Har i framtiden tänkt göra iordning källaren genom att regla upp stålprofil på väggarna och gips på det. Nu har jag en fundering om det måste vara stålreglar på innerväggarna? Alltså alla väggar som inte ligger ut mot jorden.

se bild. Röda linjer = där jag funderar om jag inte behöver regla ut. Grön = regla ut.

Vad säger ni experter? och nej, jag vill INTE höra att jag ska putsa väggarna istället för den diskutionen är tagen i andra forumdelar. Bara så vi är tydliga där :)

20111130025407-90.224.96.49.jpg
 
D
Är frågan om du skall regla överhuvudtaget eller om du skall regla med stålreglar?
 
Även innevägarna suger upp stora mängder fukt, ngt jag fått erfara. Så ja, du bör regla med stålreglar där också.

Skickat från min mobil
 
A
Varför vill du inte använda stålreglar?

Nu anser jag iofs att han man gjort rätt med dränering osv så skall det inte krävas men det är ju alltid skönt att ha hängslen och livrem.
 
Alfred Jonsson skrev:
Varför vill du inte använda stålreglar?

Nu anser jag iofs att han man gjort rätt med dränering osv så skall det inte krävas men det är ju alltid skönt att ha hängslen och livrem.
Dränering har inget att göra med markfukt. Man kan ha väldigt mycket kapilärsugande markfukt i plattan även om man har dränerat.
 
A
gstv skrev:
Dränering har inget att göra med markfukt. Man kan ha väldigt mycket kapilärsugande markfukt i plattan även om man har dränerat.
Jo de är sant men risken är ju bra mycket större om man inte har dränerat eller hur?

Sedan finns det många som haft trä överallt i källare och det har fungerar utmärkt i över 100 år.. allt beror på omständigheterna, det var allt jag menade.
 
Varför lägga så mycket energi i den källaren. Det ser ju inte ut att vara några direkta uppehållsrum direkt. (än iaf.)
 
Alfred Jonsson Jag tänkte göra det enkelt för mig och slippa regla alla väggar, samt även en kostnadsfråga. Men då får det bli reglat överallt :)

raveper jasså inte det? rummen är ganska stora förutom torkrum och matk som är på bilden så nog får jag bra med uppehållsrum som du namnger dom :)
Sen ska även väggen mellan matkällaren och klädkammaren samt väggen ut mot svale mot dom rummen bort. Om dom inte är bärande dvs.
Sen är det en fråga om känsla, när jag går ner där nu så är det en källare. Med gips och sen tapet eller färg på det så kommer det bli som ett vanligt boutrymme det är därför jag vill fixa.
Kostnaden för att få upp gips och reglar landar på 10 -15.000 så en liten summa för att få det behagligt och jobbet går ganska snabbt när man är flera.

Tack för snabba svar iaf, då har jag lite kött på benen inför projektet :)
 
Räkna med risk att pappen på gipset på sidan du stänger in mot de fuktiga väggarna möglar.

Skickat från min mobil
 
kommer ju inte stänga in dom då det kommer bli luftspalt mot golv och tak? Sen kommer jag köra en typ av paxfläkt eller liknande som håller igång cirkulationen bakom väggarna tänkte jag.
 
A
cederbusch skrev:
Räkna med risk att pappen på gipset på sidan du stänger in mot de fuktiga väggarna möglar.

Skickat från min mobil
Risken minskar med utegips eller ännu bättre våtrumsskivor men då kostar det ju mer...
 
ja om jag kör våtrumsskivor blir ju kostnaden det fem eller tiodubbla och det kommer jag inte lägga på det. Men som sagt med väldränerat och sen luftspalt i neder och överkant av gipsskivorna så borde det vara relativt liten chans att det blir fukt. Även fläktarna kommer ju göra en hel del. Men blir det fukt så blir det isf river jag ut, men som sagt jag ser det som en ganska liten chans att det blir fukt så.
 
Om man gör en luftspalt, ventilerar man den då med samma fuktiga rumsluft eller tar man torr luft från någon annan stans? :S Och vart hamnar daggpunkten i en källarvägg med utvändig dränering?
 
Du kan ju kolla om väggar och golv släpper genom fukt genom att använda dig av en bit transparent plast. Tejpa den mot ytan och se till att tejpen håller tätt runt om. Beroende på resultatet om det blir fukt eller inte innanför så kan du ju först då börja ta beslut om huruvida du ska göra.
 
Ett alternativ kan ju vara att tapetsera direkt på källarväggen. Vi har så i vårat hus och det har funkat bra än så länge. Mina föräldrar har även de tapetserat direkt på källarväggen och det har funkat bra sedan de byggde huset 1966.

Enligt besiktningsmannen som besiktigade vårt hus innan vi köpte det är det värsta som kan hända med en tapet att den lossnar utifall det kommer mycket fukt utifrån eftersom limmet löses upp. Självklart är det vanliga taperer som gäller och inte några våtrumstapeter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.