Jag har ett låglutande "platt" garagetak, jag tror att det har en lutning på 1 grad.
Problemet med taket är att jag får in vatten lite då och då under vintertid.
konstruktionen är byggd med plåt som ligger på läkt och mellan läkten och takreglarna liggen en plastväv (säkerhetsväv).
I den oisolerade delen av garaget kan man se att de 2-3 "nedersta" läkten är fuktiga. Fick kommentaren att det är kondensvatten och inte läckage utifrån.
Någon som har erfarenhet av ovan problem?
 
NiclasR skrev:
I den oisolerade delen av garaget kan man se att de 2-3 "nedersta" läkten är fuktiga. Fick kommentaren att det är kondensvatten och inte läckage utifrån.
Någon som har erfarenhet av ovan problem?
Det är säkert kondensvatten. Jag har plåttak utan väv i carporten. Vid temperaturförändringar droppar det från taket. Beroende på den aktuella luftfuktigheten kan det bitvis droppa ganska mycket.
 
Tack för svaret.

Då är frågan vad man ska göra för att åtgärda problemet.
Ta bort väven där det inte är isolerat?
Ändra taklutningen genom att montera ett nytt platt plåttak med mer fall?
Montera takstolar på det befintliga taket med lämlig takbeläggning?
 
Vår plåtslagare vägrade att bandslå vårt nya garage tak med plåt för att lutningen var för liten =<5-6 grader.
Enligt honom så skulle inte taket hålla tätt.
Det hela slutade med att vi lade en speciell gummiduk på taket som svetsades i all skarvar.Den (duken) skall ha samma hållbarhet som plåt och det var samma garantier (10 år) plus att det blev lite billigare :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.