Hej!

Första gången med vedpanna.

Vilka reglage ska jag använda av dom på bilderna?
Vilka temperaturer bör man ha koll på?
Hur tänder jag pannan?
När fyller jag på pannan?

Finns det något som kan gå riktigt snett? Och vad är då det?
Vad händer om den börjar koka? Löser den sånt automatiskt eller är det önsketänkande?

Är det något annat man absolut måste veta innan man sätter igång lite försiktigt med eldningen?


Jag behöver bara få sprutt i den fram till jul, då får jag bättre hjälp och genomgång av allt jag behöver veta, om det nu inte är lättare än vad jag tror och hoppas så att ni kan hjälpa mig över forumet.

Det finns en ackumulatortank också på 500 liter inkopplad, men dom som bott där tidigare menade på att "det inte är någon ide att ha den igång, det ger mer och snabbare värme att bara köra pannan direkt mot elementen".

Stämmer det rent generellt? Eller kanske bara under deras förutsättning och eldningsmöjligheter?

På bilden med ackumulatortanken har jag gjort en ring var det finns en spak, jag tar för givet att den spaken är till för "av och på stängning" av tanken?

Jag skickar med 3 bilder om jag lyckas få in dom här.


I värsta fall om det är ett för stort projekt så får den gå på el-patronen som nu fram till jul när jag får bättre hjälp.

Hälsningar Matts
 
  • albin 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • albin 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • acctank 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Helt otroligt. Gick igenom inlägget och var det skulle postas flera gånger om, men nu ser jag när det är skickat att det hamnat fel. Kanske någon kan flytta det till "Värme allmänt" om den passar bättre där? Bra första inlägg....Ha överseende.
 
Jag föreslår att du tar upp offerter på ved- och pelletsanläggningar och byter ut pannan och inte börjar lägga ned pengar på sådant som skulle skrotats för länge sedan. Var öppen för allt och titta också på värmepumpar.

Du måste enligt lag ha en ackumulatortank kopplad till en vedpanna.
Köper du en riktig vedpanna så bör det vara en tank på 2500-3000 liter minst, men den gamla tanken kan du få betalt för på Blocket.
 
tja elda på med ved du trots alla miljö aktivisters klagan att dom får så ont i magen jämt


albin underförbrännings panna så spjället som sitter i luck höjd ska vara ute vid tändning så öppnar man mitten luckan och papper och stickor sen grövre

när det tagit sej så öppnar du den övre drag luckan hänger den i lilla kättingen var noga och kolla så den stänger i ca 85g och skuver in spjället då med underförbränning igång

men ser inte ut som du har någon laddomat isf skulle jag eldad utan tanken de blir aldrig nån bra arbetstempratur i pannan då de blir stänndig cirkulation och ingen skiktning..

om de skulle börja koka då får du vrida upp shunten och fylla systemet då de ser ut som att vvb i bannan är pluggad
 
johanpelle skrev:
Jag föreslår att du tar upp offerter på ved- och pelletsanläggningar och byter ut pannan och inte börjar lägga ned pengar på sådant som skulle skrotats för länge sedan. Var öppen för allt och titta också på värmepumpar.

Du måste enligt lag ha en ackumulatortank kopplad till en vedpanna.
Köper du en riktig vedpanna så bör det vara en tank på 2500-3000 liter minst, men den gamla tanken kan du få betalt för på Blocket.
men då frågar ja vart fan finns dom som kontrolerar att man har acktank sotarn säger inte ett knyst inte heller om att sätta in icke miljögokänd panna heller de skiter dom i..
 
på min gamla kombipanna satte jag en termiskventil mellan panna o tank. då körde jag värmen mot elementen och om pannan blev överhettad öppnade ventilen och matade pannan med kallare vatten. efter eldning fick jag slå över en kran för att ladda ur tanken.

en laddomat 4030 gör ju det här jobbet bättre men det var en enkel lösning som gjorde eldningen bekvämare.
Annars får du pyrelda för att inte gå i kok om du bara kör mot element.

