Söker tips på dubbelgrind med total bredd på 386 cm (2x193cm). Snickrar själv och jag vill göra en enkel och lätt lösning med krav att hålla inne barn på 1 år........

Grinden skall sitta på stolpar 12x12cm som sitter i gjutna plintgar djup à ca 80-100cm. Staket i övrigt är vanliga stående spjälor 1x3" falurödfärgat med spetsar på toppen.

Förslag?
 
förslag1: staga de stolparna ordentligt på baksidan. Blir en rätt kraftig belastning iom grindens längd. Det svåra blir att få en så lång grind formstyv.
 
Hej. jag ska också bygga mig en bred grind som "barnstopp". När jag funderade en del så kom jag fram till att det nog är enklare för mig att bygga en skjutgrind och sen bara hänga den på löphjul på stolpana. (hade tänkt sådana hjul som man har som styrhjul på båtkärror. ) Kanske kan vara ett tips?
 
Den iden är inte alls dum. Utmaningen kan vara att klara snö och is men ni båda bor ju såpass långt söderut att ni inte behöver ta samma hänsyn som norrlänningar :). En variant där är ju att dimensionera med ett lite större hjul tex
 
Jag har i sommar gjort just en sån dubbelgrind på 2 x 220... för att hålla ungarna inne
Blev kanonbra.... det viktiga är att stolparna sitter fast
Kan knäppa kort på mitt om du vill
 
Hejsan, några år efter er, går jag i samma forstår. Jag vill ha två skjutgrindar ca 3 meter stycket som möts i tomthörnet. Höjd ca 1.80. Vidare vill jag gärna klä dom så att det ser ut som "staket" när det är stängt. Jag tänker mig någon form av svetsad ram samt löphjul. Jag är bara i startgropar och mottar tacksamt inspiration/erfarenheter.
 
jag gjorde en sådan bred grind här hemma i våras, en som på bilden i länken, längst till höger
http://www.grindar.nu/smalandskagrindar.html
grinden kommer bli tung, så stolparna måste sitta ordentligt i järnen, jag valde att gjuta ner 5mm tjocka vinkeljärn, 2 m långa och 30x30 har jag för mig. blev skit bra, grindarna har dock en liten stödplatta i mitten där dom möts i stängt läge.

tittade på skjutgrind jag med, men det blir för mycket doningar och mycket mer avancerat, men jag använder grindaran till uppfarten...
 
Hejsan bränski, såg först nu att det kommit svar (av någon anledning hade jag missat). Ser ut som om att du fått till något stiligt. I mitt fall är det tyvärr olämpligt med slaggrid, eftersom grinden kommer blockera/kollidera med grannens staket.

Om någon har några bra tips är all inspiration välkommen. Som sagt, två grindar som möts i höret av tometen. Jag vill gärna klä den med plank på båda sidor så att den "inte syns" is stängt läge.
 
Jag ska göra två grindar om 250 cm, ca 180 cm höga och med enkelpanel 28x145. De kommer bara att öppnas ibland, så det är ok om det är lite meckigt att öppna dem. Jag vill helst ha slagggrind, då det ska se ut som ett homogent plank när de är stängda. Tänker mig att sätta ett stödhjul, sådant som finns på släpvagnar för att ta upp tyngden och avlasta stolparna. Frågan är hur man får dem formstyva, men det kanske löser sig med panelen samt om de behöver "stagas upp" med en stolpe där de möts för att inte vika sig och dra med sig resten av planket - särskilt om det blåser... någon med erfarenhet eller idéer?
 
Hur gick det med er dubbelgrind på 2x220 bredd, Skåp? Är de fortfarande stadiga? Funderar på att bygga ungefär samma bredd. Ser gärna en bild på det. :)
 
Jag har ännu inte kommit till skott. Senaste spåret är att låta hjul med halvcirkelprofil löpa på ett rostfritt rör som ligger på marken... Kanske ett sommarprojekt.
 
Här är lite inspiration fast det kanske inte passar era behov perfekt.

I vilket fall så hade vi ungefär samma behov som den urprunglige trådskaparen. En bred grind några år när barnen är små och sedan bort med den. Sedan blev det hund och nu 20 år senare är det barnbarn så grinden är permanentad och numera försedd med fjärrstyrd motoröppnare.

Efter mycket funderande så bestämde vi oss för en enkelgrind i aluminium för att klara grindspannet på drygt 4m och dessutom smälta in hyfsat med våra granitmurar. Aluminiumprofiler hittade jag på skroten. Stolparna är galvaniserade järnprofiler skruvade i murarna. Grinden är inte vridstyv i mellanlägena men vilar på gejdrar och låskolv i stängt läge vilket gör den styv på alla ledder. Prov har ofrivilligt gjorts att köra på den i full fart med en Bobbycar och den håller för detta :)

P6030051A.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


P6030055.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De undre och övre kolvarna fungerar som gejdrar och mothåll medan den mellersta är motoriserad och låser grinden i alla riktningar.

När vi fick vovven så satte vi nät runt trädgården och så även på grinden. Nätet sitter på smala fyrkantsprofiler av aluminium. Köpte en torkvinda på Jula som jag genast demonterade. Lite förfulande men det är å andra sidan nätet runt trädgården också.

Pen
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.