Iskallt i källarplanet då alla tre vattenburna radiatorer vägrar bli varma.
Har tömt två av elementen på några liter vatten och fått dom att bli varma i övre delen, men slutar tömma
så efter några minuter är dom iskalla igen.På det tredje elementet har ventil "skruven" förstörts , går ej att lufta eller tömma på vatten.
Resten av huset har lite värme men bara i den övre delen av elementen.
Har försökt lufta, tömma ut några liter vatten, men inget hjälper, vad gör jag för fel.:x
Källar planets element är från 50 talet, se bilder.
 
  • DSC_0004.jpg
  • DSC_0008.jpg
Är cirkulationspumpen igång?
 
Vi har elpanna där cirkulations pumpen ligger på 1,5 bar. När jag tömmer på några liter sjunker den till 0,5 bar och jag fyller på igen till 1,5 bar.
 
Det är trycket i systemet.

Förmodligen finns en cirkulationspump som ska se till att vattnet cirkulerar i radiatorerna. Symptomen med kalla radiatorer och radiatorer som bara är kalla i överkant tyder på att cirkulationen är alldeles för låg, vilket förmodligen beror på att cirkulationspumpen inte är igång (beroende på att den är stängd, har fastnat eller har gått sönder t.ex.).
 
Hej En liten fråga.Har du verkligen öppnat radiatorventilen?Enligt bilden tycker jag det ser ut som dom är avstängda?Du ska vrida radiatorventilen moturs för att du ska få värme.Om du tar en skruvmejsel och lägger mot röret så borde du höra om det strömmar efter radiatorventilen om inte så är radiatorventilen stängd.
 
Redigerat:
Ventilerna är öppna , dragna fullt ut, moturs! Provade precis att tömma ett element på någon liter vatten , värme kom förbi ventilen men inte längre. Hur är det med retur vattnet , hur komtrollerar man det?
Det ska cirkulera om jag förstått rätt?
 
Cirkulationspump? Förlåt en novis , hur kontrollerar jag den?
Har en NIBE EVC 13 som står på sommarläge under sommar månaderna.
 
s37632 skrev:
Det ska cirkulera om jag förstått rätt?
Ja, kolla om pumpen verkligen snurrar.
 
Om det nu inte är pumpen som står eller gjort sitt?så checka även returventilerna ...Skruva bort täcklocket är dom strypta där=inskruvad....Skruva ut den om du vill ha bättre genomströmning!
 
Öppnat och kollat cirkulationspumpen, efter en tids stillastående behövs det tydligen lite hjälp på traven.
Tagit bort en luftskruv på pumpen , snurrat pumpen några varm ,pumpen snurrade själv i tio sekunder , sen stannade den!? Försökte ett antal gånger igen , hugger till men stannar. Pumpen trasig eller måste luftskruven sitta på för att den ska snurra?
Tack för alla tips, verkar vara cirkulationspumpen.
 
Hej Okej såg ut som örat på ventilen satt på fel sida.Verkar som cirkulationspumpen börjar ge sig.Luftskruven kan du sätta tillbaka så den har ingen funktion för att den ska gå eller inte.
 
s37632 skrev:
Öppnat och kollat cirkulationspumpen, efter en tids stillastående behövs det tydligen lite hjälp på traven.
Tagit bort en luftskruv på pumpen , snurrat pumpen några varm ,pumpen snurrade själv i tio sekunder , sen stannade den!? Försökte ett antal gånger igen , hugger till men stannar. Pumpen trasig eller måste luftskruven sitta på för att den ska snurra?
Tack för alla tips, verkar vara cirkulationspumpen.
Ska snurra även utan luftningsskruven (det sprutar väl ut en del vatten så den inte är torr?). Kanske har samlats skräp i den så den måste rengöras?
 
Konstigt nog börjar värmen komma i elementen! Jag hör inte att pumpen går men det gör den tydligen.:wow:
Tack för alla tips!:D
 
s37632 skrev:
Cirkulationspump? Förlåt en novis , hur kontrollerar jag den?
Har en NIBE EVC 13 som står på sommarläge under sommar månaderna.
Sommarläge! Då får du väl bara varmvatten i kranen?
Bör ju rimligen ställas om till Värmeläge (vinterläge) nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.