Håller på och inreder övervåningen hemma.
Ska dra in fiber i huset till våren, men vill förbereda lite inför detta innan golvet är helt på däruppe.
Tänkte fånga upp telefontrådarna som går i serie runt bottenplan och dra in dem i den tänkta mediacentralen. Det betyder ju att jag måste klippa dem och dra nya alternativt skarva dem.

Eftersom alla telejack kommer att bytas till nätverksuttag tänkte jag kanske att man drar den/de trådarna direkt. Är det möjligt? Vad väljer jag för kabel? Är det lika bra att planera för dubbla nätverksuttag?

Tacksam för vettiga svar :)
 
Sätt dubbla nätverksuttag överallt och anslut dem till en patchpanel i mediacentralen. Då har du full frihet att sedan välja vilka uttag som ska vara för telefoni.

Varje uttag ska ha en egen kabel till patchpanelen, dvs 2 kablar eller en siames-kabel från varje dubbeluttag.

/Hasse
 
Det låter som en bra idé! Jag måste ta tag i det snarast så vad behöver jag för prylar för att inte bli utan telefon/adsl?

Tänker på patchpanel och siameskabel. vad ska man ha för switch till det sen?

Tar gärna mer info/hjälp
 
Gör dej själv en tjänst och skippa telefontråden. Köp trådlösa telefoner istället. Vi lever inte på 1800-talet.

Överväg även trädlöst nätverk, eller åtminstone en kombination av trådat i mindre omfattning och WiFi. Att vara tjudrad till ett vägguttag är inte vad jag kallar full frihet.
 
trådlöst ska det självklart vara till paddor, smartphones etc, men till server, mediacenter och stationära datorn ska det vara trådat gigabit nät.
när fibern dras in kommer telefonen flytta in i mediacentralen om vi väljer att ha kvar fast telefoni vill säga.
 
Exakt så har jag gjort, med undantaget att jag kör trådlöst (200 Mbit/s) även till den stationära datorn.

I princip kom jag undan med EN 1 Gb/s kabel från bredbandsskåpet till servergarderoben (där det sitter en lokal switch). Resten av huset är trådlöst.

Med tanke på att vi har 13 rum fördelade på 350 m2 är det en avsevärd besparing.
 
mycke_nu skrev:
Gör dej själv en tjänst och skippa telefontråden. Köp trådlösa telefoner istället. Vi lever inte på 1800-talet.

Överväg även trädlöst nätverk, eller åtminstone en kombination av trådat i mindre omfattning och WiFi. Att vara tjudrad till ett vägguttag är inte vad jag kallar full frihet.
Trådat nätverk är fortfarande bäst med alla faktorer inräknade. För stationära prylar finns det ingen anledning att köra trådlöst. Man slösar bort den trådlösa kapaciteten på helt onödiga saker, när man vill ha sina bärbara prylar väl fungerande. Tro mig, jag har sett så mycket dåligt fungerande lösningar på detta både i yrkeslivet och privat. Lösningar som många gånger inte går att rätta till. "- Kan ni stänga av SVT play, så att jag kan vi titta på film!"

Om man har möjlighet skulle jag säga att trådat är bäst. För nybyggen eller totalrenoveringar helt klart lämpligt. Blir det krångligt eller fult skall man naturligtvis skippa det.

...men det är klart; bor man på en idyllisk öde gård på Gotland blir trådlöst smidigt. Inga grannar som stör med sitt nätverk och skitfult att dra kablar på kalkstensväggarna. ;)
 
Johan Gunverth skrev:
...men det är klart; bor man på en idyllisk öde gård på Gotland blir trådlöst smidigt. Inga grannar som stör med sitt nätverk och skitfult att dra kablar på kalkstensväggarna. ;)
Precis!

Och så har jag reserverat hela 5 GHz bandet till den stationära iMacen så den klagar inte. :) Alla andra iPrylar får samsas på 2.4 GHz.
 
Tips på vad jag ska köpa för att snabbt kunna använda telejacket igen efter "skarvning" och därmed byte till TP-kabel?
 
menar du i uttagsändan så sätt ett vanligt datauttag och sätt sen in telefonens rj11 plug i det uttaget.
menar du kabel mot kabel så ska de två trådarna som telesignalen kommer på anslutas till de blå paret i tp kabeln
 
Sätt dubbla cat6 i rummen du ändå bråkar med. Går inte att slå trådad anslutning. I vår fiberleverans ingick patchpanel med tolv uttag. Precis så att det räckte. Kabeln ät inte så dyr, uttagen däremot sticker iväg om man inte har bra inköpsställe och kör med lexcom/eljo.

Om du inte har rör till teleuttagen som du kan använda till att dra ny kabel i så skulle jag låta dem sitta kvar.
 
Var kan jag köpa siameskabel för hämtning idag i Örebro-Karlskoga trakten?
 
Lars_Gisela skrev:
Var kan jag köpa siameskabel för hämtning idag i Örebro-Karlskoga trakten?
Kolla om du får handla av bravida. Annars kanske det finns på etab i Karlskoga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.