Som ni kan se på bifogad ritning ska jag ha en takterass ovan ett av mina tak, jag vill inte ha trätrall och jag har tänk lägga klinker.

Är det någon som har några bra ideér eller har gjort något liknande?
 
Gjut ett betongvalv. Om du ska ha ett hållbart golv.
 
Det finns gummidukar som man kan lägga klinkers på, som ett badrumsgolv utomhus kan man säga. Höganäs har nåt rollbart tätskickt, tror detta funkar med klinkers också.
Men om taket/golvet kan ha samma konstruktion som man skulle ha lagt klinkers innomhus vet jag inte, ev kan det röra sig mer pga större temperaturvariationer m.m.
 
Matti_75 skrev:
Gjut ett betongvalv. Om du ska ha ett hållbart golv.
mmm det är något jag inte har gjort förut....
lägger man klinkers direkt på taket då menar du?
 
Man måste använda tätskiktssystem innan man lägger klinkers. Ett betong tak väger en hel del så du måste ha väggar som är dimensionerade för det.
 
Matti_75 skrev:
Man måste använda tätskiktssystem innan man lägger klinkers. Ett betong tak väger en hel del så du måste ha väggar som är dimensionerade för det.
Jag har kommit fram till att jag antagligen skiter i klinkers, anledningen att jag inte ville ha trätrall var att det krävs mycket underhåll och blir mycket fult på bara en kort tid.

Taket bandtäcks med plåt och ovanpå det så göra jag ett regelverk där jag tänker lägga träkomposit jag hittade på www.scandinavianplank.se

Man kunde tydligen få denna "trätrall" i grå färg och tror det kommer att passa fint till mitt tak.

Tack för hjälpen ändå!
 
Är det inte overkill att ha bandtäckt plåt om du ändå ska bygga över den?
Ett papptak är ju bra mycket billigare och har väldigt lång livslängd
 
Jo du kan ha rätt! jag får se vad jag gör, men de andra tre taken blir med bandtäckt plåt iaf.

Jag väntar faktist på offert ifrån plåtslagerifirman på taken, vet du vad det kostar ungefär per kvm?
 
Sist jag frågade fick jag pris på ca 1000:- om det var klart för plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.