Jag använde en internetsajt för att ta in offerter på ett renoveringsjobb på min villa. Ett företag svarade och gav mig ett ("totalt") timpris för löpande räkning. Vid muntlig kontakt med företaget upprepade de timpriset och gav en uppskattning av hur lång tid jobbet skulle ta (4-5 dagar). Av samtalet framgick det senare att två hantverkare från företaget skulle utföra arbetet och att timpriset gällde per person. Alltså skulle det bli fråga om (nästan?) dubbla arbetskostnaden. Det går säkert fortare om två jobbar men kanske inte dubbelt så fort.

Jag undrar nu: är det vanligt i branschen att ange timpris per person, och är det rimligt att göra så? Jag ser det som att jag anlitar ett företag och inte en enskild hantverkare. Har någon kommentarer kring detta?
 
Halloj,

Har tagit in ett antal offerter via hantverkstjänster på internet. Ofta har det varit som du beskriver. Ett antal timmar anges, men inte hur många som ska jobba samtidigt. Det får man "tvinga fram". I mitt fall har det varit arbetskraft från Polen det handlar om. (Kanske inte spelar någon roll).

När jag tagit in offerter från utanför sådana tjänster så har ett antal timmar specifierats, och jag behöver inte bry mig om hur många det är som arbetar. Det är antal timmar som är det vitkiga.

Jag tror tyvärr att det handlar om ett sätt att få kunder, arbetet ser ut att vara mindre än vad det egentligen är. Och sedan kommer det fram att det trots allt var större, men då har man redan skapat en relation med bolaget.

I den skrifftliga offerten ska det preciceras antal timmar, antal personer som arbetar ska ju egentligen inte vi som kunder behöva tänka på. (om det inte är så att arbetet kräver säg 3 pers...)

Mvh

Stefan
 
Jag anser att när man som hantverkare pratar "timmar" med en kund så avser man mantimmar. hur många personer som är på objektet är för kunden ointressant och inget han/hon kan tänkas veta.
 
Timpris är alltid per man...

Låter som att ni pratat om olika saker. Firman menar nog att man ska vara hemma hos dig och stöka i 4-5 dagar, medans du antar att det rör den totala arbetstiden, för en man...
Tror det handlar om ett missförstånd...
 
Mantimmar som sagt.

Om en sak tar en kille 8 timmar att göra, så kanske två gör det på 4 timmar.
Beroende lite på vilket arbete som utförs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.