Funderar på en induktionshäll från Ikea. Någon som har testat Framtid HINF4T eller någon annan variant från Ikea?

Behöver även en diskmaskin och vad tror ni om en Renlig DWT160?

Väldigt tacksam för feedback :)
 
Jag har ingen praktisk erfarenhet av häll eller diskmaskin men jag valde bort båda till mitt kök.

Hällen är det egentligen inget fel på men tyckte inte om designen och reglagen på den och diskmaskinen tycke vi såg väldigt högljud ut på pappret.
 
Ok, vilken diskmaskin blev det?

Personligen gillar jag när man inte ser cirklar på hällen.
Ett alternativ blir du Gram som har en liten trekant som visar vart man ställer stekpannan.
 
Har båda själv, och sä här långt är jag nöjd.
Riktigt bra med anpassningsbara zoner på hällen, kan dock låta lite (ett tickande ljud).
Diskmaskinen diskar rent...
 
Vår HINF4T fungerar bra. Pipljuden så fort man lyfter någon kastrull är lite jobbiga, men dom kan man ju stänga av antar jag. Kokning med hjälp av boosten är brutal, gäller att bromsa i god tid, annars lyfter locket ;-)

Vi valde Renlig DWT 160. Väldigt tystgående. Nackdelarna är att staplingen av glas inte är klockren (ilandsproblem, jag vet), att ekonomiprogrammet inte gör riktigt rent (finish AllinOne-tabletter och normaldisk med tallrikar bestick och glas) och att bestickkorgen av någon märklig anledning har klen botten. Hos oss gick den sönder efter ca 4 mån. Nätet sprack upp, först på ett ställe sedan på fler. Är det någon annan som haft detta problem?
 
Killen som servade vår Elektroluxhäll sade att (vissa ?) IKEA hällar är gjorda av E-lux.

Framtid HINF4T påminner mycket om vår häll, så jag skulle vilja satsa en smärre summa på att så är fallet med denna.

Och, jo, E-luxhäll är bra, man tar ett steg tillbaka när den kör på boost :O. Fast dubbelt så dyr som IKEA-versionen..
 
Vi har båda två sedan snart två år tillbaka. Ikea byter ju leverantörer lite hipp som happ, men jag tror att både hällen och maskinen är e-lux. Diskmaskinen vet jag med säkerhet.

Är väldigt nöjd med diskmaskinen bortsett från att övre hyllan kunde gjorts lite bättre för glasen (som nämns öven). Diskar endast på ekonomiprogrammet, 30min 60grader och har allitd ren disk. (frukost + middag från två vuxna + ett barn, glas, bestick, tallrikar och skålar, men normalt inga stora kladdiga inbrända formar eller grytor). Använder normalprogrammet eller högtemp om man verkligen proppat maskinen full, kanske efter en helgdag då man ätit alla måltider hemma, eller haft besök

Hällen fungerar hur bra som helst, har aldrig haft några problem med tjutande ljud eller bråkiga touchkontroller som många rapporterar på hällar av alla olika märken. Hade kanske gärna sett att av/på knappen hade krävt lite mer tryck, ibland har man slagit av spisen av misstag och då tappar man alla inställningar på zonerna + timern vilket är lite störigt, och sen önskar jag att man kunde gått från max effekt -> noll, det kan man inte utan man måste backa hela vägen tillbaks. Från 0 kan man däremot gå till max.
 
MMR skrev:
och sen önskar jag att man kunde gått från max effekt -> noll, det kan man inte utan man måste backa hela vägen tillbaks. Från 0 kan man däremot gå till max.
Lite osäker på om vi har den HINF4T men jag tror det och då är det bara att trycka på både + & - till plattan så stängs den av direkt, man kan upptäcka mycke bara genom att pilla på allt :D
Hällen i övrigt funkar klockrent, kokar upp snabbt och gör sitt jobb till en rimlig peng.

Diskmaskinen så tror jag vi har DW60, inge att klaga på där inte. Klart den diskar kanske inte riktigt hundra om man kör på full disk och snabbprogrammet, men det känns inte som någe större problem.
 
Tack för tipset, någon instruktionsbok till en så enkel sak som en häll, det har man ju inte brytt sig om att läsa som vanligt.... :)
 
Instrucktionsbok? sånt använder man väll bara när man skall elda upp lite kvistar :D
 
De flesta, troligtvis alla, vitvaror är Whirlpool hos IKEA

Sent from my GT-I9100
 
Nej. En stor del av vitvarorna tillverkas av e-lux. Åtminstone vår disk och ugn är e-lux
 
Hvdv skrev:
Instrucktionsbok? sånt använder man väll bara när man skall elda upp lite kvistar :D
Precis, och när man sen inte reder ut det så frågar man på ett forum!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.