vill man vara på den säkra sidan låter man värmeljusen flyta i en hink med vatten. Blir både varmt, ljust och fuktigt.
 
Jag har ett Narvi aggregat i min bastu i alla fall tror det är modell 25 eller nåt sånt det heter & då har jag även en glaslucka!
Tills vidare så kommer jag nog att köra med värmeljus i metallhållare i fönstret men jag trodde att det kunde finnas något annat alternativ!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.