Det kommer göra att du hatar vedeldning o skaffar värmepump!
 
johanpelle, Tack för svar. Jag hade nästan mina aningar om att det inte skulle vara helt smärtfritt att ställa frågor om en så pass gammal panna.. tyvärr har jag inte möjlighet rent ekonomiskt att installera helt nytt system som det ser ut nu och hoppas att jag med små uppgraderingar kan få det till det bättre till man har råd med allting nytt + att jag förhoppningsvis kan använda lite av delarna jag köper nu i nya systemet.

pyerdam, Tack. Ungefär det jag behövde höra. Jag ska prova allting snart, ska bara ta hit sotaren så han får kolla att allt ser OK ut i skorstenen innan jag sätter igång.
Koka? Shunt? Finns en shunt som står på 10 (max) i dagsläget...vad nu det betyder.
Menar du att jag får vrida upp spaken på ackumulatortanken och fylla den? Om pannan börjar koka?


elffors, Jag funderar på en laddomat och shuntautomatik?
Med en laddomat 4030 kan pannan alltså inte koka? Och jag behöver inte vara orolig för detta?



Elektrisk varmvattenberedare sitter separat på väggen.
Elpatronen sitter i albinpannan.
På vänster sida om pannan sitter en c-pump (gissar att den gått sönder?) för det sitter en nyare nu på höger sida som visar siffror och är igång.


Jag hade en kille här som sa det just ni förespråkar, laddomat för att kunna nyttja
acctanken på bästa sätt, om jag förstod han rätt.
Han rekommenderade även minst 1 tank till, gärna 2.



Det jag ska beställa är alltså:

1st laddomat (ska jag då ha 4030 här, inte 21?)
1st ESBE CRB 121 shuntautomatik (som jag förstår är givaren trådlös och man slipper kablar från källaren och upp?)


Vad får man räkna med för pris för att få grejerna installerade då jag inte vågar mig på något av det själv?
Handlar det om 5000 kr eller 10 000 kr?

Undrar också om ni har minsta vetskap om vad det skulle tänkas kosta att installera en till 500 acctank med 200L varmvattenberedare? (eller utan beredare, vet inte vad som är bäst, men låter som jag slipper ha igång den elektriska om jag köper en tank med beredare..)

Endast installationskostnaden (+ vad man behöver till) den kommer i så fall stå mittemot gamla tanken.
Behöver man en till pump mellan nya och gamla tanken om jag väljer att köpa och installera en till tank när jag ändå beställer laddomat och shuntautomatik?
 
vedpannan skrev:
johanpelle, Tack för svar. Jag hade nästan mina aningar om att det inte skulle vara helt smärtfritt att ställa frågor om en så pass gammal panna.. tyvärr har jag inte möjlighet rent ekonomiskt att installera helt nytt system som det ser ut nu och hoppas att jag med små uppgraderingar kan få det till det bättre till man har råd med allting nytt + att jag förhoppningsvis kan använda lite av delarna jag köper nu i nya systemet.

pyerdam, Tack. Ungefär det jag behövde höra. Jag ska prova allting snart, ska bara ta hit sotaren så han får kolla att allt ser OK ut i skorstenen innan jag sätter igång.
Koka? Shunt? Finns en shunt som står på 10 (max) i dagsläget...vad nu det betyder.
Menar du att jag får vrida upp spaken på ackumulatortanken och fylla den? Om pannan börjar koka?


elffors, Jag funderar på en laddomat och shuntautomatik?
Med en laddomat 4030 kan pannan alltså inte koka? Och jag behöver inte vara orolig för detta?



Elektrisk varmvattenberedare sitter separat på väggen.
Elpatronen sitter i albinpannan.
På vänster sida om pannan sitter en c-pump (gissar att den gått sönder?) för det sitter en nyare nu på höger sida som visar siffror och är igång.


