Det där angående 90 grader ska jag absolut lägga på minnet.
Annars tror man väl att patronen gått sönder om överhettningsskyddet slagit till hehe.


Det verkar som att alla tempmätare visar förhoppningsvis rätt ok. Eller så visar alla fel.


Precis som du säger så finns det ett exp kärl på vinden som inte är anslutet nu.
Så det är nog så att dom kört med detta tidigare, varför dom bytt till ett slutet som då ska vara sämre fattar jag inte. Kanske är det trasigt eller liknande.


Som det är nu så verkar det som att pannan ger ut vatten till radiatorerna genom shunten och c-pumpen på höger sida i bild.

På vänster sida sitter andra c-pumpen (som inte syns i bild), från den går det ett rör vidare till botten på ackumulatortanken, från ackumulatortankens topp går det ett rör tillbaka till pannan.

Då måste det väl vara pannan som matar radiatorerna med vatten och inte tanken? Eller förstår jag fel?




Har fortsatt min eldning idag.
När jag nyss var ner och tittade skrev jag av följande:


Panna = 65 grader
Vatten ut = 63 grader
Vatten in = 57 grader

acc temp in = 62 grader
acc temp ut = 60 grader


tryckkärlets mätare har 2 "visare" i samma mätare.
En röd "visare" som aldrig verkar röra sig, den står på ganska precis 1.2 just nu lite mindre och har alltid gjort det.
Den svarta "visaren" står nu på 1.5 bar, men stiger gärna till 1.8 har jag sett...
Men sjunker under 1,5 när man inte eldar.
Ska kolla senare när patronen slagit i gång och elden slocknat vilket tryck det är då.


Det droppar 1 droppe vatten varannan sekund???? från tryckkärlets rör ner i golvbrunnen.


Har inte droppat en enda droppe tidigare när elpatronen var igång och tanken var avslagen.. Trycket har ju inte då heller varit så högt som nu..



När jag läser på sidan som du skickade så verkar det ju vara precis vad som är är galet. "Fel justerat förtryck i expansionskärl"?
Som du även nämnde högre upp.





Hur kontrollerar jag om förtrycket är fel? Det måste ju vara därför det droppar 1 droppe vatten varannan sekund när jag eldar och trycket (bar) stiger?

Vad händer när det nu droppar 1 droppe varannan sekund? Blir det mindre vatten i systemet för var gång? Fyller den på det automatiskt igen när det behövs?




Undrar också om det är dåligt för systemet att slå av och på tanken, eller vad som egentligen händer när man gör det? Det kanske inte spelar någon som helst roll?

I går slog jag som sagt på strömbrytaren till c-pumpen till tanken och vred upp spaken till tanken så den värmdes.
Sen slog jag av den under natten, och i dag slog jag på den igen när jag eldade...
Kommer även vara tvungen att slå av den snart, eftersom min "prov-eldar-ved" är slut och ny kommer först nästa vecka.
Att ha tanken igång tillsammans med endast elpatronen kan ju inte göra någon nytt.



Det jag bör göra är alltså att ta hit någon som,
Säkerhetsställer/ställer in så att det är rätt tryck/förtryck i systemet?
Flyttar elpatronen från pannan till tanken?
Monterar en laddomat 21 i tanken?
Monterar trådlös shuntautomatik? (passar det till shunt AB värmeteknik)?


Är dragbegränsare och rökgastermometer något jag bör ha nu i samma veva?
 
Hmm. Droppar det ur ngt rör, så kan det vara säkerhetsventilen som börjat öppna, och det betyder att vattenmängden minskar i systemet,(= för högt tryck) det är inget som fylls på automatiskt, det får man göra själv genom den påfyllningsventil som säkert finns nånstans i systemet... expkärlet har en "bildäcksventil"antagligen under en svart plasthätta på toppen, som man abvänder för att trycksätta luftdelen i kärlet.(mha en kompressor)..I korthet så skall det man när systemet är kallt (dvs nedåt 15-20 grader i normalfallet) inte vara annat än luft i expkärlet (nästan, man vill heller inte ha undertryck..)...

(Att man bytt till ett slutet kärl, misstänker jag bero på att det öppna kärlet "på vinden" antingen rostat eller frusit sönder...., eller helt enkelt varit "för litet" när man satt in acktanken....)

Elpatron i tanken har du ingen nytta av som systemet är byggt nu, inte heller ha acktanken inkopplad när du kör elpatrondrift...(eftersom det antagligen är pannan som just nu förörjer systemet med radiatorvatten)

Ska du bara elda en handfull ved då och då...och inte kommer upp till mer än 65 grader i pannan i anläggningen kan du fortsätta köra "köksspis-eldning" och inte ha tanken inkopplad..., men du bör fixa kärlet så att det har rätt förtryck/vattennivå vid kallt system.

Iofs kan du ju montera en rökgastermometer, jag misstänker att den kommer att visa ganska höga gradtal i den pannan....


