14 973 läst · 79 svar
15k läst
79 svar
Hjälp! 5-12 grader kallt i ett av våra rum i bostadsrätten
Alla de senare inläggen är OK. Det skall susa i kök och badrum för där går frånluften till "värmeväxlaren" i pannan. Sedan snor man ca 20 grader av luften och släpper ut den i naturen (sk avluft). Dessa 20 grader hjälper till att värma dina element till max 50 grader kompletteraqt med elpatroner. Om du lyfter av den övre panelen så hittar du två knappar den ena står det driftläge på. På denna knapp kan man trycka upprepade gånger för att ställa in drift av cirkulationspump (höst-vinter-vår) och elpatron (senhöst-vinter-tidig vår).
Bredvid finns en knapp som det står kanal på. Kanal 01 är aktuell temperatur i pannan. Kanal 05 är aktuell temperatur på avluften. Det finns en beskrivning där för varje kanal. Man kan även t ex se hur varmt vattnet är som går till radiatorerna. Detta kan man göra som lekman.
Den panel som blottlagts genom att ta bort övre frontplåten, kan man lossa med varsin skruv i resp övre hörn. Innan man gör detta skall pannan stängas av och även huvudbrytare för matningen till pannan. Om man försiktigt fäller ned panelen som är ledad fast i nederänden. Ser man en transformator till vänster med flera uttag på. Där sitter en kabel på anslutningen (230 V). Denna skall man inte röra för det är matningen till transformatorn. Du skall titta efter den andra sladden. Den som matar fläkten. Troligen sitter den väldigt nära eller på den första sladden. Då är det fullt skafft på blåseriet.
Sätt fläktmatningen på t ex 140 V. Stäng igen, starta systemet och kolla på kanal 05 vad temperaturen blir när kompressorn startat. Kompressorn startar tidigast efter 15 minuter av olika skäl. Hamnar tempen något över noll har du en idéalisk inställning med effektivaste ekonomiska drift av pannan och förmodligen även komforten i huset.
Denna senare övning bör du ha någon "elkunnig" med dig eller överlåta till något seriöst underhållsbolag. Jag har skicka ett privat meddelande till dig.
Bredvid finns en knapp som det står kanal på. Kanal 01 är aktuell temperatur i pannan. Kanal 05 är aktuell temperatur på avluften. Det finns en beskrivning där för varje kanal. Man kan även t ex se hur varmt vattnet är som går till radiatorerna. Detta kan man göra som lekman.
Den panel som blottlagts genom att ta bort övre frontplåten, kan man lossa med varsin skruv i resp övre hörn. Innan man gör detta skall pannan stängas av och även huvudbrytare för matningen till pannan. Om man försiktigt fäller ned panelen som är ledad fast i nederänden. Ser man en transformator till vänster med flera uttag på. Där sitter en kabel på anslutningen (230 V). Denna skall man inte röra för det är matningen till transformatorn. Du skall titta efter den andra sladden. Den som matar fläkten. Troligen sitter den väldigt nära eller på den första sladden. Då är det fullt skafft på blåseriet.
Sätt fläktmatningen på t ex 140 V. Stäng igen, starta systemet och kolla på kanal 05 vad temperaturen blir när kompressorn startat. Kompressorn startar tidigast efter 15 minuter av olika skäl. Hamnar tempen något över noll har du en idéalisk inställning med effektivaste ekonomiska drift av pannan och förmodligen även komforten i huset.
Denna senare övning bör du ha någon "elkunnig" med dig eller överlåta till något seriöst underhållsbolag. Jag har skicka ett privat meddelande till dig.
Redigerat:
Tog fram servicerapporten vi fick sist och det som årligen kontrolleras på pannan är:
Rengöring av fläkt, rengöring av filter, provning av driftlägesomkopplare, kontroll av styrsystem, kontroll av säkerhetsventil 1,5-2,5 Bar, kontroll av förbrukningsström, kontroll kompressor kanal 4 ( 4 grader), kontroll av kompressor kanal 5 (3grader), kontroll av säkerhetsventil, kontroll av påfyllningsventil, kontroll av cirkulationspump, kontroll av avlopp spillvatten, rengöring av kondensslang, kontroll av Shunt.
Rengöring av fläkt, rengöring av filter, provning av driftlägesomkopplare, kontroll av styrsystem, kontroll av säkerhetsventil 1,5-2,5 Bar, kontroll av förbrukningsström, kontroll kompressor kanal 4 ( 4 grader), kontroll av kompressor kanal 5 (3grader), kontroll av säkerhetsventil, kontroll av påfyllningsventil, kontroll av cirkulationspump, kontroll av avlopp spillvatten, rengöring av kondensslang, kontroll av Shunt.