Jag hade en kille här som sa det just ni förespråkar, laddomat för att kunna nyttja
acctanken på bästa sätt, om jag förstod han rätt.
Han rekommenderade även minst 1 tank till, gärna 2.



Det jag ska beställa är alltså:

1st laddomat (ska jag då ha 4030 här, inte 21?)
1st ESBE CRB 121 shuntautomatik (som jag förstår är givaren trådlös och man slipper kablar från källaren och upp?)


Vad får man räkna med för pris för att få grejerna installerade då jag inte vågar mig på något av det själv?
Handlar det om 5000 kr eller 10 000 kr?

Undrar också om ni har minsta vetskap om vad det skulle tänkas kosta att installera en till 500 acctank med 200L varmvattenberedare? (eller utan beredare, vet inte vad som är bäst, men låter som jag slipper ha igång den elektriska om jag köper en tank med beredare..)

Endast installationskostnaden (+ vad man behöver till) den kommer i så fall stå mittemot gamla tanken.
Behöver man en till pump mellan nya och gamla tanken om jag väljer att köpa och installera en till tank när jag ändå beställer laddomat och shuntautomatik?
tjena om ja hade varit i ditt fall hade jag nog tagit och köpt laddomat 21 och flyttat shunt ventilen till tanken ist och sedan om du har i planen med en tank till tagit med beredare eller slinga till varmvatten.. med detta får du åter igen varmvatten av eldningen + att du senare kan peta dit en nyare ved panna och slippa bygga om mer då har du vvb i tank + shunt dvs att du använder pannan som ren laddpanna vilket de nya pannorna är idag.. med laddomat 4030 laddar du först upp tanken sedan så ska de pumpas tillbaks viilket leder till extra förluster.. mellan tankarna behövs inte nån pump :)

men jämt de där med laddomat fungerar lika fint med termisk ventil + pump och rökgas givare som startar pumpen när du eldar

okej då släpper alltså ut så varm vatten som du har i pannan när shunten står på 10 . jag eldar med ved håller min panna på ca 85-90 då kör jag på 1-4 ca annars blir de skit varmt :x

ja om pannan rusar iväg så kan du öppna tanken då kommer det att kyla pannan de är ju inte jämt det bästa tanke på att vattnet rusar in i panna och kanske är ca 30 grader och pannan i 90 då blir stor temp skillnad :S
 
ser ut som du har en givare som slår till pumpen till tanken på sidan om de inte är till gammalt olje agregat annars kan man köra laddomaten på den :)
 
Ok, då låter det med andra ord som en dålig ide att kyla pannan vid kokning genom att släppa in kallare vatten från ackumulatortanken :)

När man installerar en laddomat så finns det sen ingen risk för att pannan kokar? förstår jag rätt?
Risken blir i alla fall mindre än utan laddomat?


Hur klarar denna gamla panna på 18-24kw att värma då totalt 1000L vatten om jag beställer 1st 500L tank till?
Är det bättre att vänta med större/fler tankar tills det finns ekonomi för ny/större vedpanna med mer kapacitet och isolera den 500L tank som redan finns så gott jag kan?


Vad ska jag beställa nu då?


Alt.1
Laddomat 21
Esbe crb 121 shuntautomatik trådlös


Alt.2
Laddomat 4030
Esbe crb 121 shuntautomatik trådlös


Alt.3
Laddomat 21
Esbe crb 121 shuntautomatik trådlös
Strömsnäs TS 500 Ackumulatortank 70mm isolering utan vvb


Alt.4
Laddomat 4030
Esbe crb 121 shuntautomatik trådlös
Strömsnäs TS 500 Ackumulatortank 70mm isolering utan vvb


Alt.5
Laddomat 21
Strömsnäs TS 500 Ackumulatortank 70mm isolering med 300L vvb


Alt.6
Laddomat 4030
Strömsnäs TS 500 Ackumulatortank 70mm isolering med 300L vvb

Behöver jag något mer för att få igång allting?
Behöver jag en dragbegränsare? (finns något i...murstocken? i golvhöjd, typ lucka som kanske är just det?)
Behöver jag något som automatiskt avluftar systemet? Vad är då det? Vad heter denna produkt?


