Hej,

Är ny i forumet, men eftersom jag är i full gång med renoveringen av ett hus från 1979 så tänkte jag dela med mig.

Det vi har gjort hitills är:

Byggt upp en "fristående" vägg i vardagsrummet. Detta eftersom alla fyra väggarna var "reserverade" för fönster och dörrar. Så TV'n hade ingen central punkt att stå på.

Så framför dörren in till kontoret byggde jag upp en vägg 120cm från väggen till kontoret. Gjorde den 240cm bred mitt imellan de andra två väggarna.

Målade om väggarna med äggskalsvit medans de nya fristående väggen fick bli mörk vinröd. Blev en väldigt bra kontrast.

Har även lagt om golvet i vardagsrummet och allrummet (ek). Målat om väggarna i båda rummen. Väggen mot hajom partiet i allrummet blev en fondvägg. Allrummet leder vidare till hall och kök.

Öppningen mellan allrummet och hallen var för liten enligt oss. Vi vill ha en stor och välkomnande hall. Så vi rev ner en vägg, flyttade en. I och med detta så fick jag sätta nytt tak. Samt att vi la klinkers på golvet med en mosaik dekor mitt på golvet (66x66cm). Satte väv på väggarna och målade även där äggskalsvitt.

Därefter fälde jag in 6 spotlights i taket. Blev väldigt stilrent och trendigt

I huvudsovrummet (vårt). Målade vi om med elfenbensvit och en olivgrön fondvägg som vi ställde sängen emot. Golvet la vi om (ek).

Vi har återanvänt så gott som alla lister i huset. Dock har vi slipat dem, spacklat och målat dem vita (alla lister och dörrkarma, fönsterkarmar m.m var målade i en mörk färg innan).

De två tilltänkta gästrummen har även de fått sig en skvätt färg på sig och nya ek golv.

Det som komma skall är följande:

Kök är beställt inkl. "bardisk" mot den plats där matbordet står. Köket kommer att vara U-format, där en del är öppen mot matplstsen.

Taket i köket är ommålat. I veckan som kommer nu ska vi riva ut köket. Lägga klinkers vid köksavdelning och ek golv vid matsalsdelen i köket. Samt att vi ska sätta kakel på två väggar (hela vägen upp till taket).

Köket går i en väldigt ren stil, med horisontella skåp på en vägg och inga skåp alls där spisen / kåpan är placerade.

Belysningen kommer att bestå av spotlights. Den sida av bardisken som är mot matplatsen kommer vi antingen att kakla upp med samma kakel som väggarna (tumlad marmor) eller så har vi en annan idé om att kakla med skiffer. Vad tror ni?

Efter köket så står tvättstugan och det tilltänka gymmet på tur. I gymmet blir det ek golv och i tvättstugan blir det samma klinkers som i köket eftersom de ligger vägg i vägg med varandra.

Nya skåp och luckor kommer också att byggas upp.

Gymmet kommer att ha ek golv som sagt, väggarna kommer vi fälla in speglar i . Samt spotlights i taket.

Badrummet innanför tvättstugan kommer att bestå av klinkers och en glasbetongvägg till duschen. Spegeln kommer att sättas in i kaklet. Handfat, toalett m.m kommer att bytas ut. Funderar på att göra ett tvättställ genom att ta en glasskiva och skära ur den för ett handfat i rostfritt. Samt ha toaletten i rostfritt med ett ek-lock.

Ovan spegeln kommer vi att fäst upp en hylla i ek och fälla in spotlights. Även taket kommer att få sin bekärda del av spotlights.

Det mindre badrummet i huset kommer också att få klinkers/kakel. Samt en glasbetongvägg för duschen.

Kontoret bakom den "fristående" väggen kommer att tapetseras om med väv och målas. Golvet kommer att läggas om med ek och ett mindre serverrum kommer att byggas.

Det kommer att finnas trådlöst nätverket i hela huset.

Just ja, öppningen mellan allrummet och vardagsrummet och breddats. För att få en mer öppen känsla.

Det enda jag inte är nöjd med i huset är de väggar som vi inte själv har tapetserat med väv. Underarbetet är väldigt amatörmässigt gjort. Hål har bara spacklats igen och bakomliggande skarvar har inte spacklats upp ordentligt. Så vid släpljus syns allting.

Funderar på att bredspacka väggarna och måla dem, men har ingen erfarenhet av bredspackling. Någon som har tips om detta?


Har säkert glömt något, det är den del som är gjort / ska göras.

Tackar för ett mycket bra forum.
 
Har du inga bilder? Du beskriver så målande, men vi vill se "real life" ;).
 
Hej igen,

Bilder kommer upp så fort jag har köpt mig en digitalkamera (snart).

Just nu har jag bara kameran i mobilen och den ger ingen rättvis uppfattning om hur det verkligen ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.