Halloj!

Jag har precis installerat en Handöl 54T på bottenplan av mitt 1 ½ plans hus. Jag har börjat fundera på att sätta in någon form av kanalfläkt för att få bättre cirkulation på varmtluften. Tanken var den att sätta ett rör från bottenplan över kaminen, upp till hallen på ovanplan. för att på så sätt suga in den varma luften över kaminen och putta upp den till ovanplan och på så sätt trycka ner kalluften i trapphuset. Vad tros om detta?

Lite fakta:
bottenplan 80m2, 2,4takhöjd = 192m3 luft
ovanplan 32m2, 2,05 = ~66m3 luft
Bifogar bild på planlösningen!

Värmen vid takhöjd varierar mellan 33 och 35 grader när jag eldar normalt. och då i övriga bottenplan ca. 20 grader. Ovanplan håller dock bara 14-16 grader (dåligt isolerat, ska åtgärdas i vår)

Varmt luft stiger, kall luft sjunker, är det inte logiskt då att ha fläkten så det drar upp varmluften i röret upp till ovanplan? Så får den kalla luften vandra ner genom trapphuset.

Tacksam för svar!

PS. Skulle även ta emot tips på vilken kanalfläkt som lämpar sig bäst. Gärna så tyst så den kan gå när man sover.
 
  • ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en Handöl carl gustaf i mitt 11/2 plans hus . Det är min andra kamin i ordningen .
Blev tvungen och packa isoleringen noga åvan kaminen vid skorstensröret annars rymde värmen nått alldeles enormt fort upp på övervåningen !
Så har du möjlighet lätta lite på isoleringen vid skorstenen om den går innomhus upp genom huset på övervåningen . Sotaren sa vid brandskyddskontrollen att det var godkänt med då det var olika åsikter om det behövde vara isolering eller inte kring röret .
Det blev sirkulation på nått vis här varmluft upp vid kaminen och med skorstenen och ned med svalare luft vid trappan . Nu har jag isolerat kraftigt för att få bukt med detta .
Snart ska även denna kaminen bytas ut mot vattenmantlad kamin !
 
Nu ska jag tilllägga att jag har en isolerad stålskorstnen godkänd att ha 5 cm till brändbart material .
Detta uppfyller jag lätt och då vågar man minska på isolieingen runt om !
Fast jag blev ju tvungen att packa min isolering jag då .
 
jag har dessvärre murstock som röken går igenom.

men men, inhandlade sakerna idag så jag får se om jag får dit det i helgen :)
 
Nu var allt installerat och klart! Superflått blev det! I vardagsrummet ser man bara en vanlig tillluftsventil och på ovanvåningen är det byggt en liten "låda" på väggen med utblås (med vanligt galler).

Lufttempen som kommer upp på övervåningen var nyss 34c. Och på 4 timmar höjdes tempen på övervåningen från 16c till 18c. Detta funkar prima!

Låts att tilläggas att fläkten hörs rätt tydligt på fullvarv, jag köpte dock en varvtalsregulator på clasohlson för 400kr så jag kan dra ner fläktvarvet när jag ska sova tex.
 
Skulle tro det sipprar förbi värme fastän fläckten är avslagen gör det de ?
Vore ju bra så slapp du höra den då du ska sova då .
 
J
Gulf skrev:
Skulle tro det sipprar förbi värme fastän fläckten är avslagen gör det de ?
Vore ju bra så slapp du höra den då du ska sova då .
har exakt samma lösning och det sipprar upp mycket luft genom självdrag.

Jag har en papst datafläkt som är reglerbar och mycket tyst.
 
marcusjj skrev:
Nu var allt installerat och klart! Superflått blev det! I vardagsrummet ser man bara en vanlig tillluftsventil och på ovanvåningen är det byggt en liten "låda" på väggen med utblås (med vanligt galler).

Lufttempen som kommer upp på övervåningen var nyss 34c. Och på 4 timmar höjdes tempen på övervåningen från 16c till 18c. Detta funkar prima!

