Hejsan
Jag har nyligen renoverat mitt badrum men efter några dagars användning har jag insett att ljuset i badrummet är för svagt. Det är svårt att kolla i spegeln och det blir ganska mörkt när man står i duschen. Eftersom mitt gamla badrum hade ett spegelskåp med mycket starkare belysning än mitt nya så måste installera en ny ljuskälla. Jag har inte heller några kablar i taket och inte heller några krokar jag kan använda.
Jag tänkte att jag kunde installera nån typ av belysning ovanför mitt spegelskåp, kombinationen av dem båda borde då ge tillräckligt starkt ljus.
Det problemet jag har är att jag vill undvika att borra i kaklet så jag undrar om det finns någon typ av belysning som går att fästa på kaklet utan att behöva borra? Alla mina badrumstillbehör så som pappershållare, krokar och schampoställ sitter som berget utan att ha behövt borra.
Jag undrar om någon lite mer erfaren kanske känner till något märke eller vet var man kan hitta belysningen som fästs utan hål och skruv?
tack för er tid!
 
Ett enkelt sätt att förbättra ljuset är att byta ut ljuslisten ovanför spegelskåpet (du har förmodligen ett par svaga spotlights i denna) mot en med två riktiga lysrör. Dessa lyser både uppåt i taket och neråt mot handfatet och ger väsentligt mycket bättre ljus i rummet. De flesta spegelskåpstillverkare har båda modellerna av ljuslist och troligen passar ljuslister från andra tillverkare också till ditt skåp. Du behöver på detta sätt inte göra några nya elinstallationer.
Du kan också komplettera med att fälla in ett par 12 V spotlights (kanske dem som du har i din nuvarande ljuslist) under ditt spegelskåp. Det är ganska enkelt.
 
Starkare spotlights i spegelskåpet. kika på transformatorn efter max effekt, ofta sitter det 10w lampor men går att uppdatera till 20w lampor om trafon klarar det. Sedan kan du komplettera med en badrumslampa i taket och använda el från skåpet genom kabelkanaler med tejp på.
 
Jag vet en fin badrumsarmatur med tre halogenspottar för nerljus, ett lysrör för uppåt ljus och ett uttag.
Kan kolla i morgon vad det är för märke på den.

Regel #1 vid belysningsplanering i badrum: Armatur i tak och ovanför spegel/handfat. Bägge är ett absolut måste.
Det vanligaste är spottar i tak och någon typ av belysning vid spegeln.

//Patrik
 
Har du kollat vad armaturen heter?
 
Jag letar efter en armatur där själva ljusdelen/ljuskällan helst börjar minst 16cm ut från väggen, då den ska sitta ovanför ett spegelskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.