Har du kollat temperaturen på kanal 5?
Ladda ner den 2:a pdf-filen (Monterings och skötselanvisning" från denna sida:
http://iframe.nibe.se/epi/iframes/F310.asp?user=#
Där står det hur man tar av den övre frontpanelen så du kommer åt knapparna för kanal-val.
Ladda ner den 2:a pdf-filen (Monterings och skötselanvisning" från denna sida:
http://iframe.nibe.se/epi/iframes/F310.asp?user=#
Där står det hur man tar av den övre frontpanelen så du kommer åt knapparna för kanal-val.
Hittade infon från installtionen.
Där står det:
Vald effekt elpatron 9kW
Inställning på cirkulationspump 2
Fläkteffekt 4
Inställning "val värmekurva" 10
Inställning "Förskjuten värmekurva" -2
Sen vet inte jag om de som gör service ändrat något av detta..
Där står det:
Vald effekt elpatron 9kW
Inställning på cirkulationspump 2
Fläkteffekt 4
Inställning "val värmekurva" 10
Inställning "Förskjuten värmekurva" -2
Sen vet inte jag om de som gör service ändrat något av detta..
Yes!
Värdet verkar bra. Fläkteffekt=4 enligt rapport dvs 140 Volt verkar även bra även om man kan prova med läge 3 =125 Volt. Alla värden värmekurva 10 samt förskjutning -2 (här kan du ju själv påverka innetempen om du bara har utegivare) verkar helt ok.
Däremot har du alldeles för stor tillsatseffekt för ditt hus. Den kan ställas in för max 6 kW enligt handledningen. Själv använder jag bara 3 kW tillsatseffekt. Det går således att koppla ned ytterligare om om man vet hur man gör. Om du har 9 kW tillsatseffekt måste tre-fas säkringarna vara på 20 A (kolla). Däremot med 6 kW duger det med 16 A. Eftersom jag själv kör med 3 kW tillsats på elpatronerna duger det i mitt hus med 10 A.
Men jag blir verkligen förundrad över ditt undertryck. Fläkten går uppenbarligen enligt din beskrivning på ganska lågt varv. Finns det ytterligare något ventilationssystem, som suger ut luft? Har ni spisfläkten på ofta och länge? Av din beskrivning att döma är det svårt att öppna ytterdörren.
Har fn uttömt fler idéer men du kanske kan återkomma och berätta om ditt problem gått att lösa.
Värdet verkar bra. Fläkteffekt=4 enligt rapport dvs 140 Volt verkar även bra även om man kan prova med läge 3 =125 Volt. Alla värden värmekurva 10 samt förskjutning -2 (här kan du ju själv påverka innetempen om du bara har utegivare) verkar helt ok.
Däremot har du alldeles för stor tillsatseffekt för ditt hus. Den kan ställas in för max 6 kW enligt handledningen. Själv använder jag bara 3 kW tillsatseffekt. Det går således att koppla ned ytterligare om om man vet hur man gör. Om du har 9 kW tillsatseffekt måste tre-fas säkringarna vara på 20 A (kolla). Däremot med 6 kW duger det med 16 A. Eftersom jag själv kör med 3 kW tillsats på elpatronerna duger det i mitt hus med 10 A.
Men jag blir verkligen förundrad över ditt undertryck. Fläkten går uppenbarligen enligt din beskrivning på ganska lågt varv. Finns det ytterligare något ventilationssystem, som suger ut luft? Har ni spisfläkten på ofta och länge? Av din beskrivning att döma är det svårt att öppna ytterdörren.
Har fn uttömt fler idéer men du kanske kan återkomma och berätta om ditt problem gått att lösa.
Nu såg jag din tabell. 05 04 lite för högt. Minska fläkthastigheten enligt ovan. Eftersom du inte har något innetermostat, som du borde ha, så används vridratten som nu står på -2, att öka eller sänka innetemperaturen. Om du inte har golvvärme och termostat på alla radiatorer kan du glömma detta med innetermostat.
Redigerat:
Tack snälla för svar!!R Göran skrev:Yes!
Värdet verkar bra. Fläkteffekt=4 enligt rapport dvs 140 Volt verkar även bra även om man kan prova med läge 3 =125 Volt. Alla värden värmekurva 10 samt förskjutning -2 (här kan du ju själv påverka innetempen om du bara har utegivare) verkar helt ok.