Ska du kosta på dig något mer och vill elda med ved seriöst, så är det nog så att du SKA byta till en modern panna med acktankar, och hela systemet kopplat på ett "rätt sätt",...

.. Mycket finns att läsa på detta och andra forum om detta, liksom på tillverkarnas hemsidor (tillverkare av pannor, acktankar, reglessystem etc).. Ta ett par månader och surfa runt....och lär dig mer....
 
Efter 4 dagar av eldande släppte expansionskärlet från väggen, dunsade ner i pannan (med en smäll som hördes upp till köket) och drog röret med sig.
Tur i oturen så böjdes bara röret med och gick inte av eller började läcka.

2 dagar efter det hade jag en röris här som ställde exp på golvet och drog nya rör.



Har luftat alla element och nere vid pannan. Har bra med vatten till övre elementet och alla element blir varma över hela elementen.

Har en alpha 2 cpu som står på auto adapt och som jag förstår bör vara det bästa på alla sätt.

Nu fungerar väl förtrycket och allt med exp som det ska i alla fall.

Droppade 3 dagar ur säkerhetsventilen och slutade sen, har kontrollerat att jag har vatten i alla element och ingen luft, så det bör vara avklarat för ett tag nu.





Lite små funderingar..



När jag påbörjar eldningen har jag spak 1 (övre) och spak 2(nedre) fullt utdragna + mittenluckan öppen.

Efter cirka 15 minuter när "start" brasan innehållande papper, näver och mindre pinnar/ved tagit sig skjuter jag in spak 1 (övre) helt.
Skjuter jag in spak 1 (övre) som går till en lucka som syns mitt i eldstaden för snabbt så vill hela elden kvävas.


Spak 2 (nedre) är helt utdragen under hela eldningen.


När startbrasan tagit sig fyller jag utrymmet med ved helt, låter det ta sig lite med mittenluckan öppen och stänger den sen helt.

"Kedjeluckan" är öppen till max (6an på "ratten") i kanske 30 minuter, sen sänker jag den till 3-4.


Dom 2 luckor med "luftskruvar" är uppskruvade cirka 0,4-0,7 cm.


Så här får det brinna till det bara finns en rejäl glödbädd kvar då fyller jag utrymmet med ved en sista gång för dagen.

När allt brunnit ut och det endast finns 1-2 synliga glödbitar kvar stänger jag spak 2 (nedre) och skruvar igen luftskruvarna på luckorna, samt stänger kedjeluckan helt.


Jag har då 70 grader på pannan, och kring 70 grader i tanken, uppe och nere.
Shunten står på strax under 3an (1-10) alltid.


Jag kan inte elda pannan mer än upp till 70-75 grader, då vill "kedjeluckan" kväva elden.




Dom roster som finns i pannan är fel roster, dom verkar vara i keramik (inte säker) och alldeles för stora.



Rostrerna ligger nu cirka 5-7 cm högre upp i pannan än dom egentligen bör..


I morgon tänkte ska jag fota rostret och lite annat där nere så är det kanske lättare att få hjälp härifrån.


Konstatera går ju att med hjälp av denna panna och ved sänkte jag direkt elräkning med cirka 60%/dag när jag eldar (kan logga in hos elleverantören och se dag för dag) vilken glädjer mig.



Jag har väl börjat drömma lite smått om en ny panna som tar mer ved och har bättre verkningsgrad, 1st 500 liter tank med vvb på 200 liter
och en större tank på 1800liter i garaget. Men fram tills dess måste denna anläggning duga.








Gör jag "rätt" när jag tänder, fyller på, och öppnar/stänger allt?

"måste" jag stänga luftskruvarna, kedjeluckan, och spak2 efter eldning?
Jag tänker att det kyler ner något fruktansvärt om man inte gör det när elden brunnit ut, men samtidigt går det ju inte elda för sent heller, för man måste alltid ner och göra detta innan man avslutar...


När ska pumpen till tanken slå på och börja fylla tanken?
I dag börjar den fylla tanken med varmvatten vid 60 grader och vet inte om det bör vara så (termostaten till pumpen går från 30-90 grader)

Hur pass viktigt är det att man har rätt roster och att dom ligger på rätt plats?
Är det keramiska roster eller "vanliga" jag ska skaffa till denna panna?


När man skrapar/tömmer bort all aska i luckan längst ner, ska man då lämna ett lager aska på botten eller ska allt skrapas ut?
Jag tänker mig att lämnar man ett tunt lager kanske det är bättre för pannan, men det är bara något jag själv hittat på.


Är det värt att köpa på sig en motdragslucka och montera denna?
Ger den då ett jämnt drag alltid, även fast det blåser rejält ute och liknande?
Vilken motdragslucka ska jag ha?
 
Ändra kedjeluckans läge så du kan elda till 90 iaf innan den stryper elden. Häkta av kedjan och flytta upp den ett par länkar eller vrid på drag begränsaren om den fortfarande funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.