Vad bör man räkna med för att få laddomat och shuntautomatik installerad?
Vad bör man räkna med för att få en till ackumulatortank installerad?
 
För att göra din vedanläggning optimal:

Byt panna till en modern keramisk underförbränningspanna med sugande fläkt.
Dragregulator i utgående rökrör
Laddomat 21 kopplad till ackumulator som kan ta hand om MINST ett fullt vedinlägg i pannan...
Ackstorlek: MINST det som ett fullt vedinlägg kan generera, Ex: Acktank kall = 30 grader &Maxtemp 90 grader, (Tumregel 1000liter upp en grad = 1.1kWh.) Så 1000 liter tank kan ta emot 90-30=60 grader , 60*1,1kWh = 66kWh,
dvs energiinnehållet i 43 liter björkved fast mått !! , sen tillkommer pannförluster etc.., men det visar på att 1000l inte är speciellt mkt, med en juste ny panna vill man nog ha minst det dubbla...)

Värmen till elementen tas sedan från acktanken via en shunt med innetempautomatik. (Finns ingen anledning att köra trådlöst, det är en enkel "telefonkabel" som ska kopplas mellan shuntautomatiken & innetempgivaren.

VV: Separat el-beredare om du har liten förbrukning! Om du har tonåringar i huset : Tappvattenautomat eller slingor i acktanken som kopplas till en elberedare i serie...



----- det var ju inte det du frågar om egentligen, men svaret är: Gör din anläggning så lika ovanst. som möjligt....

Du ser ut att ha ett slutet exp-kärl..Inte så optimalt i en vedanläggning , ett högt placerat öppet kärl är bättre enl mig, men tänk på att om du har ett slutet kärl ska det om jag kommer ihåg rätt ha minst 10% volym av systemets totala vattenvolym.. måste man tänka på om man utökar acktankvolymen.

Ang acktankar: Om du är det minsta händig- Köp oisolerad tank, regla upp runt tanken och isolera med mineral/glasull, det är betydligt billigare och ger bättre isolering per krona än en färdigisolerad tank.

Avluftning; med ett öppet expkärl (Över högsta punkten i systemet) & rätt monterade rör etc så sköter allt sig självt, men även annars ska det räcka med manuella avluftningsventiler som används då systemet är nypåfyllt.. Luftfällor med manuella ventiler i topp underlättar (Tex att sätta manuella avluftningsventiler i toppen på acktankar och låta alla andra rör gå in på sidan) .


Ojoj det finns så mkt som helst att tillägga.....
 
Hej PST

Tack för ditt inlägg.

Det blir laddomat 21 till tanken som redan finns.
Eventuellt shuntautomatik med innegivare.
Jag kör el-beredaren och den befintliga ackumulatortanken till det att jag byter ut hela systemet vilket förhoppningsvis inte ska dröja allt för länge..

Du säger att det inte var vad jag frågade om, nej kanske inte, men jag är som sagt helt ny inom vedeldning och är tacksam för all information jag kan få :)



I dag har sotaren i alla fall varit här och kollat igenom allt.
Kamera, sotning av skorsten och panna + någon slags brandskyddskontroll där han tittade runt överallt.

Det såg bra ut och går nu att börja elda men 2 saker bör jag ordna tyckte han.

1) cirkulationspumpen till acctanken (trodde han? jag tycker inte ens den ser ut att gå till tanken..) var trasig, i alla fall den pump på höger sida som inte syns i bilderna (jag trodde detta var gamla c-pumpen, och att den ny var utbytt till den nyare (grundfors) på vänster sida ovanför shunten (shunt ab värmeteknik)
Den på vänster sida som går till shunten fungerar som den ska.