Låts att tilläggas att fläkten hörs rätt tydligt på fullvarv, jag köpte dock en varvtalsregulator på clasohlson för 400kr så jag kan dra ner fläktvarvet när jag ska sova tex.
Hej marcus

vi har ett liknande system i vårt hus. Vi har ett spirorör som går från kaminen på bottenplan och upp på övervåningen och ett ut till köket på andra sidan huset. På vintern värmer vi hela huset med kaminen om vi är hemma och eldar. Får ut mellan 60-80 gradig varmluft i rören beroende på hur hårt jag eldar. I röret till övervåningen behövs ingen fläkt det sköter tyngdlagen....
 
öringen skrev:
Hej marcus

vi har ett liknande system i vårt hus. Vi har ett spirorör som går från kaminen på bottenplan och upp på övervåningen och ett ut till köket på andra sidan huset. På vintern värmer vi hela huset med kaminen om vi är hemma och eldar. Får ut mellan 60-80 gradig varmluft i rören beroende på hur hårt jag eldar. I röret till övervåningen behövs ingen fläkt det sköter tyngdlagen....
Jäklar, 60-80 grader! Vad har du för kamin? Hur nära sitter insuget?

Eldar jag max vad kaminen är tillverkad för (2,2kg ved i timmen) så får jag en temp i rören på 35 grader.
 
för att få ut mästa möjliga av ditt system så ska fläkten blåsa ifrån det kalla rummet in till det varma kaminrummet. då blir effekten att det saknas luft där det är kallt och det blir förmycket luft där det är varmt. naturlagarna ställer allt till rätta och cirkulation uppstår och du får jämnare värme i båda rummen samt alla rum på vägen emellan rummen i fråga.
 
J
sotare skrev:
för att få ut mästa möjliga av ditt system så ska fläkten blåsa ifrån det kalla rummet in till det varma kaminrummet. då blir effekten att det saknas luft där det är kallt och det blir förmycket luft där det är varmt. naturlagarna ställer allt till rätta och cirkulation uppstår och du får jämnare värme i båda rummen samt alla rum på vägen emellan rummen i fråga.
Funderat på det men det lär damma och sota som fan då i rummet där kaminen är och det gillar inte frugan..

q(;^;)p
 
marcusjj skrev:
Jäklar, 60-80 grader! Vad har du för kamin? Hur nära sitter insuget?

Eldar jag max vad kaminen är tillverkad för (2,2kg ved i timmen) så får jag en temp i rören på 35 grader.
Hej!
Röret sitter cirka 1,5m över kaminen inne i en heltät kopparkåpa. All värme från kaminen förutom från luckorna samlas ovanför i kopparkåpan och sedan vidare ut i två kanaler till övervåning och kök.
När jag sätter termometerstickan dikt ann mot röret som kommer ut på övervåningen brukar det ligga runt 65-70grader.
 
Tjo. Är i full gång med bygge av värmeförflyttarsystem på vinden. Kommer att suga luft från taket ovan kaminen och via spiro fördela ut till fem rum på samma våningsplan. Nu är min fråga, har placeringen av fläkten någon större betydelse? Givetvis kommer jag att sätta den i början av rörsystemet nära kaminen, men har det någon betydelse om jag sätter den 50cm eller tre meter från luftinsuget?
 
Även jag har planer på att flytta lite värme mellan våningsplanen. Jag måste dock transportera luften genom en kallvind. För att slippa kondens och värmeläckage så tänker jag isolera rören och kanalfläkten. Det handlar om ca 8 meter mellan intag och utblås.

Eftersom detta inte ligger i mitt expertområde så har jag lite frågor:
1 Kan jag isolera fläkten utan risk att den blir för varm?
2 Ska fläkten sitta så nära intaget som möjligt?
3 Är spirorör bättre än ventilationsslang?
4 Behövs ljuddämpare?
5 Var kan jag hitta långsmala rektangulära tilluftsventiler som jag kan sätta på väggen längs golvet?
6 Hur går jag från 100/125mm rör till ventilerna ovan?
7 100mm eller 125mm rör? Vad är skillnaden mellan 100mm rör och kraftigare motor än 125mm med klenare motor? Går det mer ljud mellan rummen i 125mm men 100mm motorn skapar med ljud?
8 Hur tjock isolering behöver jag på rören? Jag har sett att det finns strumpor att dra på rören och isolering att linda runt och tejpa.

vänligen,
Fredrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.