Flytande parafinolja finns från Nitor och du borde kunna hitta det i en välsorterad färgaffär eller byggvaruhus.
 
Jag tänker på Waxilit eller Silbergleit. Finns inte det att tillgå hade iaf jag tyckt det känts bättre att gnida in borden med ett tunt lager motorolja eller något sådant. Parafinolja går säkert oxo bra, det är mer taken på något vaxliknande guck på borden som får mig att se rött.
 
Jag tror också på phls tips om Waxilit eller Silbergleit. Felders Super-Gleit är väl också en variant på dessa. Super-Gleit fick jag ivarjefall på Theofils i Malmö för något år sedan när jag frågade efter Waxilit. SilberGleit finns att beställa hos Logosol och Waxilit finns tex. på DUAB huset.

Något som också verkar intressant som inte verkar finnas i Sverige är Top Cote från Bostik.

Kameliaolja rekommenderas ju ofta till handverktyg och borde väl funka bra även här. Detta har jag inte heller lyckats hitta i Sverige men finns hos Axminster, Fine-Tools mfl.
 
Har använt och anväder waxilit men använder även stearinjus som glidmedel och har aldrig haft några problem med ytbehandling efteråt.
 
Tack för alla tips!
Det får helt klart bli en sväng till Theofils och investera i en flaska supergleit.
Man vill ju inte att ögonstenarna ska se ut som om de har vattenkoppor ;)
 
Om man inte tänker använda en maskin över vintern och den står i ouppvärmt utrymme? Duger det med 5-56 eller bör man kleta på något annat, tjockare?
 
Om du inte ska använda maskinerna ofta kanske du täcka över maskinerna och och ställa in en "torrboll" under plasten/presseningen för att hålla luften torr därunder. Se bara till att det är någorlunda tätt nertill och att det finns lite luft kring maskinens känsliga ytor så att torrbollen kan göra sitt jobb.
Kameliaolja funkar bra på handverktyg och knivar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.