Måste jag nu då ha en ny c-pump och laddomat 21 för att kunna köra med ackumulatortanken?


2) rostret till pannan är av fel modell + felvänt


Jag behöver alltså även ett nytt roster trodde jag och började söka efter keramiska roster men då råkade jag se vad en kille skrivit på ett annat forum:


"Jag tänkte även ge honom ett ombyggnadsförslag på pannan.
De flesta Albinpannor har under förbränning.Jag tänkte ge förslag att bygga om pannan till omvändförbränning.

Dvs.. Strunta i rostret."





Han har inte varit inloggad sedan 2009 så jag försöker här istället.

Finns det någon som kan berätta mer om vad han menar?

Jag har som sagt en albin special 18-24kw från 1980.



Detta gör alltså att jag slipper köpa ett roster för 1500 kr + frakt, samt att det är bättre med omvändförbränning i min gamla panna?

Finns det inget negativt med detta?
Är det bara ta bort rostret som är där nu?
 
Nu behöver jag hjälp!

Jag har börjat elda och det verkar gå fint även fast rostren som är 4 stycken?? ligger lite på sniskan..pannan är uppe i 50 grader snart.

Det finns en liten termostat på sidan av pannan, inställd på 70 grader (bild 2, brun dosa med "skruvratt svart").

Denna är kopplad till pumpen på vänster sida som inte är i bild.

Går sen ett rör från denna pump över till acctanken och in i botten på den.




Jag tar för givet att denna pump då ska starta automatiskt när pannan är uppe i 70 grader?

Men den spak som finns på ackumulatortanken inringat på bild 3 är enligt sotaren stängd + att strömbrytaren till pumpen är avstängd.



Jag undrar om jag vågar slå på strömbrytaren och öppna spaken på ackumulatortanken så att ackumulatortanken börjar ladda när pannan kommer upp i 70 grader (som termostaten står på) och ska börja..ladda tanken?


Det jag är orolig för är att det ska hända något jag inte kan återställa?

Kommer tanken fyllas med vatten eller är det redan vatten i tanken?
Är det något jag måste göra eller är det som sagt bara att öppna spaken, slå på strömbrytare till pumpen och vänta till pannan är uppe i 70 grader och förhoppningsvis börjar ladda tanken?

Det kan inte komma luft i systemet eller något liknande som jag sen inte får till?


Finns 2 termometetrar på ackumulatortanken, och shunten är inställd på 10, högsta steget som den alltid varit.


Undrar också om jag ska stänga av elpatronen? Ratten är inställd på 40 grader.
Eller sköter den det automatiskt förhoppningsvis?
 
Redigerat:
Jag slog på strömbrytaren, öppnade spaken på tanken och vred ner termostaten på höger sida till 60. När pannan var uppe i 60 började tanken att ladda.
Behöver jag då överhuvudtaget en laddomat? Denna koppling verkar ju göra samma sak? Den slår på när pannan är över 60 grader och slår av när den går under 60 (eller vad man nu ställer in den på).

Trycket i..expansionskärlet ökade också, är det något man bör hålla koll på?
Röda "pinnen" står på 1,2 bar, och den svarta gick över 1,5 bar igår efter tanken varit igång ett tag, och idag var den uppe i 1,6-1,8 bar....
 
Enkaste frågan först:

Ratten på elpatronen är väl en teromstat som stänger av patronen när den uppnått rätt temp, så den slår av automatiskt om man eldar i pannan. För att sedan slå till igen när det blir för kallt... En notis bara, om du skulle råka elda pannan väldigt varm (uppåt 90 grader) så kan det finnas ett "överhettningsskydd" på elpatronen som "poppar ut" dvs måste återställas om man vill få igång elpatronen igen.

