gstv skrev:
Nu är GST 90 beställd från lindarn.se 1295 inkl 24 blad, fraktfritt. :) verktygsförrådet växer när man skaffat hus!
Ingår det någon verktygslåda? Är det isf inklusive LBOXX eller är det den äldre verktygsväskan?
 
Brukar köra med en GST 85, gillar den, förutom att jag saknar spånsug. Provhöll en GST 90, den kändes skönare, och har spånsug. Foten kanske kunde vara bättre, t.ex. helgjuten i aluminium, men den funkar nog fint.

Jag sågar till 90% med sågen upp och ner så lasrar, lampor och sånt känns rätt onödigt.
 
frav skrev:
Ingår det någon verktygslåda? Är det isf inklusive LBOXX eller är det den äldre verktygsväskan?
Fick den idag!
Det är den äldre "väskan". Följde även med 50(!) st sågblad!
 
gstv skrev:
Fick den idag!
Det är den äldre "väskan". Följde även med 50(!) st sågblad!
Får väl anses som ett bra köp?
 
Jag lade en order på denna sticksåg då jag är i behov av en frisk sådan då min andra gett upp. Fick den idag, snabb leverans. Ser bra ut. Tillverkad 2011. Fick dock bara de utlovade 25st bladen. Men det lär räcka för mig ett bra tag framöver.
 
Redigerat:
Är det någon som har en uppfattning om hur den gröna PST 900 E står sig mot GST 90? Effekten är likvärdig, den gröna känns nättare och har diverse finesser vilket talar till dess fördel, men sågar de lika bra? Jag räknar inte med att slita ut varken den ena eller den andra, men jag är less på min nuvarande Black & Decker som alldeles för ofta sågar snett, dvs bladet går inte vinkelrätt genom materialet.
 
Lyfter upp en gammal tråd. Kan någon tydliggöra för mig varför GST90 enligt Smartsons test inte skulle passa för vänsterhänta? Skulle gärna köpa en sån men jag är vänsterhänt...
 
Jag skulle gissa att strömbrytaren sitter på vänster sida, och således hamnar 'mitt i vänsterhanden'.
 
ullberg
Japp, det är problemet, står i slutet av testet. Det handlar inte om just den sågen, utan mer eller mindre alla sågar av "limpmodell". Det man menar är att det kanske är bättre att välja en såg med bygel ("handväskemodell") om man är vänsterhänt.

/U
 
Japp alla knappar sitter på vänstersidan! Vilket även kan va jobbigt för oss högerhänta...

Finns väl några modeller som har knappen av/på ovanpå limpan vilket passar bägge isåfall tex AEG
 
Tackar. Finns här någon vänsterhänt person som kör sticksåg av limpmodell och kan bekräfta om detta är ett reellt problem? Jag har lite svårt att föreställa mig att det är en riktig dealbreaker men jag har ju haft fel förr...
 
Läste nyss ditt inlägg om GOP 300 CE i förhållande till storlek på händerna. Jag har storlek 9 på handskar och tycker att min GOP 300 CE ligger bra i handen. Har också en GST 135 CE som jag tycker är en aning för tjock för att jag ska få riktigt bra grepp om den. Det fungerar, men jag tror att det skulle vara riktigt bökigt att komma åt strömbrytaren om jag var vänsterhänt. Jag är jättenöjd med maskinen, men skulle valt handväskmodellen om jag köpt en idag. Ps Det kan ju tänkas att Gst90 har mindre diameter på handgreppet ds
 
Tack amatörsmurf, det var mycket behjälpligt att få den jämförelsen. GST 90 BE är väl en handväska, tror jag...?

Det slog mig plötsligt att jag är lite ambidextriös, dvs dubbelhänt. Jag slår t.ex. med bandyklubba på samma sida som en högerhänt person gör och när jag använder en sax så klipper jag med höger hand. När jag kör med Rotexen som principiellt har samma fattning som en "limpsåg" så spelar det mig ganska liten roll vilken hand som är fram och vilken som är bak. Ni högerhänta kör väl limpsågen med höger hand på limpan och vänster hand på "huvudet", antar jag? Borde kunna funka för mig med i så fall.
 
Herr Hysteres skrev:
När jag kör med Rotexen som principiellt har samma fattning som en "limpsåg" så spelar det mig ganska liten roll vilken hand som är fram och vilken som är bak. Ni högerhänta kör väl limpsågen med höger hand på limpan och vänster hand på "huvudet", antar jag? Borde kunna funka för mig med i så fall.
Till skillnad från Rotex och multiverktyg (i mitt fall Fein) så anser i alla fall jag att man ska kunna köra sticksågen enhänt.
 
Kör med storlek 9 på handskarna, kan pressa i dom i ett par 8or om det skulle va slut på 9or.. :wow:

Tycker GST135CE känns bra i handen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.