Hej alla ni som byggt eller går i byggnadstankar :)

Vi funderar på att bygga ett myresjöhus och kommer att få låna ca 2 miljoner efter vår kontantinsats.

Vi har just nu inkomster på ca 48 000 kr i månaden innan skatt. Vi har också bil och husvagn som vi betalar på men ska försöka betala av vår husvagn.

Enligt banken kommer vi att ha en månadskostnad på ca 6200 kr i drift och räntor.

Vet inte riktigt hur mycket vi ska amortera ännu.

Min sambo har fast jobb men jag går på månadsvikariat.. Någon som ligger på lägre inkomst och ändå klarar av ett så pass högt lån?

 
En kommentar till er månadskostnad. Med tanke på kommande räntehöjningar så måste ni vara beredda på att den snarare blir 8000 istället för bankens kalkyl på 6200 kr inom kort. För övrigt undrar jag hur banken har räknat. Tycker att det låter i underkant med 6200 kr. När det gäller er inkomst kontra boendekostnad så finns det garanterat de som har sämre inkomster och samma lånebild. Lite trist dock att du går på vik. Men så länge ni har 48 tkr i månaden så är det lugnt. Bygg!
 
Vi har idag lån på 3,5 mille och en är student (CSN) och den andra jobbar inom ett medelavlönat yrke (ca 22.000:-/mån brutto)

Allting går...
 
Tack båda två för era svar... Jag hoppas verkligen att banken gör en verklig kalkyl. Vi har räknat på 1.8 el 2.0 har jag för mig och det var med rörlig och bunden ränta på ca 4% med belåning på 90 % av värdet.

Ja jag hoppas verkligen att jag snart får ett fast arbete för jag har gått som månadsanställd nu i ca 2 år.
 
Vi håller tummarna att du får ett fast jobb!
Om det är något man ska lägga pengar på så är det boendet!
2 miljoner idag är inget monsterlån. och 48 tkr är ganska så bra inkomst.
 
Severus skrev:
Vi har idag lån på 3,5 mille och en är student (CSN) och den andra jobbar inom ett medelavlönat yrke (ca 22.000:-/mån brutto)

Allting går...

Man kan lura banken till allt möjligt, men är det så smart? Jag skulle inte vilja sitta i era kläder med 5% ränta och 3,5M i lån.... huwa. Och detta är ju en realitet närsomhelst egentligen.
 
Men... Severus behöver väl inte vara ute efter att lura banken? :-?
Han/hon kanske vet att de klarar sig på mindre än bankernas schabloner säger. Det tror jag många av oss klarar. Och många vill satsa på boendet och dra ner på andra poster. Det borde fler få avgöra själv tycker jag.
 
Precis.
Vem har sagt att jag lurar banken???

De vet precis hur vår ekonomi ser ut och jag behöver inte ta upp allt på den här sajten.
Allting går, som sagt, men det innebär för oss att vi får hoppa över långsemestrar, restaurangbesök mm

Kallas det att lura banken?
Intressant......
 
Härligt att ni vågar. Jag har inget att tillägga att ni gör precis det jag och min sambo vill göra.

Bara man själv VET att man klarar av ett lån till hus så är man väl insatt i att man ska göra det också.
Man får helt enkelt skära ner på finmaten o slänga sig på andra sorteringen .. Näh skämt åsido... ;)

Jag menar ja o min sambo har ut 21.000 netto och tror på banklån på 1,5 milj är inga problem, med amortering + drift kommer i styva svängar ligga på 8500:-/månaden så har vi ända 12500:- över.. .. Lycka till!!!




Severus skrev:
Precis.
Vem har sagt att jag lurar banken???

De vet precis hur vår ekonomi ser ut och jag behöver inte ta upp allt på den här sajten.
Allting går, som sagt, men det innebär för oss att vi får hoppa över långsemestrar, restaurangbesök mm

Kallas det att lura banken?
Intressant......
 
Severus skrev:
Precis.
Vem har sagt att jag lurar banken???

De vet precis hur vår ekonomi ser ut och jag behöver inte ta upp allt på den här sajten.
Allting går, som sagt, men det innebär för oss att vi får hoppa över långsemestrar, restaurangbesök mm

Kallas det att lura banken?
Intressant......

Oj, nä det var lite klumpigt uttryckt, jag ber om ursäkt. Det jag menade var att bara för att man kan få banken till att gå med på vad man vill så betyder inte det att det är en bra ide. Banker gillar att låna ut pengar.

5% ränta ger en årskostnad på 175000SEK. 22k per månad ger en årsinkomst netto på cirka 185k. Lägg till lite studiebidrag. Sorry, men jag får inte riktigt ekvationen att gå ihop. Eller så är jag full och räknar fel. :-/
 
JimmyEriksson skrev:
Härligt att ni vågar. Jag har inget att tillägga att ni gör precis det jag och min sambo vill göra.

Bara man själv VET att man klarar av ett lån till hus så är man väl insatt i att man ska göra det också.
Man får helt enkelt skära ner på finmaten o slänga sig på andra sorteringen .. Näh skämt åsido... ;)

Jag menar ja o min sambo har ut 21.000 netto och tror på banklån på 1,5 milj är inga problem, med amortering + drift kommer i styva svängar ligga på 8500:-/månaden så har vi ända 12500:- över.. .. Lycka till!!!
Bara o hoppas att ni har en snällbankkontakt för bankerna brukar kräva 7000 kr över per månad o person.. Och ytterligare 2500 kr per barn..
Att tänka på att då ska även tex billån, telefon, o alla fasta räkningar slås på... Säg tex att ni har månadskostnad på huset inkl drift på 8500 kr.. Har ni billån?? Inte ovanligt kanske kostar 2-3000 i månaden.. Hej hopp fasta utgiftyer på 10500-11500 i månaden... O då ligger ni en bra bit under vad bankerna brukar kräva...
De underkände de oss på för 3 år sen när vi ville låna till hus... Sen betalade vi undan på div avbetalningar o sparade ihop pengar under 2 år o sen var de inga problem att låna samma summa med samma inkomster...
 
Bankerna kräver att man har kvar 5.000 per vuxen och 1.500 per barn efter att bokostnaden och ev. andra lån är betalda.
 
Stefan_h skrev:
Bara o hoppas att ni har en snällbankkontakt för bankerna brukar kräva 7000 kr över per månad o person.. Och ytterligare 2500 kr per barn..
Att tänka på att då ska även tex billån, telefon, o alla fasta räkningar slås på... Säg tex att ni har månadskostnad på huset inkl drift på 8500 kr.. Har ni billån?? Inte ovanligt kanske kostar 2-3000 i månaden.. Hej hopp fasta utgiftyer på 10500-11500 i månaden... O då ligger ni en bra bit under vad bankerna brukar kräva...
Bankerna räknar väl ändå på att man ska ha 6-7000:- /vuxen kvar EFTER att boendet (ränta+amortering+drift) är betalt?
 
Det är vad FSB här i Kristianstad kräver.. 7000 kr per vuxen o 2500 per barn.. efter det att boende o alla övriga fasta räkningar är betalda.
 
Det är säkert ett vettigt krav på många sätt, men det är de absolut hårdaste kraven jag hittills hört talas om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.