Trycket: Små billiga manometrar är notoriskt opålitliga, men du har två st. som jag kan se, den ena under exp-kärlet och den andra på pannan (instrumentet som visar både panntemp & tryck), visar dessa bägge likadant ?.( & Vad visar mätarna när systemet är kallt ?)

Trycket i ett kallt system ska ligga "något över" vattenpelaren till "högsta punkten", så i ett vanligt hus rör det sig om kanske max 1 bar (10 m från pannrum till vinden), när man sedan eldar och vattnet blir varmt utvidgar det sig och i ditt fall med ett slutet expkärl trycks en luftkudde i kärlet ihop och tar emot vattnets expansion, ju mindre slutet kärl, desto snabbare och högre tryckökning får man med ökad systemtemperatur.

Normalt brukar man i en villa dimensionera för ett maxtryck på kanske 1,5 bar, och vanliga säkerhetsventiler brukar lösa ut vid 1,5 bar.... Det ser ut som din panna är tillverkad bra långt tidigare än slutna expkärl blev vanliga, så antagligen har huset ursprungligen haft ett öppet kärl på vinden, i ett system med öppet kärl ökar systemtrycket linjärt med vätskenivån i kärlet, vilket kanske gav en tryckökning på 0,05 bar vid eldning... (5dm vattenpelare). I ett öppet system skulle isåfall redan 1,2 bar vara ett tecken på allvarliga problem...

Du bör kontrollera att det slutna kärlet har 1) rätt förtryck 2) Helt "gummimembran"
Om membranet gått sönder tar vattnet upp gasen i kärlet som därefter fungerar sämre & sämre, dvs det blir för mycket vatten i kärlet när temperaturen i systemet är som lägst..

Om 1,9 bar är för mkt , dvs pekar på att kärlet behöver "fixas" kan jag inte bedöma, man behöver veta den totala uppvärmda vattenvolymen (Rör + panna + radiatorer + acktank) samt hur stort kärlet är för att svara på detta....samt hur man dimensionerat systemet . Kolla tex här: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv .för en bra beskrivning....

...Detta är ganska viktigt... har du en igenkärvad säkerhetsventil som egentligen ska lösa på 1,5 bar så har du ett mkt allvarligt fel i anläggningen... Inte för att skrämmas men....
http://www.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0 .... (Trycket var i det fallet uppe i lite drygt 20 bar men ändå... stänger man in kokande vatten blir det ordentliga krafter...)

Ang laddomat etc: Förutom en pump så har du antagligen också självcirkulation...En laddomat 21 är byggd för att hålla panntemperaturen konstant och bra för pannan, medan man tar ut en lagom mängd hetvatten till toppen av tanken. Dessutom stängs cirkulationen av när tankladdningen är klar för att inte all lagrad värme ska användas till att värma upp en pannan & pannrummet... För att detta ska fungera måste radiatorsystemet vara kopplat till tanken och inte till pannan....(Och elpatronen ska sitta högt upp i acktanken, och inte i pannan...)...

Att dom som bott där tidigare stängt av acktanken och eldat direkt i pannan beror antagligen på att det är en föråldrad inneffektiv panna, samt ett icke optimalt kopplat system i övrigt....

En modern panna ger MINST 20-30kW när man eldar med ved...Samt ett vedmagasin på kanske 100 liter = ca 100kWh energi. 25kW direkt till elementen i ett "vanligt hus" är knappast vad man vill ha när man eldar (Tar kanske 4 h för en sån panna att bränna upp veden). Då är en acktank ett måste,,, I ditt fall eldar man antagligen som i en vedspis, dvs lägger in några pinnar 1-2 ggr i timmen.. då kanske man har en lagom mängd värme då man eldar och får lita till elpatronen de andra timmarna på dygnet....

100kWh är tillräckligt att värma 750 liter vatten från 35 till 90 grader, så ihop med en modern vedpanna är en acktank ett måste, (och 750 liter för lite....)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.