Däremot har du alldeles för stor tillsatseffekt för ditt hus. Den kan ställas in för max 6 kW enligt handledningen. Själv använder jag bara 3 kW tillsatseffekt. Det går således att koppla ned ytterligare om om man vet hur man gör. Om du har 9 kW tillsatseffekt måste tre-fas säkringarna vara på 20 A (kolla). Däremot med 6 kW duger det med 16 A. Eftersom jag själv kör med 3 kW tillsats på elpatronerna duger det i mitt hus med 10 A.
Men jag blir verkligen förundrad över ditt undertryck. Fläkten går uppenbarligen enligt din beskrivning på ganska lågt varv. Finns det ytterligare något ventilationssystem, som suger ut luft? Har ni spisfläkten på ofta och länge? Av din beskrivning att döma är det svårt att öppna ytterdörren.
Har fn uttömt fler idéer men du kanske kan återkomma och berätta om ditt problem gått att lösa.
Det är ju bra att alla inställningar verkar bra!
Vi har 20 A.
Innebär det alltså att jag ska ändra tillsattseffekt till något annat? Kan det påverka undertryck eller elräkningar? Och kan jag göra det själv?
Kan det vara så att undertrycket har att göra med att jag tagit ned, gjort rent och skruvat på tallriksliknande ventilerna på måfå?
Köksfläkten på ca 5 min morgon, 30 min lunch, 40 min kväll..
Ingen annan ventilation så vitt jag vet.,
Har ni testat vad som händer med undertrycket ifall ni stänger av värmepumpen helt?
Tyvärr så kan det ju vara så att installatören fyllt i protokollet innan ändringen av fläktens varvtal gjordes, och att detta glömdes bort.
Kan du kontrollera att fläkten verkligen är inkopplad på plint 4?
Det står på sidan 22 i skötselinstruktionerna hur man fäller ner frontpanelen (2 skruvar i panelens ovankant som ska lossas)
Sedan är det detalj nummer 22 som du ska titta på, en lång "sockerbit" (skruvplint), på ena sidan ska det sitta kablar i alla hålen, och i andra sidan sitter det bara 1 kabel.
OBS!, Stäng av strömmen till värmepumpen innan du fäller ner frontpanelen!
Tyvärr så kan det ju vara så att installatören fyllt i protokollet innan ändringen av fläktens varvtal gjordes, och att detta glömdes bort.
Kan du kontrollera att fläkten verkligen är inkopplad på plint 4?
Det står på sidan 22 i skötselinstruktionerna hur man fäller ner frontpanelen (2 skruvar i panelens ovankant som ska lossas)
Sedan är det detalj nummer 22 som du ska titta på, en lång "sockerbit" (skruvplint), på ena sidan ska det sitta kablar i alla hålen, och i andra sidan sitter det bara 1 kabel.
OBS!, Stäng av strömmen till värmepumpen innan du fäller ner frontpanelen!
Men det är alltså rätt att den ska stå på -2 när vi bor i Stockholm på 75 kvadrat..?R Göran skrev:
Ska läsa in mig på hur man ändrar fläktläget..
Som jag skrev tidigare så blåser det väldigt mycket längs golvet, speciellt i badrummet som ligger närmast hallen och barnens kalla rum.Daniel78 skrev:Har ni testat vad som händer med undertrycket ifall ni stänger av värmepumpen helt?
Tyvärr så kan det ju vara så att installatören fyllt i protokollet innan ändringen av fläktens varvtal gjordes, och att detta glömdes bort.
Kan du kontrollera att fläkten verkligen är inkopplad på plint 4?
Det står på sidan 22 i skötselinstruktionerna hur man fäller ner frontpanelen (2 skruvar i panelens ovankant som ska lossas)
Sedan är det detalj nummer 22 som du ska titta på, en lång "sockerbit" (skruvplint), på ena sidan ska det sitta kablar i alla hålen, och i andra sidan sitter det bara 1 kabel.
OBS!, Stäng av strömmen till värmepumpen innan du fäller ner frontpanelen!
Om jag stänger av pannan slutar det genast att blåsa längs golvet..
Jag hade rekommenderat att koppla om fläkten till lägsta varvtal (plint 1) och sedan kört så ett tag för att sedan utvärdera ifall det fungerar eller inte genom att bedöma luftkvalitet, undertryck och värmepumpens temperatur på av-luften (kanal-5)