Har en Wilo VVC pump och nu har impellern gått av för 2:a gången på mindre än 2 år, den första pumpen fick jag bytt på garanti men nu har denna pumpen drabbats av samma sak, någon som har tips på varför det händer?

Pumpen sitter monterad ovanför värmepumpen och sedan sitter det en backventil in emot värmepumpen.
 
Krilleman
Tyvär ett alldeles för vanligt fel på Wilo:s små VVC-pumpar!

Men dom borde byggt bort felet nu tycker jag...
 
krilleman_215 skrev:
Tyvär ett alldeles för vanligt fel på Wilo:s små VVC-pumpar!

Men dom borde byggt bort felet nu tycker jag...
Okej, det visste jag inte, trodde att om man köpte en Wilo så köpte man kvalité, får väl reklamera denna också och hoppas på bättre lycka eller byta till ett annat märke, är det Grundfors som gäller eller vilken pump ska man ha?
 
Är det ett känt fel så gäller väl den treåriga reklamationsrätten, dvs, konsumentköplagen...
(Den ger dig tre års reklamationsrätt oavsett vad företaget som säljer påstår)
 
mikael_thn skrev:
Är det ett känt fel så gäller väl den treåriga reklamationsrätten, dvs, konsumentköplagen...
(Den ger dig tre års reklamationsrätt oavsett vad företaget som säljer påstår)
Jo, det torde ju inte bli något problem med reklamationen men att man öht. ska behöva göra det 2 ggr på mindre än 2 år när man inte köpt den billigaste skiten känns inte riktigt bra, att det dessutom verkar vara vanligt känns inte så bra heller, blir nog till att byta märke nu för jag vill inte riskera att pumpen går sönder precis efter garantin gått ut.
 
Man skulle ju kunna tycka att de borde rädda sitt skinn om de är måna om sitt märke. Dvs, antingen förlänga garantin på pumpen, eller byta ut den.... Kolla med tillverkarna!
 
kolvas skrev:
Jo, det torde ju inte bli något problem med reklamationen men att man öht. ska behöva göra det 2 ggr på mindre än 2 år när man inte köpt den billigaste skiten känns inte riktigt bra, att det dessutom verkar vara vanligt känns inte så bra heller, blir nog till att byta märke nu för jag vill inte riskera att pumpen går sönder precis efter garantin gått ut.
isåfall får du väl köpa en grundfos den dagen det sker... lite lustigt resonemang
 
Blumbern skrev:
isåfall får du väl köpa en grundfos den dagen det sker... lite lustigt resonemang
Hur kan det vara ett konstigt resonemang? Om jag har problem med samma märke av pryl så vill jag väl skaffa något som håller eller hur tänker du?
Du kanske accepterar att saker går sönder efter allt för kort tid och då bara köper nytt, iofs. så är du i så fall bra för världsekonomin men jag vill ha saker som fungerar och håller en bra bit över garantitiden.
 
får du ut ytterligare en på garantin har den ju inte kostat dig någonting och då kan du ju lägga undan dom pengarna tills den eventuellt rasar och då kan du köpa din grundfos. det är ju ditt resonemang om något som får världsekonomin att jubla när du väljer att konsumera nytt istället för att utnyttja din konsumenträtt
 
Blumbern skrev:
får du ut ytterligare en på garantin har den ju inte kostat dig någonting och då kan du ju lägga undan dom pengarna tills den eventuellt rasar och då kan du köpa din grundfos. det är ju ditt resonemang om något som får världsekonomin att jubla när du väljer att konsumera nytt istället för att utnyttja din konsumenträtt
Nej, jag nyttjar återköp och byter märke till ett som troligtvis håller mer än 1 år, att hålla på med att byta pump 1-2 ggr per år är inget jag är intresserad av.
 
jaha åhfan, kände inte till de där om återköp. men då äre ju inge snack om saken...
får nog gå in på konsumentverkets sida och läsa på lite
 
D
Finns inget som säger att tillverkaren måste acceptera att återköpa produkten.
 
"Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet."

kan någon förklara??
 
D
Det finns fler krav för att häva köpet än så.
 
Jag har nyttjat återköp vid andra tillfällen då samma eller likvärdig produkt från samma tillverkare inte har fungerat, det har aldrig varit några problem med det, snarare tvärtom ifall man köpt en produkt på rea som sedan pajat, då är ofta ÅF snabba på att vilja återköpa istället för att byta ut/reparera.

Blumbern// Ett väsentligt fel på en VVC-pump borde ju vara att impellerhjulet lossnar... ;)

Ridax// Som vad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.